اسرار هندوانه ای

اسرار هندوانه ای

مصرف هندوانه می‌تواند بخشی از کالری، ویتامین C و A مورد نیاز بدن را تأمین کند. همچنین هندوانه حاوی فیبر خوراکی و پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

شبکه خبری «ABCNEWS» در گزارشی از چند سر نهفته در دل این خوردنی خوشمزه و تابستانی پرده برداشته که به شرح زیر است:

لیکوپن هندوانه بیش از گوجه‌فرنگی خام است
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان لیکوپن موجود در هندوانه حدود 1.5 برابر بیش از گوجه‌فرنگی بزرگ و تازه است. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که از تولید رادیکال‌های آزاد مضر برای سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. همچنین لیکوپن موجود در میوه‌های قرمزرنگ و سبزیجات به مبارزه با بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان‌ها کمک می‌کند.
برای حفظ بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان در هندوانه لازم است آن را پیش از بریدن در دمای اتاق نگهداری کنید.

آب هندوانه تسکین‌دهنده دردهای عضلانی است
نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف آب هندوانه یک ساعت پیش از ورزش کردن از بروز دردهای ماهیچه‌ای و افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کند. این خاصیت هندوانه به دلیل وجود ماده «سیترولین» در این میوه است که عملکرد رگ‌ها را بهبود داده و فشارخون را پایین می‌آورد.

هندوانه هم جزو میوه‌ها و هم جزو سبزیجات است
هندوانه نیز همچون بسیاری از میوه‌ها با کاشت دانه آن تولید می‌شود. همچنین پوست این میوه قابلیت مصرف دارد. در حقیقت طبیعت دو وجهی هندوانه تمام قسمت‌های آن را قابل خوردن کرده و هیچ بهانه‌ای برای دور انداختن این میوه وجود ندارد.

هندوانه سرشار از آب است
91.5 درصد از میوه هندوانه را آب تشکیل داده و با مصرف آن می‌توان میزان آب ازدست‌رفته بدن را که موجب سردرد، احساس خستگی و پایین آمدن تمرکز می‌شود، جبران کرد.

نوع زردرنگ این میوه هم وجود دارد
شاید باور اینکه داخل میوه هندوانه قرمز یا صورتی‌رنگ نباشد غیرقابل‌تصور باشد اما نوعی از این میوه وجود دارد که به رنگ زرد و با طعمی شبیه به عسل است. هرچند ظاهر بیرونی آن به دیگر هندوانه‌ها شباهت دارد. این هندوانه به هندوانه آناناسی نیز معروف است.
هندوانه و نمک

عجیب اما واقعی: با نمک، هندوانه شیرین‌تر می‌شود!
اگرچه ممکن است این خبر کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر فقط مقداری نمک روی سطح هندوانه بریزید متوجه خواهید شد که طعم و مزه آن در مقایسه با قبل شیرین‌تر خواهد شد و البته اگر مقدار بیشتری نمک روی آن بریزید آنگاه طعم شورمزه آن را به‌خوبی احساس خواهید کرد.
اگر هندوانه را در زیر میکروسکوپ بررسی کنید، خواهید دید بافت این میوه متشکل از هزاران سلول بسیار کوچک است. همه این سلول‌ها دارای غشایی هستند که ما از آن به‌عنوان یک غشای نیمه‌تراوا نام می‌بریم. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غشاهای نیمه‌تراوا این است که آب به‌آسانی به آن‌ها وارد یا از میانشان خارج می‌شود. در هندوانه این سلول‌ها شبیه به کیسه‌های محتوی آب‌میوه هستند. یکی از ویژگی‌های نمک این است که آب را به خود جذب می‌کند. اگر در جایی تراکم نمک بیشتر باشد و در قسمتی که در مجاورت آن است تراکم نمک کمتر باشد، آب از قسمتی که تراکم نمک کمتر است به قسمتی که تراکم نمک بیشتر است حرکت خواهد کرد. وقتی شما مقداری نمک در سطح هندوانه می‌پاشید در مجاورت سلول‌هایی که دارای غشای نیمه‌تراوا هستند قسمتی با غلظت بالای نمک ایجاد می‌کنید و به این ترتیب آب درون سلول‌های تشکیل‌دهنده بافت میوه به سطح میوه منتقل خواهد شد که طعم و مزه میوه را نیز با خود انتقال می‌دهد و به این ترتیب قسمتی از هندوانه که روی سطح پوست میوه قرار گرفته است و در حقیقت همان قسمت خوراکی میوه است، شیرین‌تر خواهد شد. اگر مقدار نمکی که روی سطح میوه می‌ریزید بیشتر باشد در این صورت طعم شورمزه نمک به شیرینی هندوانه غالب خواهد شد و شما شوری آن را به‌خوبی احساس خواهید کرد.
91.5 درصد از میوه هندوانه را آب تشکیل داده و با مصرف آن می‌توان میزان آب ازدست‌رفته بدن را که موجب سردرد، احساس خستگی و پایین آمدن تمرکز می‌شود، جبران کرد

هندوانه از جمله میوه‌های پرطرفدار در فصول گرم سال است اما اگر متوجه شده‌اید هندوانه‌ای که خریده‌اید طعم و مزه خوبی ندارد و شیرین نیست به شما پیشنهاد می‌کنیم براساس این حقیقت علمی، مراحل زیر را انجام دهید و به این ترتیب متوجه خواهید شد که طعم و مزه آن به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا خواهد کرد.

در اولین مرحله باید میوه هندوانه را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. قبل از این‌که پوست میوه را از آن جدا کنید مقداری نمک روی سطح آن بپاشید و حدود 20 دقیقه آن را در همین وضعیت قرار دهید. به این ترتیب، به‌تدریج آب‌میوه از سلول‌های پوست به بخش خوراکی آن منتقل خواهد شد و هنگامی‌که هندوانه را می‌خورید نه‌تنها شورمزه نخواهد بود، بلکه در مقایسه با قبل شیرین‌تر نیز خواهد شد.
باز هم تاکید می‌کنیم که مقدار نمک باید خیلی کم باشد و نباید این مساله موجب عادت شود و فقط در مورد هندوانه‌هایی که مزه‌ی خوبی ندارند و شیرین نیستند امتحان کنید.
فرآوری: مریم مرادیان نیری

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید