وظایف منتظران در بیان یک آیه کوتاه

وظایف منتظران در بیان یک آیه کوتاه

برای فراهم کردن زمینه ظهور حضرت ولی عصر (عج)،انسانها  باید زمینه را از خود آغاز کنند و برنامه ‏ای دقیق به اصلاح  نفس خود داشته باشند و با اجتناب از معاصی،و گناهان و باپرداختن به وظایف دینی ـ در هر محیطی که هستند ـ به خودسازی اقدام کنند تا قلب خویش را برای تجلّی و ورود نور الهی آماده سازند. بنابراین گناهان گذشته نمی‏تواند مانع مهمی در راه رشد و کمال و پیوستن به جرگه منتظران و یاوران واقعی امام زمان(عج) باشد.

قران در خصوص اصحاب حضرت ولی عصر (عج)می فرماید:الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و آمرو بالمعروف و نَهوا عن المنکر؛[حج/۴۱]

کسانی که اگر در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را به پا داشته و زکات را [به مستحق] می‏بخشند و به معروف امر نموده و از منکر نهی می‏کنند.

امام باقر(ع) در تفسیر این آیه شریفه می‏فرماید: «این آیه برای آل محمد و مهدی(ع) و اصحاب او است».

لذا به نظر می رسد اگرکسی بخواهد از اصحاب و یاران آن حضرت باشد باید به این امور اهتمام بورزید:

۱. تقویت ارتباط معنوی  با خدای متعال

۲. اهتمام داشتن به نماز اول وقت و حتی المقدور به جماعت

۳.  اجتناب معاصی

۴. داشتن اهتمام به فریضه  امر به معروف و نهی از منکر که  بدین وسیله جلو بعضی اعمال خلاف گرفته می شود

۵. تلاش برای پرداخت زکات که البته این مسئله فقط مربوط به زکات اموال نیست بلکه زکات علم که به بیان روایت نشر آن است ،نیز شامل است. وامروز افرادی که در سنگر علم در حوزه ودانشگاه مشغول هستند بیشتر می توانند با نشر معارف در عمل به این فریضه جزو پیش قدم ها باشند.

اینگونه است که باتربیت ورشد وتعالی نفوس زمینه ظهور حضرت حجت (عج) فراهم می گردد. که اگر بدون تزکیه وتهذیب فقط ادعای منتظر بودن برای امر ظهور کافی نخواهد بود.

پی نوشت:
1. روایت امام باقر(ع) تفسیر نورالثقلین جلد ۳ص ۵۰۶)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید