دوستی دارم که خواستگاری 23 ساله دارد و حال آنکه خودش کم سن و سال است، و تلفنی با هم در ارتباط هستند و وقتی دختر می‎گفت تماس نگیر پسر تهدید می‎کرد، چگونه او را راهنمایی کنیم؟

دوستی دارم که خواستگاری 23 ساله دارد و حال آنکه خودش کم سن و سال است، و تلفنی با هم در ارتباط هستند و وقتی دختر می‎گفت تماس نگیر پسر تهدید می‎کرد، چگونه او را راهنمایی کنیم؟

در اسلام راهکارهایی در نظر گرفته شده تا از روابط ناسالم در جامعه جلوگیری شود. یکی از آن راهکارها که می‎تواند از روابط ناسالم و فساد اخلاقی جلوگیری کند، ازدواج به موقع است.
در مکتب ما ازدواج امری مقدس است تا جایی که معصومین فرموده‎اند: «کسی که ازدواج کند نصف دین خود را بدست آورده و آن را از خطر آلودگی و زوال حفظ کرده است». همچنین توصیه به تسریع در امر ازدواج و قرار دادن آن به عنوان یک حق برای فرزند شده است. حل مشکل جنسی از نظر مکتب ما ازدواج است و البته کسانی که این امکان را ندارند باید عفاف به خرج دهند و دامن خود را از آلودگی پاک دارند. اینکه در دنیای امروز فحشاء و بی‎بند و باری است، یکی بدان خاطر است که امر ازدواج را مورد بی‎توجهی قرار دادند. در نتیجه فساد و فحشاء حتی وارد خانواده‎ها شده و آلودگی‎ها گسترش یافتند. از سوی دیگر اسلام توصیه می‎کند که آدمی نصیب خود را از خوشی‎ها و لذات مشروع زندگی بدست آورد و با صفا و آسایش به زندگی برسد.[1] چنانچه روشهای نامناسب را برای خوشی‎های زندگی در پیش گیریم با مشکل مواجه خواهیم شد. همانطور که این دوست شما بخاطر تماس‎های تلفنی که با یک فرد داشته الآن دچار مشکل شده است.
اگر این آقا پسر مورد سؤال شرایط فرد مناسب برای ازدواج را دارا می‎باشد. باید: 1. فرد باایمان و متدیّن باشد پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: مؤمن کفو خواهر مؤمن است. بدیهی است که اگر شرط ایمان درباره فرد صادق نباشد، نمی‎توان به ازدواج با او تن در داد.
2. اخلاق نیکو داشته باشد: چه در انتخاب همسر برای خود اخلاق فرد را مورد توجه قرار دهید. توصیه شده از ازدواج با آن کس که بداخلاق و بدرفتار است بپرهیزید. کج خلقی و بدمزاجی زندگی را بر طرفین ناگوار می‎سازد.
3. عفت و تقوا: از شرایطی است که می‎تواند ضامن الفت و صمیمیت زوجین باشد و روابط را عمیق و انسانی کند. نیکو باید نگریست که خواستگاران چه کسانی هستند و تا چه حد به تقوا و پاکدامنی پای بندند. منظور از عفت، پاکدامنی است و منظور از تقوا خود نگهداری در برابر گناهان و مفاسد است. البته می توان گفت برخورد این پسر (تهدید) سنخیتی با تقوا ندارد.
4. هماهنگی فکری: دو زوج جوان نیاز به این دارند که از لحاظ فکری همانند هم و همگام باشند. سرچشمه بسیاری از برخوردها در زندگی زناشوئی اختلاف در فکر و تدبیر است. هماهنگی در خواسته‎ها و آرزوها لازم است تا اصطکاک رخ ندهد و تباهی پیش نیاورد.
5. مسأله سن: از نظر شرعی منعی در این نیست که فرد مسنی با فردی کم سن ازدواج کند، ولی در موارد بسیاری این گونه ازدواج‎ها منجر به شکست می‎شوند. ازدواج دو فرد که دارای اختلاف سن زیادی باشند، این اشکال را به وجود می‎آورد که هر کدام به اقتضای سن و سال خود خواسته‎هایی دارند و سلیقه آنها در زندگی و نگرش‎شان به امر زندگی به گونه‎ای دیگر است[2].
برای انتخاب همسر باید به تمام این جنبه‎ها دقت کرد. عشق‎های سریع و گذرا و آشنائی‎های خیابانی و تلفنی نباید سبب شود که ما چشم خود را به مسائل اساسی ببندیم.
اگر این آقا پسر 23 ساله شرایط مورد نیاز را دارد و دوست شما هم به او علاقه مند است، می‎تواند بوسیله یکی از بستگان دلسوز و آگاه خواسته خود را به والدین‎اش برساند. امّا اگر پسر موردنظر اصلاً شرایط مذکور را ندارد و دوست شما هم علاقه‎ای به او ندارد، بطور صریح به پسر جواب منفی بدهد. و والدین خود را هم در جریان قرار دهد که آنان جواب منفی خانواده را به او برسانند. و از تهدیدهای پسر هم نهراسد.
البته تماس‎های تلفنی دوست شما قبل از هرگونه مراسم رسمی خواستگاری و بدون آگاهی والدین امر اشتباهی بوده است. اگر چه از نظر اسلام دو نفر که قصد ازدواج دارند می‎توانند با هم صحبت کنند و یکدیگر را ببینند؛ امّا این امر باید با هماهنگی والدین در محدوده توجه خانواده باشد تا با مشکل مواجه نشود. از آنجا که این گفتگوها و تماسهای تلفنی با هماهنگی و اطلاع خانواده صورت نگرفته، پسر موردنظر سعی می‎کند از این مسئله سوء استفاده کند. به نظر ما اگر پسر شرایط یک خواستگار مناسب را ندارد و دوست شما نمی‎خواهد با او ازدواج کند، جواب منفی خود را اعلام کند و موضوع تماسهای تلفنی خود را به والدین و یا لااقل به مادر خودش بگوید.
اگر والدین او از این طریق از این موضوع اطلاع پیدا کنند، بسیار کم ضررتر خواهد بود، تا اینکه بوسیله یک فرد بیگانه و با مطالب اضافی باخبر شوند. که در این صورت سخنان شما را هم باور نخواهند کرد.
به هر حال دوست شما باید موضع گیری جدّی کند. اگر این روابط به قصد ازدواج است باید خانواده خود را مطلع سازد و اگر غیر این است، باید برخورد جدّی نماید و در صورت لزوم نیروی انتظامی را مطّلع سازد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. دنیای نوجوانی، نوشته دکتر علی قائمی، (سال و محل انتشار آن ثبت نشده است)، فصل 6 این کتاب.
2. روابط دختر و پسر، نوشته دکتر علی قائمی، تهران، انتشارات امیری، 1374.
3. باجوانان در ساحل خوشبختی، سیدحمید فتاحی، نشر الهادی، سال 1377، قم.
4. دنیای نوجوان، دکتر محمدرضا شرفی، انتشارات تربیت، 1370، تهران.

پی نوشت ها:
[1] . قائمی، علی، خانواده و مسائل نوجوانان و جوان، قم، انتشارات شفق، ج 2، ص 11.
[2] . همان، ج 2، ص 31 و 32.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید