مروری بر 10 فایده‌ی انگور برای سلامتی

مروری بر 10 فایده‌ی انگور برای سلامتی

انگور منبع عالی منیزیم و منبع خوب ویتامین C، تیامین، B6، پتاسیم و همچنین فیتوکمیکال‌هایی است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی می‌باشند.

انگور

تصفیه خون و خون سازی، اثر شفابخشی در بیماری‌های سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه از جمله خواص انگور است.

انگور همچنین غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به اوره بالا و اسیدوز می‌باشد و مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند، توصیه شده است زیرا آب انگور عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل و کبد را تقویت می‌کند.

انگور همچنین برای افراد مبتلا به ورم مفاصل، روماتیسم، نقرس، سنگ کلیه، افراد دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلالات پوستی، کورک، اگزما و نفریت (ورم چرکی کلیه‌ها) مفید است.

1. جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق:

انگور دارای ترکیب سودمندی به نام فلاونوئید می‌باشد که فیتونوترینتی است که رنگ قرمز و صورتی انگور به علت وجود این ترکیب می‌باشد. این ترکیب فلاونوئیدی شامل کوئرستین و رزوراترول است که این فلاونوئیدها موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند که این عمل را از دو طریق انجام می‌دهند: 1- کاهش پلاک‌های خونی که موجب ایجاد لخته‌های خون در رگ‌های قلب می‌شوند. 2- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به LDL کلسترول که آسیب رادیکال‌های آزاد موجب تخریب رگ‌ها می‌شود.

2. اثرات ضدمیکروبی:

مطالعات زیادی که توسط دانشگاهی در ترکیه انجام شد نشان دادند که عاملی در عصاره انگور وجود دارد (آب انگور) که دارای خاصیت ضدمیکروبی است و این عامل موجب مهار باکتری‌هایی مانند اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس می‌شود.

3. آب انگور و مبارزه با بیماری‌های ناشی از غذا

وقتی فردی دچار مسمومیت ناشی از مصرف غذاهای آلوده می‌شود می‌توان به او توصیه نمود که یک لیوان آب انگور مصرف نماید. با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های مفید موجود در روده از بین می‌روند اما مصرف آب انگور موجب مهار پاتوژن‌های ناشی از غذا بدون آسیب به پروبیوتیک‌های مفید موجود در روده می‌گردد.

کسانی که از افزایش کلسترول خون رنج می‌برند، مقدار مناسبی انگور بخورند. خوردن انگور به ویژه انگورهای دانه دار و جویدن دانه‌ها، تأثیر خوبی در کاهش

چربی خون دارد

آب انگور در مهار باکتری هلیکوباکترپیلوری که موجب زخم پپتیک می‌شود مؤثر است که به نظر می‌رسد این اثرات آب انگور به علت وجود کاتچین و رزوراترول موجود در پوست انگور می‌باشد.

4. مصرف انگور از نابینایی جلوگیری می‌کند

یک پژوهش جدید در آمریکا نشان می‌دهد که مصرف انگور خطر ابتلای احتمالی به بیماری‌های شبکیه چشم را به تأخیر انداخته و از نابینا شدن افراد جلوگیری می‌کند. این پژوهش جدید حاکی است: خوردن زیاد انگور ابتلا به بیماری‌های شبکیه چشم را که در اکثر موارد باعث از دست دادن بینایی در سنین بالا می‌شود، از بین می‌برد. از دست دادن بینایی یکی از بیماری‌هایی است که میلیون‌ها نفر از افراد سالخورده در جهان را مبتلا می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه نیویورک گفتند: بیماری‌های شبکیه چشم از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان و علت اصلی از دست دادن بینایی در سالخوردگان است. به گفته این پژوهشگران، انگور با داشتن آنتی اکسیدان از خاصیت محافظت و چیره شدن بر آثار جانبی منفی و زیان‌بار بیماری‌های شبکیه در بزرگسالی برخوردار است.

پژوهشگران آمریکایی خاطرنشان کردند: اگر افراد در اوایل زندگی خود به میزان معقول انگور مصرف کنند؛ این امر به آن‌ها در پیشگیری از مشکلات بینایی و بیماری‌های شبکیه چشم در سنین بالا کمک خواهد کرد.

به گفته این پژوهشگران، آزمایش‌های اولیه بر روی موش‌های آزمایشگاهی در این زمینه موثر بودن انگور در پیشگیری از ابتلای آن‌ها به کوری را آشکار کرده است.
انگور

5. انگور از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند

گروهی از متخصصان اسپانیایی در یک آزمایش جدید دریافته‌اند مواد موجود در انواع مختلف انگور می‌توانند آسیب‌های سلولی پوستی ناشی از تماس با تشعشعات فرابنفش خورشیدی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

این محققان دریافته‌اند که تشعشعات فرابنفش با فعال کردن انواع اکسیژن واکنشی روی پوست تأثیر می‌گذارند و این ترکیبات نیز به نوبه خود ماکرومولکول‌هایی مانند لیپیدها و مولکول‌های دی. ان. آ را اکسیده می‌کنند. حاصل این فرآیند تحریک واکنش‌ها و آنزیم‌های خاصی است که موجب مرگ سلولی می‌شوند.

نتایج این آزمایش جدید نشان داد برخی از مواد پلی‌فنلی و فلاوونوئیدهای موجود در انگور می‌تواند از سلول‌های اپیدرمی پوست انسان در برابر تشعشعات طولانی‌مدت UVA و UVB محافظت کند.

6. مصرف انگور بعد از عمل جراحی مفید است

مصرف انگور و فرآورده‌های آن در تقویت قوای جسمانی فرد بعد از عمل جراحی سودمند است. دکتر روشندلان، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: بعد از عمل جراحی معمولاً بیمار دچار تحلیل قوای جسمانی می‌شود و انگور به دلیل داشتن آب، قند، اسید و مواد آلی و مقادیری از مواد معدنی مثل سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و آهن، برای تقویت جسمانی بیمار مفید است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: برای افزایش وزن نیز می‌توان از انگور استفاده کرد اما به دلیل این که این میوه حاوی مواد قندی است، بیماران دیابتی و افرادی که اضافه وزن دارند باید از مصرف بی‌رویه آن خودداری کنند.

7. انگور حافظه را زنده می‌کند

بررسی‌های زیادی ارتباط مصرف انگور و کاهش احتمال بروز آلزایمر را نشان داده‌اند. رزوراترول موجود در انگور موجب کاهش پلاک‌های حاوی پپتیدهای بتا آمیلوئید می‌شود که این پپتیدها در بافت مغز بیماران دچار آلزایمر وجود دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد، نوشیدن آب انگور به تقویت حافظه افراد مسن کمک می‌کند. روبرت کری کرویان از کالج پزشکی یو اس گفت، روی گروهی از افراد درباره این که آیا مصرف غذاها و نوشیدنی‌های غنی از پلی فنول، تأثیرات مفیدی در کاهش حافظه در افراد مسن می‌گذارد، تحقیق کردند.

انگور دارای ترکیب سودمندی به نام فلاونوئید می‌باشد که فیتونوترینتی است که

رنگ قرمز و صورتی انگور به علت وجود این ترکیب می‌باشد. این ترکیب فلاونوئیدی شامل کوئرستین و رزوراترول است که این فلاونوئیدها موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند

بنا بر این گزارش، در این مطالعه 12 نفر که دچار کاهش حافظه زودهنگام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه در مجموع 15 تا 21 انس آب انگور نوشیدند، این مقدار بر اساس وزن بدن، مصرف روزانه آب انگور یا مصرف دارو نماها طی 12 هفته داده شد.

این گزارش حاکی است؛ محتوای کالری و شکر این نوشیدنی‌ها یکسان بود اما فقط آب انگور حاوی ترکیبات پلی‌فنولیک طبیعی بود که خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب داشتند. این پیشرفت در حافظه کوتاه‌مدت آن‌ها مشخص شد. این مطالعه نشان داد. افرادی که آب انگور نوشیده بودند در یادگیری و سیر آن، پیشرفت چشمگیری داشتند.
انگور

8. انگور، چربی خون را کاهش می‌دهد

تحقیق نشان داد خوردن انگور باعث کاهش مقدار چربی خون می‌شود. به گزارش پایگاه اینترنتی الرایه، پزشکان گفتند کسانی که از افزایش کلسترول خون رنج می‌برند، مقدار مناسبی انگور بخورند. خوردن انگور به ویژه انگورهای دانه دار و جویدن دانه‌ها، تأثیر خوبی در کاهش چربی خون دارد.

محققان گفتند نوشیدن روزانه یک لیوان آب انگور نیز بر کاهش میانگین افزایش فشار خون در بیماران و مبتلایان به سکته قلبی و مغزی، موثر است.

9. انگور قرمز بخورید، جوان بمانید

دانشمندان می‌گویند انگور قرمز دارای ماده‌ای به نام رسوراتول است که نوعی پروتئین موسوم به سرتونین در بدن انسان می‌سازد و این پروتئین نیز موجب جوان ماندن و طراوت کروموزوم‌های انسان می‌شود. به گفته محققان انگور قرمز همچنین دارای موادی است که خطر ابتلا به سرطان و التهاب‌های جسمی را کاهش می‌دهد.

10. انگور از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند

دکتر حیدر علی تاج میرریاحی، پژوهشگر دپارتمان شیمی -‌ بیولوژی دانشگاه کبک کانادا با بررسی مولکول‌های موجود در دانه‌های انگور قرمز موسوم به «رسوراترول» نشان داده است که ترکیب این ماده خون می‌تواند از تکثیر بی‌رویه سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند.

بنا بر این مطالعه «رسوراترول» ماده‌ای طبیعی است که از پوسته و هسته انگور جدا می‌شود و به علت پیوند خاصی که با DNA برقرار می‌کند و با بروز اثرات مهاری روی برخی بدخیمی‌ها، نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان و نیز کاهش رشد توده‌های سرطانی دارد.

منابع:

ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 113 – سیده سارا حکیم

فارس

ایسنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید