چگونه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با شمشیر زمین را پر از عدل و داد می نماید؟

چگونه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با شمشیر زمین را پر از عدل و داد می نماید؟

پرسش :

چگونه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با شمشیر زمین را پر از عدل و داد می نماید؟

پاسخ :

جواب اجمالی:
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در ابتداء با دعوت به اسلام قیام خود را آغاز می کند و مراد از شمیشر، نفس این سلاح سرد نیست بلکه مراد مأموریت امام به جهاد در مقابل سرکشان و ظالمان است.و امام از سلاح های متعارف زمان قیامشان استفاده خواهند کرد.
جواب تفصیلی:
با عرض سلام خدمت شما پرسشگرمحترم؛ به امید توفیق شما به دیدار جمال نورانی یوسف زهرا(عجل الله تعالی فرجه).
مهدی است آن که نهضت قرآن به پا کند
مهدی است آن که نیک و بد از هم جدا کند
مهدی است آن که پرچم اسلام راستین
بر قـلعـه‏های محکم دشمن به پا کنـد
مهدی است آن که کاخ عظیم ستمگران
با نهیب خویش، دچار فنا کند[1] دوست گرامی، در ابتدا باید این نکته را به عرض برسانیم که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)مانند پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله برای هدایت و راهنمایی مردم، نخست اعلان دعوت عمومی می‏کند و در آغاز ظهورش، مردم را از پیام انقلاب خود آگاهی داده و اتمام حجّت می‏کند، در این میان عده‏ای دعوتش را می‏پذیرند و راه سعادت، پیش می‏گیرند و عده‏ای به مخالفت برمی‏خیزند که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)در برابر اینها قیام مسلحانه می‏کند. چنانکه امام جوادعلیه السلام فرموده وقتی 313 نفر یاران خاص حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه) به خدمتش در مکه رسیدند، حضرت، دعوتش را به جهانیان آشکار می‏سازد، و وقتی که این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خدا قیام مسلّحانه می‏کند و خروج می‏کند.[2] برنامه قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) همانند برنامه قیام همه پیامبران الهی خواهد بود، یعنی بر اساس اسباب و وسایل عادی و طبیعی برنامه‏های خود را اجرا می‏کند و هیچ گاه از راه اعجاز وارد نمی‏شود، بلکه معجزات جنبه استثنائی دارند، که در موارد نادر از آن استفاده می‏کند درباره سلاح سرد که در بعضی از روایات هم به شمشیر معنا شده است، باید گفت که ظاهراً مقصود از خروج با شمشیر، مأموریت به جهاد، و توسّل به اسلحه برای اعلای کلمه حق است، و این که با هیچ یک از کفّار به مصالحه نمی‏نشیند، زیرا “شمشیر” همیشه کنایه از قدرت و نیروی نظامی بوده و هست، همان گونه که “قلم” کنایه از علم و فرهنگ است، و نیز از قدیم معروف بوده که کشور با دو چیز اداره می‏شود: قلم و شمشیر.[3]منظور از قیام با شمشیر، همان اتّکای به قدرت است، تا مردم نپندارند که این مصلح بزرگ، فقط به شکل یک معلّم یا یک واعظ، عمل می‏کند، بلکه او یک رهبر مقتدر الهی است که امان را از ستمگران و منافقان می‏گیرد. بنابراین اجرای طرح حکومت حقّ و عدالت در سطح جهانی نیز باید با استفاده از وسایل مادی و معنوی لازم (بجز در موارد استثنایی) تحقق پذیرد. به تعبیری دیگر، آن حضرت و یارانش با هر اسلحه‏ای که لازم باشد، در مقابل کفّار و ستمگران می‏ایستند، و از هر گونه اسلحه‏ای در آن زمان متداول بوده و مورد نیاز باشد، استفاده می‏کنند. به امید آن روزی که قدرت اسلام، همه جا را فراگیرد و روزی که چشم همه به دیدار جمال دل‏آرای آن محبوب، روشن گردد.
ای شمع جهان افروز بیا
وی شاهد عالم سوز بیا
ای مهر سپهر قلمرو غیب
شد روز ظهر و بروز بیا
ما دیده براه تو دوخته‏ایم
از ما همه چشم مدوز بیا[4] منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. انقلاب جهانی مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، استاد مکارم شیرازی، ناشر: هدف؛ قم ، 1372ش چاپ اول
2. اسرارالعقائد ج2 ، میرزا ابوطالب شیرازی، ناشر: دارالکتب الاسلامیه ، 1324ش، چاپ پنجم.
3. پاسخ به ده پرسش، ایت الله لطف الله صافی گلپایگانی، ناشر: اندیشه ، قم 1357ش چاپ اول.

[1] . چاپچیان، حبیب (حسان) ر.ک: رجالی تهرانی، علی رضا، یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، انتشارات نبوغ، ص 13.
[2] . علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 52، ص 283، ناشر: مؤسسه الوفاء، چاپ بیروت.
[3] . رجالی تهرانی، علی رضا، یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، انتشارات نبوع، چاپ سوم، ص 218.
[4] . شعر از کمپانی، نقل از کتاب آخرین تحول، نشریه هیئت قائمیه تهران، ص 94.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید