فروغ تابان ولایت (2) مشخصات امام زمان (ع)

فروغ تابان ولایت (2) مشخصات امام زمان (ع)

نویسنده : محمد محمدى اشتهاردى

بهر حال امام زمان علیه السلام در زمان پدر که 5 ساله بود (از سال 255 تا 260، سال شهادت پدر) نزد پدر بود، ولى در مخفیگاه بسر مى برد، بسیارى از اصحاب ائمه علیهم السلام و علما و فقهاى اعلام اسلام ، وى را زیارت کرده اند، حتى بسیارى از نوابغ و علماى بزرگ چین و بخارا و سمرقند و هندوستان و اندلس و اروپا به سامراه سفر کرده و توسط امام عسکرى علیه السلام با امام زمان علیه السلام ملاقات کرده و مسائل خو را از وى پرسیده اند، و نشان سوغات و هدایاى صاحبانش را از او خواسته اند، او به یک یک آنها پاسخ صحیح داده است . (چنانکه این مطلب در جلد 52 و 53 بحار بطور مفصل آمده است .)
براى اینکه بیشتر با این عزیز که پرده هاى غفلت و گناه ، ما را از دیدارش ‍ محروم ساخته آشنا شوید به این حدیث توجه کنید: پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
“ المهدى من ولدى اربعین سنه کان وجهه کوکب درى فى خده الایمن خال اسود علیه عبائتان قطوا نیتان ، کانه من رجال بنى اسرائیل یستخرج الکنوز و یفتح مدائن الشرک ؛”
مهدى (علیه السلام) از فرزندان من داراى چهل سال است (یعنى هنگام خروج همچون مرد چهل ساله است ) صورتش همچون ستاره درخشان است ، در گونه راستش خال سیاهى است و دو عباى قطوانى بر دوش دارد، قیافه اش ‍ همانند مردان بنى اسرائیل (زمان حضرت موسى علیه السلام ) است گنجها را استخراج کند، در کشورهاى شرک را فتح کرده و تحت رهبرى خود در مى آورد.”(10)
از خصوصیات امام قائم (علیه السلام) اینکه آن حضرت از ناحیه پدر از نسل امام حسین است ، از ناحیه مادر از نسل امام حسن علیه السلام است ، از این رو که مادر امام باقر علیه السلام از فرزندان امام حسن علیه السلام است .(11)

از ویژگیهاى او اینکه پس از ظهور، حضرت عیسى علیه السلام از آسمان آمده و پشت سر او نماز بجا مى آورد.(12)
و دیگر اینکه در آخر عمر امام قائم (که رجعت امامان به وجود مى آید) پس ‍ از آنکه حضرت قائم (علیه السلام) از دنیا رحلت کرد، امام حسین علیه السلام بدن او را غسل مى دهد.(13)
و دیگر اینکه امام عصر(علیه السلام) شبیه یوسف علیه السلام و عیسى علیه السلام و موسى علیه السلام و محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم است .
این هم در جاى خود بسیار جالب است که بزرگترین چهره انقلابى تاریخ ، حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام در غسل و کفن و دفن مصلح بزرگ جهان حضور یابد.
بهر حال مردم در هر زمان ، امام زمان علیه السلام خود را بشناسد و هر زمانى داراى امام است (و این کتاب براى همین منظور نگاشته شده ) در زمان ائمه علیهم السلام یاران امامان در این جهت خیلى کوشا بودند که امام حق را بشناسند، اکنون به روایت زیر توجه کنید:
محمد بن عثمان (14)گوید: از پدرم شنیدم گفت : از امام عسکرى علیه السلام این سؤال شد و من در حضورش بودم ، سؤال این بود:
“این مطلب که از پدران شما نقل شده : هیچگاه زمین از حجت خدا خالى نمى ماند و اگر کسى بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ زمان جاهلیت مرده است (15) آیا حق است ؟”
امام حسن علیه السلام فرمود:
آرى این مطلب حق است همچنانکه روز حق است ، شخص پرسید: بعد از شما امام مردم کیست ؟
فرمود: پسرم محمد، امام و حجت بعد از من است کسى که بمیرد و او را نشناسد به مرگ زمان جاهلیت مرده است ، ولى براى او غیبتى هست که نادانان در این مورد حیران گردند و منحرفان هلاک شوند ، و کسانى که وقت ظهورش را تعیین کنند او را تکذیب نمایند، سپس ظهور مى کنند گویا مى بینم طوقهاى سفیدى را که بر بالاى سر او در نجف و کوفه در حرکت است .(16) و در پرچم ارتش آن حضرت نوشته شده :
“البیعه لله ؛ بیعت مخصوص خداست .”(17)

از ویژگیهاى آن بزرگوار اینکه : پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
“مهدى طاووس اهل بهشت است .”
و در عبارت دیگر فرمود:
“چهره مهدى (علیه السلام) از فرزندانم همچون ماه تابان است ، رنگ چهره اش ‍ عربى است و بدنش همانند جسم مردان بنى اسرائیل (بلند قد) است ، زمین را همانگونه که پر از ظلم و جور شده ، پر از عدل و داد مى کند، اهل آسمانها و زمین و پرندگان در هوا از حکومتش راضى هستند ، بیست سال حکومت مى کنند.”(18)
روزى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم به دختر گرامیش فاطمه علیهاالسلام رو کرد و به این شخصیتها افتخار کرده و فرمود:
“بهترین پیامبران پدرت است ، و از ما است بهترین اوصیاء که شوهرت على علیه السلام است و از ما است بهترین شهدا که عموى من حمزه است ، از ماست آن کس که دو پر دارد و با آن دو پر در بهشت هر جا بخواهد به پرواز در مى آید، و او پسر عموى پدرت جعفر است ، از ماست دو سبط این امت ، دو آقاى جوانان اهل بهشت ، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام و این دو فرزندان تو هستند و از ما است مهدى (علیه السلام) و او از فرزندان تو است .” (19)
امام سجاد علیه السلام فرمود: “قائم ما داراى نشانه هایى از شش پیامبر است :
1- نشانه اى از نوح علیه السلام .
2- نشانه اى از ابراهیم علیه السلام .
3- نشانه اى از عیسى علیه السلام .
4- نشانه اى از موسى علیه السلام .
5- نشانه اى از ایوب علیه السلام .
6- نشانه اى از محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم .”
امام نشانه اش از نوح علیه السلام طول عمر است ، اما نشانه اش از ابراهیم علیه السلام مخفى بودن محل ولادتش است ، اما نشانه اش از موسى علیه السلام ترس از دشمن و غیبت است (که موسى علیه السلام از ترس ‍ فرعونیان از مصر به مدین رفت و مدتى مخفى بود) اما نشانه اش از عیسى علیه السلام اختلاف راءى مخفى بود) اما نشانه اش از عیسى علیه السلام اختلاف راءى مردم درباره اش ، و اعتزال او از مردم است ، اما نشانه اش از ایوب علیه السلام گشایش و پیروزى پس از بلیات و گرفتارى است ، اما نشانه اش از محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم قیام به شمشیر است .”(20)
و در بعضى روایات ، نشانه اى از حضرت یوسف علیه السلام نیز ذکر شده و آن زندان است (21) (شاید منظور دورى او از دوستانش که به منزله زندانى بودن او است ).
از ویژگیهاى امام قائم (علیه السلام) اینکه : امام حسین علیه السلام فرمود:
“ او از نظرها پنهان است تا کسى او را به بیعت خود نخواند، و او زیر پرچم هیچ رهبر ناشایستى نرود.”(22)
شوکت و قدرت فوق العاده امام علیه السلام
حضرت رضا علیه السلام در ضمن روایتى فرمود:
“ قائم علیه السلام کسى است که هر گاه خروج کند، در سن پیرى است اما سیماى جوان دارد، و آنچنان قدرت جسمى دارد که دستش را به بزرگترین درخت روى زمین بیاندازد، مى تواند آن را از ریشه برکند، و اگر در میان کوهها صدایش را بلند کند سنگهاى کوهها قطعه قطعه گردند، عصاى موسى علیه السلام و انگشتر سلیمان علیه السلام همراه اوست .”(23)
از ویژگیهاى حضرت قائم (علیه السلام) اینکه : پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
“بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است که خدا آنها را دوست دارد و مرا به دوستى با آنها فرمان داده است :
1- على بن ابیطالب علیه السلام 2 حسن علیه السلام 3 حسین علیه السلام 4 مهدى (علیه السلام) که پشت سر مهدى (علیه السلام) حضرت عیسى علیه السلام نماز مى خواند.”(24)
و در روایت دیگر فرمود: “ما خاندان عبدالمطلب سادات و بزرگان بهشت هستیم ، من و برادرم على علیه السلام و عمویم حمزه و جعفر و حسن و حسین و مهدى علیهم السلام .”(25)

شمائل حضرت مهدى علیه السلام
پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
“مهدى از ما خاندان است ، بلند پیشانى و بر آمده بینى است (که وسط بینى اش برآمدگى دارد).(26)
و نقل شده : روزى حضرت على علیه السلام به امام حسین علیه السلام نگاه کرد و فرمود:
این پسرم آقا است چنانکه رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم او را آقا خواند، و بزودى خداوند در صلب او مردى ظاهر سازد که همنام پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم شماست ، و در صورت و سیرت شبیه پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم است ، وقتى که مردم در غفلت بسر مى برند و حق زیر پا قرار گرفته و مرده شده و ظلم و جور آشکار گشته ، خروج مى نماید، سوگند به خدا اگر خروج به قیام نکند، گردنش را مى زنند ، اهل آسمان و ساکنان آن از خروجش شاد مى شوند ، بلند پیشانى و برآمده بینى ، سطبر شکم ، لاغر ران و در ران راستش ، خالى هست ، گشاده دندان مى باشد، زمین را همچون که پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد کند.”(27)
از خصائص امام مهدى (علیه السلام) اینکه : حکومتش سراسر جهان را مى گیرد، در این مورد مفسر معروف اهل تسنن قرطبى روایت مى کند که جمیع کسانى که جهانگیر شدند چهار نفرند که دو نفرشان کافر بودند یعنى نمرود و بخت النصر و دو نفرشان مؤمن بودند یعنى : ذوالقرنین و سلیمان بن داود علیهماالسلام و بزودى از امت اسلام پنجمین نفر حاکم سراسر زمین مى شود و او مهدى (علیه السلام) است .(28)
جایز جعفى گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم مى فرمود:
“روزى عمر بن خطاب از امیرمؤ منان على علیه السلام در مورد حضرت مهدى علیه السلام توضیح خواست .
على علیه السلام فرمود: اما نامش ، حبیبم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم با من عهد کرده که نامش را نبرم تا خداوند او را مبعوث کند ، امام سیمایش ، او جوان نه بلند قد و نه کوتاه قد ، خوش صورت است ، مویش ‍ زیبا است ، و از سرش به شانه اش ریخته ، نور صورتش سیاهى موى سر و صورتش را تحت الشعاع قرار داده است .”
امام صادق علیه السلام فرمود:
“مهدى (علیه السلام) خروج نمى کند مگر در سالهاى طاق مانند 1 3 5 7 9.”(29)
لقب قائم علیه السلام و مهدى علیه السلام چرا؟
مى پرسند:
چرا زمان علیه السلام با کلمه “قائم “ و “مهدى “ خوانده مى شود، و اینکه بعضى با شنیدن لقب “قائم “ برمى خیزند و مى ایستند براى چیست ؟
پاسخ :
در بسیارى از روایات ، آن حضرت با لقب قائم (30) و مهدى ، یاد شده و در مورد قائم ، بسیار مى شد که در زمان ائمه علیهم السلام بر اثر ظلم و فساد و حاکمان غاصب ، امامان به یاد امام زمان علیه السلام مى افتادند و مى فرمودند: “قائم ما انتقام ما را خواهد گرفت “.
قائم یعنى قیام کننده ، نظر به اینکه قیام و نهضت حضرت مهدى (علیه السلام) جهانى است و در تمام تاریخ بشر چنین قیام و حکومتى نبوده ، آن حضرت با این عنوان خوانده مى شود.
اما اینکه پیروان آن حضرت با شنیدن این لفظ و یا با تلفظ به این کلمه برمى خیزند و مى ایستند، این کار یک نوع عمل مستحبى است و احترام و اظهار پیوند و انتظار آن حضرت است و ضمنا مردم را به یاد نهضت و قیام حضرت مهدى (علیه السلام) مى اندازد و براى آنها تلقین عملى مى شود که باید برخاست ، نهضت کرد، امیدوار بود و به زمینه سازى براى ظهور و قیام جهانى رهبرى معصوم و قاطع که امید پیامبران و امامان و همه مستضعفان جهان و قلب تپنده هستى است پرداخت .
این کار حتى در زمان امام صادق علیه السلام در میان شیعیان معمول بوده ، حتى نقل شده در خراسان در حضور حضرت امام رضا علیه السلام کلمه “قائم “ ذکر شد، امام رضا علیه السلام برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: “ اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه ؛”
“خداوندا بر فرجش شتاب کن ، و راه ظهور و نهضتش را آسان گردان .”(31)
اما در مورد واژه مهدى ، از این روست که امام زمان هدایت شده و هدایت کننده است .
امام صادق علیه السلام در ضمن حدیثى در این مورد فرمود:
“ انما سمى القائم مهدیا لانه یهدى الى امر مضلول عنه و سمى القائم لقیامه بالحق ؛”
آن حضرت را مهدى گویند، زیرا او مردم را به امرى که گم کرده اند هدایت مى کند، و قائم گویند چون به حق قیام کند”.(32)
از امام باقر علیه السلام سؤ ال شد چرا قائم را “قائم “ خواندند؟
فرمود:
“زیرا یاد او فراموش مى شود و بسیارى از معتقدان به امامت آن حضرت ، راه ناصحیح مى روند.”
از آن حضرت سؤال شد چرا او را منتظر گویند؟ فرمود:
“زیرا براى او غیبتى طولانى است که روزهایش بسیار است افراد مخلص ‍ و پاک در انتظارش بسر مى برند ولى افراد شکاک و مردد او را انکار مى کنند و منکران ، نامش را به مسخره مى گیرند و تعیین کنندگان وقت بسیارند، عجله کنندگان در او به هلاکت مى رسند، مسلمانان در مورد او نجات مى یابند.”
اقامتگاه حضرت مهدى علیه السلام کجاست ؟ (33)
مى پرسند:
امام قائم (علیه السلام) کجاست و آیا فرزند و همسر دارد؟
پاسخ :
از قواعد و روایات معصومین علیهم السلام استفاده مى شود که امام قائم (علیه السلام) هم اقامتگاه مخصوص دارد و هم زن و فرزند.
در مورد اقامتگاه آن حضرت نخست باید توجه داشت که آن حضرت همه ساله در مراسم عظیم حج شرکت مى کند. (34)
و بعضى از سعادتمندان در مراسم حج به محضرش شرفیاب شده اند.
همچنین هر جا که بخواهند از مشاهد مشرفه و… خواهد رفت .
اما در مورد اقامتگاه آن حضرت و فرزندان و بستگان و یاران مخصوص ‍ (اوتاد) چندین مکان ماند: مدینه ، دشت حجاز، کوه رضوى ، کرعه (35) و سرزمینهاى دور دست و… گفته شده است .
در میان این گفتار آنچه بیشتر نظرها را جلب مى کند این است که اقامتگاه آن حضرت و فرزندانش و گروهى از خواص یارانش در جزیره اى از دریاى بزرگ مى باشد.
از امام هادى علیه السلام داستانى نقل شده که خلاصه اش این است :
حضرت مهدى (علیه السلام) و فرزندانش در جزیره هائى بسیار بزرگ و پهناور در دریا زندگى مى کند و عدد شیعیان آنجا بسیار زیاد است ، و فرزندان وى هر یک حاکم جزیره اى هستند و خدا بهتر مى داند.(36)

داستان جزیره خضراء
در داستانى که در مورد تشرف على بن فاضل مازندرانى در سال 690 هجرى در جزیره “خضراء” از طرق بسیار موثق نقل شده حاکى است که اقامتگاه امام قائم علیه السلام و همسران و فرزنداش در جزیره “خضراء” است اینک اصل داستان را از کتاب اثباه الهداه نقل مى کنیم :
علامه مجلسى در بحار الانوار از یحیى بن فضل در کتاب “رساله البحر الابیض و الجزیره الخضراء” از على بن فاضل مازندرانى مجاور نجف در حدیث بسیار طولانى چنین نقل مى کند:
وارد شهرى از شهرهاى غرب (اسپانیا) شدم مرکبهائى از بلاد امام عصر(علیه السلام) وارد آنجا شد، یکى از مسافرین آنها پیرمردى بود که چون مرا دید گفت : نام تو چیست ؟ گمان مى کنم على باشد.
گفتم : آرى ،
گفت : نام پدرت چیست ؟ گویا فاضل باشد؟
گفتم : آرى ، چه خوب نام من و پدرم را مى شناسى .
گفت : بدان که نام و اصل و وصف و خصوصیات ترا براى من بیان کرده اند و من تا جزیره خضراء با تو هستم .
بسیار خوشحال شدم مرا با خود به دریا برد، روز شانزدهم به آب سفیدى رسیدیم ، پرسیدم اینجا کجاست ؟
گفت : بحر ابیض است و آن جزیره خضراء است که این آب سفید اطرافش ‍ را گرفته است و به حکمت خداوند چون کشتیها و وسائل نقلیه دیگر دشمنان به اینجا رسند غرق مى شوند و به آن حضرت دست نیابند. سپس ‍ وارد جزیره خضراء شدیم و رفتیم در مسجد، شخصى بنام “سید شمس ‍ الدین “ را دیدم که مى گفت : من از نوه هاى امام عصر(علیه السلام) هستم ، پس از گفتگوئى به او گفتم : هرگز امام را دیده اى ؟ گفت : نه ولى پدرم نقل کرد که صداى امام را شنیده ام و خودش را ندیده ام و اما جدم ، هم خودش را دیده است و هم صدایش را شنیده است ، آنگاه با آن سید از شهر بیرون رفتیم و به پیرمردى رسیدیم ، از سید احوال آن پیرمرد را پرسیدم ، گفت : این کوه را مى بینى ، در وسط آن جاى خرمى است و در آن چشمه اى است و کنار چشمه ، قبه اى است و این مرد با رفیقش خادم آن قبه است ، من هر صبح جمعه مى روم آنجا خدمت امام عصر(علیه السلام) (البته با توجه به آغاز حدیث ، خود امام را نمى بیند و صدایش را نمى شنود) و در قبه دو رکعت نماز مى خوانم و کاغذى مى یابم که در آن حکم مرافعه اى را که در هفته به من رجوع مى کنند در آن نوشته ، کاغذ را برمى دارم و هر چه در آن نوشته به آن عمل مى کنم .
على بن فاضل گوید: از خادمها خواهش کردم مرا به حضور امام (علیه السلام) ببرند، گفتند: راهى ندارد، آن رفیقم به من گفت : دستور آمده که تو را به وطن برگردانم ، براى من و تو مخالفت روا نیست .(37)
ناگفته نماند که على بن فاضل داستان خود را به طور مفصل در کتابى بنام “الفوائد الشمسیه “ آورده است ، و ضمنا به احتمال قوى آن آب سفید که در داستان فوق آمده همانند یک حصار محکم و مجهز، دشمن را از آن جزیره دفع مى کند.
بعضى از نویسندگان به عنوان احتمال مطرح کرده اند که شاید این جزیره خضراء (با توجه به آب سفید و سایر خصوصیات که در داستان آمده بود) همان مثلث برمودا که از عجیب ترین و مرموزترین مکانهاى روى زمین است و در غربى ترین اقیانوس اطلس قرار دارد باشد.
از عجائب مثلث برمودا اینکه هر هواپیما یا کشتى به حدود آن برود بطور اسرارآمیزى ناپدید مى گردد، و جالب اینکه آبهاى آن سفید است ، و هر روز خبر غرق شدن تعداد تازه اى از کشتیهاى اقیانوس پیما در آبهاى سفید “مثلث برمودا” به گوش رسیده است.
خلبانها و ملوانهائى که در این منطقه حوادثى را تجربه کرده اند گزارش‍ داده اند که در مسیر خود، به صورت اسرارآمیزى تغییر جهت حاصل شده و به مناطقى که تصمیم نداشته اند هدایت شده اند.(38)
این هم یک احتمالى است ، که باید دانشمندان و محققان بیشترى کنند.
فقط در اینجا اضافه مى کنیم : یکى از دعاهاى حضرت مهدى (علیه السلام) این است که :
“ اللّهم احجبنى عن عیون اعدائى و اجمع بینى و بین اولیائى ؛”
خدایا مرا از دیدگان دشمنانم پوشیده بدار و بین من و دوستانم اجتماع حاصل کن .(39)
به مقتضاى استجابت این دعا، اقامتگاه آن حضرت از دشمنان محفوظ خواهد بود. و ممکن است همین مطلب تاءییدى باشد که آن جزیره ، در مثلث برمودا است .
از سوى دیگر غیر از همسر و فرزندان ، جمعى از دوستانش که طبق روایت سى تن از “اوتاد” و برجستگان هستند (40) همواره در خدمت آن حضرت بسر مى برند.
بهر حال باید با ذکر اشعار حافظ گفت :
یوسف گم کشته باز آید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزى گلستان غم مخور
دور گردون گرد و روزى بر مراد ما نگشت
دائما یکسان نماند حال دوران غم مخور
هان مشو نومید چون واقف نه اى ز اسرار غیب
باشد اندر پرده بازیهاى پنهان غم مخور
حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب
جمله مى داند خداى گردان غم مخور
به گفته ملا محسن فیض کاشانى :
اى تو ما را راحت جان الغیاث
دردها را جمله درمان الغیاث
اى سرو سرکرده هر سرورى
نیست ما را بى تو سامان الغیاث
قائم آل پیامبر(عج ) دست گیر!
بى توام افتان و خیزان الغیاث
کار شرع از دست شد بیرون خرام
تازه کن آئین ایمان الغیاث
عالمى گردید مالامال شر
از جفا و جور و طغیان الغیاث
خون ما خوردند این دجالیان
مهدى و هادى دوران الغیاث
فیض شد دلتنگ صحراى فراق
مونس دل راحت جان الغیاث
توضیح دیگر اینکه :
براساس داستان “على بن فاضل “ فرزندان حضرت ولى عصر(علیه السلام) در جزیره اى بنام خضراء در اقیانوس اطلس ، زندگى مى کنند، و شخص آن بزرگوار همه ساله در موسم حج شرکت نموده ، پس از زیارت آباء و اجداد طاهرینش در حجاز ، عراق و طوس به جزیره باز مى گردد و غالب اقامت آن بزرگوار در همان جزیره است . (41)

نشانه هاى خود حضرت چیست ؟
پاسخ :
مقدارى از نشانه هاى قائم (علیه السلام) در ضمن این کتاب آمده است ، ولى در اینجا نیز به چند نشانه اشاره مى کنیم :
امام صادق علیه السلام فرمود:
“امامت امت (42) صلاح نیست مگر براى شخص که داراى سه خصلت باشد:
1- سزاوارترین مردم به امام قبل .
2- اسلحه پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم در نزد او باشد.
3- امام سابق ، او را به طور آشکار ، وصى خود کرده باشد.”(43)
اباصلت هروى گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم نشانه قائم (علیه السلام) در وقت خروج چیست ؟
فرمود: “او در سن پیران است ولى سیماى جوان دارد ناظران به او گمان مى برند که چهل سال یا کمتر دارد، او با مرور شب و روز پیر نمى شود تا پایان عمرش فرا رسد.”(44)
مرحوم صدوق رحمه الله از امام باقر علیه السلام نقل مى کند:
“نخستین سخنى که حضرت مهدى (علیه السلام) پس از قیام خود مى فرماید این است “:
“من بقیه اللّه و حجت و خلیفه خدا بر شما هستم “
سپس هیچ کس بر او سلام نمى کند بر او سلام نمى کند مگر اینکه مى گوید:
“ السلام علیک یا بقیه اللّه فى ارضه :”
“سلام بر تو اى بقیه (ذخیره بادوام ) خدا در زمین خدا.”(45)
قبلا گفتیم امام قائم (علیه السلام) در تمام جهات شباهت به پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم دارد حتى در قیافه و روش و خصوصیات .
نیز امام علیه السلام فرمود:
“در مکه تعداد بیعت کنندگان به 000/10 نفر مى رسند، و در سراسر زمین معبودى جز خدا یافت نمى شود و همه معبودهاى باطل ، آتش ‍ مى گیرند…”(46)
امام صادق علیه السلام فرمود:
“شب 23 ماه رمضان ندا بنام امام قائم (علیه السلام) بلند شود، و آن حضرت در روز عاشورا که در آن امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، قیام کند، گویا روز شنبه دهم محرم را مى نگرم که آن حضرت بین حجرالاسود و مقام ابراهیم علیه السلام و در کنار کعبه ایستاده و جبرئیل در حضورش است ، اعلام بیعت مى شود که همه شیعیان و طرفداران او از اطراف جهان به مکه آیند و با او بیعت کنند، زمین براى آنها در نور دیده مى شود (که زودتر برسند)، پس آنگاه خداوند زمین را که پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد کند.”(47)
شخص پنج ساله چگونه امام مى شود؟
مى پرسند:
حضرت قائم (علیه السلام) هنگام شهادت پدر در سال 260 هجرى قمرى پنج سال داشت و پس از پدر امام بر مردم بود، آیا یک نفر پنج ساله مى تواند امامت کند؟
پاسخ :
اگر کودکى ، بخاطر استعدادهاى فوق العاده که خدا به او داده ، در اوج کمال بود، چه مانعى دارد امام مردم شود، مانند حضرت عیسى علیه السلام که به فرموده قرآن در سن کودکى ، پیغمبر و حجت خدا شد و مانند بوعلى سینا و امثال او.(48) و در دنیا گاهى کودکان استثنائى و نابغه بسیارند مانند: “سید محمد طباطبایى قمى در عصر ما که در پنج و نیم سالگى حافظ همه قرآن شد، و هم اکنون (49)که حدود هفت سال دارد، دروس ‍ حوزوى را مى خواند، و آن چنان بر معناى آیات قرآن ، مسلط است ، که در گفتگو، با آیات قرآن سخن مى گوید و به سؤ الات جواب مى دهد.(50)
و مانند توماس یونگ و امثال او که در دو سالگى خواندن و نوشتن را مى دانست و در هشت سالگى به تنهائى به آموختن ریاضیات پرداخت (51) بسیارند و اینها حکایت از آن مى کند که چنین چیزى محال نیست وقتى محال نبود قدرت خدا به آن تعلق خواهد گرفت .
ما امامان دیگرى مانند امام جواد و امام هادى علیه السلام نیز داریم که قبل از بلوغ به امامت رسیده اند.

پی نوشت ها :

10- اثباه الهداه ، جلد 7، صفحه 185 المجالس السنیه ، جلد 5 صفحه 2. 7 3. 7
11- اثباه الهداه جلد 7، صفحه 184.
12- اثباه الهداه جلد 7، صفحه 184.
13- بحار جلد 54، صفحه 347 به نقل از امام باقر علیه السلام .
14- دومین نائب خاص امام زمان علیه السلام
15- من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه
16- کشف الغمه جلد 3، صفحه 451.
17- المجالس السنیه محسن جبل عاملى جلد5.
18- المجالس السنیه سید محسن جبل عاملى جلد 5.
19- المجالس السنیه ، ج 5 ص 70، به نقل از طبرانى .
20- اعلام الورى ، ص
21- اعلام الورى ، ص 3.4.
22- بحارالاءنوار، ج 52 ص 279.
23- کشف الغمه ، ج 3، ص 445 اعلام الورى ، ص 407.
24- اثباه الهداه ، ج 7 ص 103.
25- کشف العمه ، ج 3 ص 376 اثباه الهداه ، ج ص 190 208.
26- اثباه الهداه ، ج 7، ص 185.
27- اثباه الهداه ، ج 7، ص 238.
28- اثباه المقاصد شیخ بهائى ، ص 510 506
29- توصبح المقاصد شیخ بهائى ، ص 510 506.
30- ناگفته نماند که امام صادق فرمود: همه ما امامان قائم هستیم ، ولى آن قائم (امام دوازدهم ) صاحب شمشیر (قدرت و حکومت ) است و برنامه اى غیر از برنامه ما دارد (اثباه الهداه ، ج 7، ص ‍ 127).
31- بحار، ج 51، ص 30.
32- اثباه الهداه ، ج 7، ص 110 و نیز در همین کتاب ص 169 وجه تسمیه دیگرى در مورد واژه مهدى از امام باقر علیه السلام نقل شده است (توضیح اینکه : مردم در آن زمان ، اسلام راستین را گم کرده اند حضرت مهدى (عج ) آنها را به دین اسلام ناب هدایت مى کند) (توضیح المقاصد ص 512).
33- بحار، ج 51 ص 30.
34- بحار، ج 52، ص 151 156.
35- کرعه قریه اى است در یمن (المجالس السنیه ، ج 5، ص 708).
36- اثباه الهداه ج 7، ص 58.
37- اثباه الهداه ، ج 7، ص 371.
38- شرح اسرارآمیز این ماجرا را در کتاب عدل منتظر، ص 84 تا 99 و در کتاب “مثلث برمودا”بخوانید.
39- مصباح کفعمى ، ص 219.
40- بحار، ج 52، ص 158.
41- عدل منتظر، شماره 5 کتاب سالانه مسجد صدریه تهران ، ص 92.
42- منظور امامت معصومین است
43- اثباه الهداه ، ج 7، 402.
44- بحار، ج 52، ص 285.
45- تفسیر صافى ، ذیل آیه 86 سوره هود.
46- کششف الغمه ، ج 3، ص 261.
47- کشف الغمه ، ج 3، ص 460.
48- سوره مریم ، آیه 31.
49- سال 1376.
50- شرح این مطلب را در کتاب “پرتوى از سیره چهارده معصوم علیه السلام ، در فصل زندگى امام جواد علیه السلام (تاءلیف نگارنده ) بخوانید.
51- تاریخ علوم ، پى یر روسو، صفحه 432.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید