مثلث سبز

مثلث سبز

نویسنده: مرتضی پورمیرزایی

جالب است که بدانیم اگر گسترش اینترنت به همین منوال پیش برود، در سال 2020 آلودگی ای که تولید می کند، از صنعت هواپیمایی جهان هم بیشتر خواهد بود!
در صنعتی که آن قدر پاک به نظر می رسد، سالانه 2/7 میلیارد دلار هزینه برق برای روشن نگه داشتن سرورهای اینترنتی پرداخت می شود. آلودگی ای که نیروگاه ها برای تولید این میزان برق تولید می کنند هم که جای خود دارد و غیر قابل چشم پوشی!
حفظ محیط زیست چیزی نیست که فقط بخواهیم دراین سطح های کلان دنبالش را بگیریم. تولید سرانه زباله در تهران 900 گرم در روز است. وقتی این رقم را ضربدر جمعیت ده میلیونی تهران کنیم، تازه به عمق فاجعه پی می بریم. پس ما باید از سطح کوچک تر و در مقیاس خانه ها به دنبال راهی برای کمک به محیط زیست باشیم.
انگلیسی ها برای این که قانون حفظ محیط زیست درخانه ها را فراموش نکنند، ترکیب جالبی به اسم 3R دارند که شامل 3 بخش Reduce, Reuse و Recycle است، یعنی کاهش زباله، استفاده مجدد از زباله و در آخر باز یافت زباله. اگر این قانون را در خانه های مان اجرا کنیم، مطمئناً تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی های اطراف مان خواهیم داشت.

کاهش زباله

زباله های تولیدی منزل تان را کاهش دهید. این اولین بخش و مؤثرترین بخش در قانون 3R هست.
*لازم نیست وقتی به فروشگاه می رویم، دنبال بزرگ ترین و پر زرق و برق ترین بسته بندی بگردیم. از بسته های کم حجم تر و قابل باز یافت استفاده کنیم. وظیفه پکیج ها فقط سالم و تمیز نگه داشتن محصولات است و هیچ ارزش دیگری ندارد. این گونه حجم زباله و البته زباله غیر قابل باز یافت کاهش پیدا می کند.
*کیسه های نایلونی خریدها را پاره نکنید. اگر آنها را بشویید، بارها می توانند مورد استفاده قرار گیرند. تجزیه آنها در طبیعت بیش از 400 سال طول می کشد!
* تا می توانید از ساک دستی یا کیسه های پارچه ای برای خرید استفاده کنید.
*لیوان بخرید. اگر برای خودتان یک لیوان شخصی همراه داشته باشید، دیگر لازم نیست از لیوان یک بار مصرفی استفاده کنید که غیر قابل تجزیه است و آلوده کننده محیط زیست.
*سعی کنید بیشتر از لوازمی استفاده کنید که از برق استفاده می کنند تا لوازمی که به باطری نیاز دارند. باطری ها حاوی مواد سمی و خطرناکی هستند.
* پسماند مواد غذایی می تواند کود خوبی برای باغچه یا گلدان های شما باشند. پرنده ها و گربه ها هم می توانند سهم زیادی از کاهش زباله های شما را به عهده گیرند.
* سعی کنید فقط پسماند غذایی را دور بریزید. ظرف های شیشه ای، فلزی و زباله های کاغذی، موارد مصرف زیادی دارند. در آخر می توانید آنها را به جمع آوری کننده این ظروف بفروشید.
* پسماند غذایی که ناچار به دور ریختن آنها هستید، در خشک ترین حالت ممکن دور بریزید. این طوری شیرابه کمتری تولید خواهد شد.
* برای دور ریز، از کسیه های زباله مشکی و تیره که اغلب بازیافتی هستند، استفاده کنید. کیسه های روشن را برای موارد مهمتری می توان استفاده کرد.
* و در آخر مراقب لوازم تان باشید. اگر از آنها مراقبت کنید، مدت بیشتری برای تان کار می کنند یا شاید یکی از دوستان و همسایه ها به آنها نیاز داشته باشد. لطفاً قبل از دور ریختن ازشان سؤال کنید.

استفاده مجدد زباله

خیلی از چیزهایی که ما به عنوان زباله دور می ریزیم، می توانند به شکل های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند، مثلاً من در محل کارم از خورده های کاغذهای باطله برای پر کردن گلدان گل های خشک استفاده می کنم. در برخی کشورها استفاده از تایرهای فرسوده به عنوان پر کننده و گلدان در رمپ های اتوبان معمول است.
* مربای پوست پرتقال! این مربا فکر کنم برای همه ما آشناست. این یک نمونه ساده از روش های استفاده مجدد از زباله است. روش هایی مثل خشک کردن و لواشک درست کردن از میوه ها هم از این دست هستند.
*تعمیر کنید. خیلی چیزهایی که دور می ریزیم، قابل تعمیر هستند. پس سعی کنیم تعمیرشان کنیم تا این که جایگزین کنیم. این طوری جیب مان هم مطمئناً خوشحال خواهد بود!
* ظرف های کنسرو می توانند خیلی مفید باشند. از خلاقیت تان استفاده کنید.
* تمام قطعات روی بردهای فلزی یک روز به درد می خورند.
* برای باز کردن کادوها عجله نکنید. اگر با دقت بازشان کنید، می توانید مجدداً از آنها استفاده کنید. نگران نباشید. کسی برای این کار شما را سرزنش نمی کند.

بازیافت زباله

و اما در آخر باز یافت…
باید سعی کنیم مواد قابل باز یافت را دور نیندازیم و در کیسه های جدا، به جمع آوری کننده های شهری تحویل بدهیم. آنها زباله های قابل بازیافت هستند که باید جدا شوند:
باطری های اسیدی
قوطی های آلومینیومی واستیل
مقوا و کاغذ
وسایل الکترونیک
شیشه ها
فلزات
چوب
پلاستیک ها
تایرها
حالا شما هم می توانید سهمی در حفظ محیط زیست تان داشته باشید و خودتان را حامی محیط زیست بدانید. این شما هستید که انتخاب می کنید. پس همین الان انتخاب کنید و شروع کنید.
منبع: نشریه راه موفقیت، ش 22.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید