کمک‌های اولیه گرمازدگی

کمک‌های اولیه گرمازدگی

در یک روز گرم، مانند همین روزهایی که آن را سپری می‌کنید در فشار و ازدحام داخل اتوبوس یا در یک تاکسی که دستگیره‌اش خراب است و جریان هوا نیست و شما تا رسیدن به مقصد از شدت گرما حالت تهوع می‌گیرید، خانم یا آقایی را می‌بینید که با صورت گداخته و عرق کرده و در ضعف و بی‌حالی دچار سرگیجه شده است و یا در اصطلاح خودمان گرمازده شده. می‌دانید چطور می‌توانید به او کمک کنید؟

علایم

علایم گرمازدگی طیف بسیار گسترده‌ای دارد، از احساس زودرس خستگی شروع می‌شود و تا کما و تشنج و حتی بیهوشی پیش می‌رود. منتها شایع‌ترین نوع آن همان گرمازدگی ساده است که با تعریق فراوان، احساس سستی و رخوت و عطش زیاد همراه است.

چه کار کنیم؟

بهترین کمکی که می‌توانید به فرد گرمازده بکنید این است که اطراف او ازدحام نکنید و او را از محیط گرم خارج کرده و اگر مایعات خنک دارید به او بخورانید. اگر در خیابان هستید یقه پیراهن یا گره روسری را باز کرده و یا در صورت امکان لباس‌های اضافی‌اش را درآورید. بهترین مایعی که می‌توانید به فرد گرمازده که در واقع تعادل الکترولیت‌هایش به هم خورده است بدهید دوغ خنک است. البته آب‌میوه هم مطلوب است. سعی کنید او را محکم باد بزنید و یا اگر دسترسی به پنکه دارید جلوی پنکه بخوابانیدش و با پارچه خیس گردن و سینه او را خنک کنید.
و بالاخره این که اگر فرد گرمازده هشیار نیست، باید سریع او را از محیط خارج کرده و با اورژانس تماس بگیرید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید