آیا مادر نمونه‌ای‌ هستید؟!

آیا مادر نمونه‌ای‌ هستید؟!

خواهشمنداست به سئوالات زیر با دقت پاسخ دهید و سپس نتیجه را مشاهده کنید.(فقط یک گزینه انتخاب گردد.)
1. تا به‌ حال‌، چند مرتبه‌ به‌ خاطر فعالیت‌های‌ مرتبط با فرزندانتان‌ (مثل‌ حضور در جلسات‌آموزگاران‌، شرکت‌ در انجمن‌ اولیا و مربیان‌ و امور خیریه‌ و غیره‌) در مدرسه‌ آنها حاضر شده‌اید؟
به‌ دفعات‌، هر مرتبه‌ که‌ حضورتان‌ در مدرسه‌ لازم‌ و ضروری‌ باشد، از شرکت‌ در جلسات‌خودداری‌ نمی‌کنید.
شاید یک‌ یا دو مرتبه‌، آن‌ هم‌ به‌ این‌ علت‌ که‌ مجبور شده‌اید.
2. اگر از صمیمی‌ترین‌ دوستتان‌، درخواست‌ کنند که‌ شما را در چند کلمه‌ توصیف‌ کند، او می‌گوید:
شما زنی‌ عاشق‌ و پایبند زندگی‌ و فرزندانتان‌ هستید
شما زنی‌ سختکوش‌، پرمشغله‌، قاطع‌ و جدی‌ هستید.
3. زمانی‌ که‌، مسئله‌ نظافت‌ خانه‌ به‌ میان‌ می‌آید، شما:
در این‌ زمینه‌، نهایت‌ سعی‌ و تلاشتان‌ را به‌ کار می‌بندید تا همیشه‌ منزلی‌ آراسته‌ و تمیز داشته‌باشید و در این‌ مورد، از هیچ‌ کوششی‌ فروگذار نخواهید کرد.
معتقدید که‌ گاهی‌ اوقات‌ لازم‌ است‌ ابتدا به‌ فکر کارهای‌ دیگر باشید و نظافت‌ و تمیزکاری‌ خانه‌ رادر اولویت‌ قرار نمی‌دهید، چرا که‌، نظم‌ و آراستگی‌ آن‌ چندان‌ اهمیتی‌ ندارد.
4. آیا قادرید بین‌ نیازها و مطالبات‌ فرزندان‌ و خواسته‌های‌ فردی‌ خودتان‌، تعادلی‌ برقرار سازید؟
معمولا نیازها و مطالبات‌ فرزندانتان‌ بر خواسته‌های‌ فردی‌تان‌ ارحجیت‌ پیدا می‌کنند.
معمولا خواسته‌های‌ شخصی‌تان‌ برنیازها و مطالبات‌ فرزندانتان‌ ارجحیت‌ پیدا می‌کنند.
5. استنباط شخصی‌تان‌ از شغل‌ تان‌ چیست‌؟
شغل‌تان‌ برای‌ پول‌ در آوردن‌ باید هر طور شده‌ حفظ شود و در زندگی‌تان‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند وکاملا از ضرورت‌ آن‌ آگاهید.
شغل‌ تان‌ برای‌ رضایت‌ خاطر شخصی‌ و تقویت‌ عزت‌ نفس‌ و جسارتتان‌ خیلی‌ مهم‌ و ضروری‌است‌.
6. زمانی‌ که‌ صحبت‌ از کارها و فعالیت‌ های‌ مرتبط با فرزندانتان‌ به‌ میان‌ می‌آید، شما:
در انتخاب‌ به‌ آنها کمک‌ می‌کنید، چرا که‌، معتقدید آنها به‌ راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های‌سودمند شما نیازمند هستند.
حق‌ انتخاب‌ را مستقیما به‌ خود فرزندانتان‌ واگذار می‌کنید، چرا که‌، آنها برای‌ خود فردی‌ مستقل‌هستند و باید از سنین‌ پایین‌، ایستادن‌ روی‌ پای‌ خود و متکی‌ نبودن‌ به‌ دیگران‌ را یاد بگیرند، هر چند درزمینه‌ انتخاب‌، مرتکب‌ اشتباهاتی‌ شوند.
7. در صورت‌ شاغل‌ بودن‌، شغل‌تان‌ و در صورت‌ خانه‌دار بودن‌، امور مربوط به‌ خانه‌ و خانه‌ داری‌،چه‌ اهمیتی‌ برایتان‌ دارند؟
آن‌ را مهمترین‌ مسئله‌ زندگی‌تان‌ در نظر می‌گیرید و همیشه‌ آن‌ را در اولویت‌ قرار می‌دهید.
آن‌ را مهم‌ در نظر می‌گیرید، ولی‌، تا جایی‌ که‌ بتوانید محبت‌ کردن‌ به‌ فرزندانتان‌ و گذراندن‌ وقت‌بیشتر با آنها را در اولویت‌ قرار می‌دهید.
8. آیا در فعالیت‌ها و امور داوطلبی‌ مثل‌ شرکت‌ در انجمن‌ اولیاء و مربیان‌، سازماندهی‌ کارهای‌پیشاهنگی‌، تبلیغ‌ مسایل‌ مذهبی‌ و غیره‌، به‌ صورت‌ داوطلبی‌ خدمت‌ می‌کنید؟
بله‌، همیشه‌.
خیر، به‌ هیچ‌ وجه‌.
9. زمانی‌ که‌ به‌ یاد فعالیت‌ها و کارها و تفریحات‌ دوران‌ کودکی‌ خودتان‌ می‌افتید، آیا مایلیدفرزندانتان‌ هم‌ مثل‌ شما، در آن‌ کارها و تفریحات‌ شرکت‌ داشته‌ باشند؟
بله‌، کاملا مایلید که‌ فرزندانتان‌ هم‌ مثل‌ خودتان‌ از انجام‌ آن‌ فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها لذت‌ ببرند.
خیر، زندگی‌ گذشته‌ شما هیچ‌ ارتباطی‌ با زندگی‌ فرزندانتان‌ ندارد و اصلا دوست‌ ندارید آنهاچیزی‌ از خاطرات‌ دور شما بدانند.
10. ظرف‌ یک‌ ماه‌ گذشته‌، به‌ خاطر کارهای‌ شخصی‌ و یا مسایل‌ مرتبط با شغل‌ خارج‌ از منزلتان‌،چند مرتبه‌، غذایتان‌ به‌ موقع‌ حاضر نشده‌ است‌؟
یک‌ یا دو مرتبه‌
به‌ کرات‌، آن‌ چنان‌ که‌ دقیقا دفعات‌ آن‌ را به‌ خاطر نمی‌آورم‌.
11. آیا به‌ نظر خودتان‌، مادری‌ هستید که‌ بیشتر در کنار فرزندانتان‌ به‌ سر می‌برید. همیشه‌ و هر زمان‌ که‌که‌ بخواهند می‌توانند روی‌ شما حساب‌ کنند؟
بله‌ و شاید مادری‌ فداکارتر و ایثارگرتر از اکثر دیگر مادران‌ باشید.
خیر و شاید مادری‌ خود محورتر و خودخواه‌تر از اکثر دیگر مادران‌ باشید.
12. اگر یکی‌ از دوستانتان‌، به‌ صورت‌ اتفاقی‌، گذرش‌ به‌ اتاق‌ خواب‌ فرزندانتان‌ بیفتد، با خود می‌گوید:
چه‌ اتاق‌ تمیز و آراسته‌ای‌، حتما مادر این‌ بچه‌ها، وقت‌ زیادی‌ را به‌ نظافت‌ و مرتب‌ کردن‌ این‌اتاق‌ اختصاص‌ می‌دهد.
چه‌ اتاق‌ به‌ هم‌ ریخته‌ و نامرتبی‌، حتما مادر این‌ بچه‌ها، وقت‌ کافی‌ برای‌ نظافت‌ و آراستن‌ این‌اتاق‌ ندارد.
13. آیا همیشه‌ و دائما طوری‌ برنامه‌ ریزی‌ و زمان‌ بندی‌ می‌کنید تا کارهای‌ مشترکی‌ را با فرزندانتان‌انجام‌ دهید؟
خیر، بیشتر ترجیح‌ می‌دهید که‌ آنها به‌ راه‌ خود بروند و شما هم‌ به‌ راه‌ خودتان‌ و دوست‌ نداریدخودتان‌ را گرفتار مسایل‌ و امور شخصی‌ فرزندانتان‌ کنید.
بله‌، در طول‌ روز، حتما چند ساعتی‌ را صرف‌ انجام‌ کارهای‌ مشترک‌ با فرزندانتان‌ می‌کنید، چرا که‌مایلید از نقطه‌ نظرات‌، خواسته‌ها، گرایشات‌ و سلایق‌ آنها بیشتر سر در بیاورید.
14. آیا بر این‌ باورید که‌ وقتی‌ فرزندانتان‌ به‌ اندازه‌ای‌ بزرگ‌ شوندکه‌ بتوانند در فعالیت‌های‌ فردی‌شرکت‌ کنند و اوقات‌ زیادی‌ از روز را دور از شما به‌ سر ببرند، دچار تغییر و تحولاتی‌ نامطلوب‌ می‌شوند؟
بله‌، احتمالش‌ زیاد است‌ که‌ آنها دوستان‌ نابابی‌ پیدا کنند، خیلی‌ از اوقاتشان‌ را به‌ بطالت‌بگذرانند، گرفتار عادات‌ بد و ناپسند شوند و یا حتی‌ به‌ سیگار و مواد مخدر گرایش‌ پیدا کنند.
خیر، به‌ این‌ ترتیب‌، آنها مستقل‌، متکی‌ به‌ نفس‌ و جسور می‌شوند و خودشان‌ را بهتر می‌شناسندو از این‌ رو، زودتر قادر می‌شوند که‌ زندگی‌ مستقلی‌ را آغاز کنند و راه‌ زندگی‌ در پیش‌ رویشان‌ شفاف‌تر وواضح‌تر می‌شود.
15. آیا مشغله‌ها و کارهای‌ مرتبط با فرزندانتان‌ آن‌ چنان‌ متعدد و زیاد به‌ نظرتان‌ می‌آیندکه‌ گاهی‌اوقات‌ سد و مانعی‌ در برابر امور شخصی‌ خودتان‌ به‌ شمار بیایند؟
بله‌، و شما هم‌ خواسته‌ها و نیازهای‌ خاصی‌ در زندگی‌ دارید که‌ باید توجه‌ خاصی‌ به‌ آنها نشان‌دهید و نمی‌توانید همیشه‌ و دربست‌ در اختیار کارهای‌ فرزندانتان‌ قرار داشته‌ باشید.
خیر، شما همیشه‌ کارهای‌ مرتبط با فرزندانتان‌ را در اولویت‌ قرار می‌دهید و هر چقدر هم‌ که‌ درگیرمسایل‌ شخصی‌ خودتان‌ باشید، زمانی‌ که‌ آنها به‌ وجودتان‌ نیاز دارند، در کنارشان‌ هستید و به‌ یاریشان‌می‌شتابید.
16. زمانی‌ که‌ در تلاشید تا تعادلی‌ بین‌ کارهای‌ خارج‌ از خانه‌ و امور داخلی‌ خانه‌ و فرزندان‌، تعادلی‌برقرار کنید، اغلب‌:
کارهای‌ خارج‌ از خانه‌ بر امور داخلی‌ خانه‌ و فرزندان‌ می‌چربند.
امور داخلی‌ خانه‌ و فرزندان‌ بر کارهای‌ خارج‌ از خانه‌ می‌چربند.
17. آیا از وقتی‌ فرزندانتان‌ در سنین‌ خردسالی‌ به‌ سر می‌برند، به‌ فکر آینده‌ و برنامه‌های‌ دراز مدتشان‌هستید؟
خیر، چرا که‌ وقت‌ کافی‌ ندارید و معتقدید که‌ هر مسئله‌ای‌ را باید در وقت‌ مناسب‌ خودش‌ موردبررسی‌ قرار دهید.کسی‌ چه‌ می‌داند که‌ در آینده‌ چه‌ اتفاقی‌ می‌افتد؟
بله‌، چرا که‌ مسایل‌ مربوط به‌ فرزندان‌ و آینده‌ آنها، از اهمیت‌ خیلی‌ بالایی‌ برخوردارند و همه‌برنامه‌ ریزی‌های‌ دوران‌ خردسالی‌ آنها، نقش‌ بسیار مهم‌ و بسزایی‌ را در آینده‌ و سرنوشت‌شان‌ ایفامی‌کنند.
18. اگر همین‌ امروز، برنده‌ میلیون‌ها تومان‌ پول‌ نقد از یک‌ قرعه‌کشی‌ شوید، شما:
هم‌ چنان‌ به‌ شغل‌ بیرون‌ از منزلتان‌ ادامه‌ می‌دهید، اگرچه‌، تفریح‌ و سرگرمی‌های‌ بیشتری‌چاشنی‌ زندگی‌تان‌ می‌کنید.
از شغل‌ تان‌ استعفا می‌دهید و خانه‌داری‌ راانتخاب‌ می‌کنید تا بیشتر بتوانید به‌ کارهای‌ فرزندانتان‌رسیدگی‌ کنید.

شما با جمع بندی امتیاز، می توانید نتیجه مربوط به خود را مشاهده نمایید.
گزینه ی اول 1 امتیاز
گزینه ی دوم 0امتیاز

نتیجه :
*امتیاز بین‌ صفر تا 8:
شما مادری‌ خودمحور، مسامحه‌ کار و راحت‌ طلب‌ هستید. در کل‌، با وجود عشق‌ و علاقه‌ زیاد به‌فرزندانتان‌، مایلید خواسته‌ها و نیازهای‌ فردی‌ تان‌ را در اولویت‌ قرار دهید، چرا که‌، به‌ عنوان‌ یک‌ انسان‌مستقل‌، حق‌ و حقوق‌ ویژه‌ و زیادی‌ برای‌ خود قائلید. مسایلی‌ مالی‌ و ظواهر و زرق‌ و برق‌ زندگی‌ برایتان‌اهمیت‌ خیلی‌ زیادی‌ دارند، آن‌ چنان‌ که‌، گاهی‌ سخت‌ شیفته‌ و گرفتار آنها می‌شود و از جنبه‌ معنوی‌زندگی‌ غافل‌ می‌گردید. رضایت‌ خاطر و خشنودی‌ فردی‌ شما را به‌ اوج‌ می‌رسانند و گاهی‌ احساس‌می‌کنید که‌ فرزندانتان‌ سد راه‌ موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایتان‌ در زندگی‌ شده‌اند و از این‌ رو، نسبت‌ به‌ آنهابی‌تفاوت‌ و بی‌توجه‌ می‌شوید. باید بدانیدکه‌ وقتی‌ زنی‌، مادر می‌شود، لازم‌ است‌ از بلند پروازی‌ها وجاه‌طلبی‌های‌ شخصی‌اش‌ بگذرد، امور و خواسته‌های‌ فرزندش‌ را در اولویت‌ قرار دهد و فرزندش‌ را به‌عنوان‌ آینه‌ تمام‌ نمای‌ پیشرفت‌های‌ فردی‌اش‌ در آینده‌ در نظر بگیرد. قطعا تلاش‌ها و تلاش‌های‌ شما به‌عنوان‌ یک‌ مادر، هرگز به‌ هدر نمی‌رود و با برنامه‌ ریزی‌های‌ صحیح‌ و مناسب‌ می‌توانید فرزندانی‌ سخت‌کوش‌، ساعی‌، موفق‌، متعهد و باوجدان‌ به‌ جامعه‌ تحویل‌ دهید.
*امتیاز بین‌ 9 تا 18:
شما مادری‌ ایثارگر، از خودگذشته‌، فداکار، دلسوز، متعهد، مهربان‌، خوش‌ خلق‌ و همدل‌ هستید. بایدبه‌ شما مادر نمونه‌ تبریک‌ گفت‌! فرزندان‌ شما در زندگی‌تان‌، حرف‌ اول‌ را می‌زنند و نقش‌ کلیدی‌ را ایفامی‌کنند. در واقع‌، از زمانی‌ که‌ مادر شده‌اید، خودتان‌ را فراموش‌ کرده‌اید و در مسایل‌ و امور مرتبط بافرزندانتان‌ غرق‌ شده‌اید. این‌ خوب‌ است‌، به‌ شرط آن‌ که‌، هویت‌ خودتان‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ فرد مستقل‌ وبی‌نیاز از یاد نبرید! تمام‌ برنامه‌ ریزی‌های‌ شما با در نظر گرفتن‌ جداول‌ زمانی‌ فرزندانتان‌ صورت‌ می‌گیرندو گاهی‌ آن‌ چنان‌ از خود غافل‌ می‌شوید که‌ حتی‌ رسیدگی‌ به‌ امور شخصی‌تان‌ را از یاد می‌برید. در هرحال‌، باید به‌ فرزندانتان‌ تبریک‌ گفت‌ که‌ چنین‌، مادر نمونه‌ای‌ دارند!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید