روز قدس: جمعه آخر ماه رمضان

روز قدس: جمعه آخر ماه رمضان

یکى از وقایع تاریخى که بسیار حائز اهمیت است در اوائل پیروزى انقلاب اسلامى ایران که به دست زعیم و رهبر کبیر مسلمین جهان حضرت امام خمینى ره دائر شده، «روز جهانى قدس است‏» که از روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان 1399 قمرى (1358 شمسى) شروع و مقرر گشت هر ساله در چنین روزى تمام مسلمین جهان راهپیمایى کنند.

اینک قسمتى از پیام امام خمینى قدس سره به مناسبت روز جهانى قدس از نظر خوانندگان گرامى مى‏گذرد: روز قدس، جهانى است، و روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهائى است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند، روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد، متعهدین امروز را روز قدس مى‏دانند و عمل مى‏کنند به آنچه که باید بکنند، و منافقین و آنهائى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنائى دارند، و با اسرائیل دوستى دارند در این روز بى تفاوت نیستند، و یا ملتها را نمى‏گذارند که تظاهرات کنند.

روز قدس، روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود باید ملتهاى مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همانطور که ایران قیام کرد، و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومه‏هاى فساد را به زباله‏دانها بریزند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولت هاى اسلامى مى خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب وپشتیبانان آن , به هم بپیوندند; و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى کنم آخرین جمعهء ماه مبارک رمضان را که ازایام قدر است و مى تواند تعیین کنندهء سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد, به عنوان ” روز قدس ” انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند

روز قدس، روزى است که باید همت کنند و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم، روز قدس روزى است، که باید به این روشنفکرانى، که در زیر پرده با آمریکا و عمال آمریکا روابط دارند هشدار داد، هشدار به اینکه اگر از فضولى دست‏بر ندارند سرکوب خواهند شد.

روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، و روز حکومت اسلامى است. (1)

سخنرانى امام خمینى ره در روز قدس با محتواى و ابعاد وسیعى که دارد، اهم نکاتش بر تجمع و اتحاد مسلمین براى سرکوبى دشمنان اسلام تکیه شده، و اگر مسلمانان نیرومند جهان ید واحده شوند و اختلاف عقیده و اختلاف مذهب را کنار بگذارند، و براى دفاع از حریم اسلام، و قرآن، و کعبه، که مشترک بین همه اقشار مسلمین عالم است‏بکوشند، هرگز اجازه تجاوز کفار و منافقین را به حریم اسلام و مقدسات آن نخواهند داد، تا جائى که چند میلیون صهیونیست قبله اول مسلمین (بیت المقدس) را اشغال نموده، و در بین مسلمین تفرقه و جدائى بیندازند، و اینها هستند که شیعه را از سنى، و سنى را از شیعه جدا مى‏نمایند، وحدت مسلمین را به هم مى‏زنند، تا کمر مسلمین را بشکنند، و از تفرقه آنان بهره‏هاى خود را ببرند.

قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان , سرزمین اصلى و وطن میلیون ها آوارهء مسلمان فلسطینى است که استکبار جهانى توسط صهیونیسم جنایتکار, از سال 1948آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطهء نیروهاى اشغالگر قدس قرارداد. این توطئه از همان اولین سال هاى اجرا, با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان هاى آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر وسیاسى ـ نظامى , چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزى انقلاب شکوهمنداسلامى مسألهء آزاد سازى فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحهء آرمان هایش قرارداده و همه ساله روزقدس را به روز فریاد کشیده بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است .

پس از پیروزى انقلاب اسلامى , امام امت در اولین فرصت روزى را براى نجات قدس از چنگال صیهونیستهاى جنایتکار, به عنوان روز قدس تعیین نمودند و پیامى که به همین مناسبت صادر نمودند,فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

من طى سالیان دراز, خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون , این روزها به حملات وحشیانهء خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولت هاى اسلامى مى خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب وپشتیبانان آن , به هم بپیوندند; و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى کنم آخرین جمعهء ماه مبارک رمضان را که ازایام قدر است و مى تواند تعیین کنندهء سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد, به عنوان ” روز قدس ” انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند ازخداوند متعال پیروى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی

و به این سان پیام پیامبر گونه امام راحلمان , نور امید به دل مظلومان فلسطینى تاباند و میلیون ها انسان آواده ومبارزه را براى مقابله عملى با توطئه هاى رژیم اشغالگر قدس و آمریکاى جهانخوار مصمم تر و استوارتر کرد.
روز قدس , روزى است که یادآور یکى از ابتکارهاى امام راحل عظیم الشأن ماست . این روز را دنیاى اسلام باید گرامى بدارد. توده هاى مسلمان نگذارند که بعضى از دولتهاى خود فروخته در فضاى آرام و سکوت مصنوعى که به وجود آورده اند فلسطین را ذره ذره و لحظه به لحظه ذوب کنند و قضیه را به دست فراموشى بسپارند

پیام امام خمینى ـ رضوان الله تعالى علیه ـ نقطهء عطفى در تاریخ مبارزات ملت فلسطین شد و مسلمانان جهان را براى مقابله با جنایت پیشگان تاریخ , به یکپارچگى و وحدت کلمه دعوت کرد.

امام خمینى (ره ) با اعلام آخرین جمعهء ماه مبارک رمضان به عنوان <روز قدس> بر مبارزهء پایان ناپذیرمستضعفین با جهانخواران ظالم تأکید کردند و فرمودند:

<روز قدس روز جهانى است , روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابلهء مستضعفین بامستکبرین است>.

روز قدس از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه اى , که مسأله فلسطین را یکى از مشکلات اساسى و عمدهء جهان اسلام مى دانند و نسبت به آن اهمیت فراوانى قائلند, در این رابطه در نماز جمعه تهران به مناسبت فرار رسیدن روز قدس فرمودند:

<امروز دو مشکل عمده در جهان اسلام را, که به ملتهاى اسلامى مربوط است , در این خطبه مورد توجه قرارمى دهیم :

مسألهء اول آن مشکل قدیمى و زخم کهنه فلسطین است که به وسیلهء صهیونیست ها و ایادى استکبار به وجودآمد و همچنان به وسیلهء دست هاى استکبار جهانى این زخم در پیکرهء نظام , جامعه اسلامى و جهان اسلام , روز به روز به روز عمیق تر شده است . حوادث اخیر خلیج فارس موجب شد دنیاى اسلامى اندکى از حوادث فلسطین غفلت کند, این غفلت صیهونیست ها را تشویق کرد که از فرصت استفاده کنند و فشار را بر مردم فلسطین بیشترکنند اولاً سیل مهاجرت بیگانگان از کشورهاى مختلف به سوى سرزمین مقدس و اسلامى فلسطین , سرازیرشود. بلاى بزرگ این است که دولتها و ملتهاى اسلامى غافل شدند اگر چه (مردم ) غافل هم نمى شدند بسیارى از دولتها, شاید هیچ احساس وظیفه نمى کردند. ثانیاً این مبارزین مخلص و صادق فلسطینى , این مسلمانان مظلوم غریب که انتفاضه فلسطینى را در سه سال اخیر به وجود آورده اند در خانه شان زیر سخت ترین فشارهاقرار گرفتند. شب و روزى نیست که ضربتى به پیکر جامعهء اسلامى از راه فشار بر این مسلمانان مظلوم واردنشود. البته مبارزه ادامه دارد. آنچه مهم است این است که دنیاى اسلام از مسألهء فلسطین باید غفلت نکند وملتها مسألهء فلسطین را از یاد نبرند. آمریکا, استکبار و پشتیبانان همیشگى صیهونیستها خواسته اند به مسلمین تحمیل کنند که مسألهء فلسطین را فراموش کنند ولى ملت اسلام و ملت ایران نباید بگذارد مسألهء فلسطین فراموش شود.

روز قدس , روزى است که یادآور یکى از ابتکارهاى امام راحل عظیم الشأن ماست . این روز را دنیاى اسلام باید گرامى بدارد. توده هاى مسلمان نگذارند که بعضى از دولتهاى خود فروخته در فضاى آرام و سکوت مصنوعى که به وجود آورده اند فلسطین را ذره ذره و لحظه به لحظه ذوب کنند و قضیه را به دست فراموشى بسپارند.

خیانت دولتهایى که با رژیم غاصب ساختند و فلسطینیها را قربانى کردند, نباید از یاد برد و فراموش بشود.این یک قضیه کوچکى نیست , بیش از چهل سال است که ملت اسلام نام فلسطین را مى آورد.

مسلمین , متفکرین اسلامى , نویسندگان و سیاستمداران , هزاران بار گفته اند و هزارها نفر در این راه شهیدشده اند. مگر مى شود پاره تن جهان اسلامى را در اختیار دشمنان گذاشت که او را تصرف کنند و ملتى را از خانه خودش بیرون کنند! مگر چنین چیزى مى شود؟ مگر اسلام اجازه مى دهد؟ مگر ملتهاى اسلامى اجازه مى دهند؟

بلاى بزرگ این است که دولتها و ملتهاى اسلامى غافل شدند اگر چه (مردم ) غافل هم نمى شدند بسیارى از دولتها, شاید هیچ احساس وظیفه نمى کردند

در فضاى عالم , این جو آمادگى , حضور, انتظار و طلب کارى نسبت به فلسطین باید روز به روز بیشتر شود.در داخل فلسطین هم باید این شعلهء مقدس روز به روز برافروخته شود. آن جوآنها آن زنان و مردان و جوانان وآن فداکارانى که در داخل فلسطین با رژیم غاصب مبارزه مى کنند, باید بدانند نقطهء اصلى همان جایى است که آنها بر روى آن انگشت گذاشتند, این , آنجایى است که دشمن در آنجا شکست خواهد خورد. اینکه سازمانها درخارج از مرزهاى فلسطین پشت میهاى مذاکره بنشینند و یا به نام فلسطین در تریبونها خود نمایى کنند, مشکلى را حل نخواهد کرد. پشتیبانى عمومى دنیاى اسلام از بیرون و مبارزهء واقعى و محسوس ملت فلسطین در داخل ,این دو با هم مشکل را حل خواهد کرد و سر دشمن فلسطین را به سنگ خواهد کوبید. روز قدس را گرامى بدارید و آن را بزرگ بشمارید, البته اگر تبلیغات جهانى منعکس نمى کنند, نکنند. آن کسانى که در زندانهاى فلسطینى هستند به ما گفته اند آنها از شعار و حضور شما و مشت گرده کردهء شما,که حاکى از نیت و عزم صادقانه شماست , احساس قوت و قرت کرده و ایستادگى مى کنند. آن که در پشت دیوار زندان هاى فلسطین اشغالى است , باید احساس تنهایى نکند تا بایستد. آن زن و مردى که در کوچه و خیاباانهاى بیت المقدس و نوار غزه وشهرهاى دیگر فلسطین اشغالى مورد تهاجم اراذل و اوباش صهیونیست است باید احساس کند شما از آنهاحمایت مى کنید, تا بتواند مقاومت کند. دولتها هم البته تکالیفى دارند, دولت جمهورى اسلامى هم وظایفى دارد, به این وظایف عمل مى کنند و باز هم خواهند کرد. مسألهء ملى و عمومى و مردمى نقش خاص خود رادارد که باید در جاى خود انجام بگیرد>.

امید آنکه این روز جهانى , تمام مسلمانان جهان را در صف واحد قرار داده و آرزوى دیرین امام راحل (ره ) براى رهایى قدس , به زودى عملى گردد .

________________________________________
پى‏نوشت‏:

سخنرانى امام خمینى قدس سره در روز جهانى قدس، سنه 1358 تفصیل این سخنرانى در کتاب رهنمودهاى امام، ص 96 موجود است.

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. هوشنگ
    1394-04-17 در 23:20 - پاسخ

    مرگ بر اسرائیل غاصب

دیدگاهتان را ثبت کنید