کمک‌های اولیه آسیب قفسه سینه

کمک‌های اولیه آسیب قفسه سینه

در اثر وارد شدن نیروی مستقیم به قفسه سینه در اثر ضربه یا سقوط یا در اثر آسیب له‌شدگی، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از دنده‌ها دچار شکستگی شوند. اگر جراحت باز در محل شکستگی وجود داشته باشد و یا یکی از دنده‌های شکسته، ریه را سوراخ کرده باشد، تنفس مصدوم ممکن است به شدت مختل شود.
وارد آمدن آسیب به قفسه سینه می‌تواند قسمتی از دنده‌های شکسته را از سایر قسمت‌های قفسه سینه جدا کند و حالتی به نام «قفسه‌سینه مواج» ایجاد کند. این قسمت جدا شده در زمان دم به داخل کشیده می‌شود و در بازدم رو به خارج حرکت می‌کند. این تنفس متناقض سبب ایجاد مشکلات تنفسی شدید می‌شود. شکستگی دنده‌های پایینی می‌تواند به اعضای داخلی مانند کبد و طحال آسیب برساند و خون‌ریزی داخلی ایجاد کند.

تشخیص

بسته به شدت آسیب، ممکن است موارد زیر وجود داشته باشد:
• درد در محل شکستگی
• درد هنگام تنفس عمیق
• تنفس کم‌عمق
• یک جراحت باز روی محل شکستگی که احتمالا صدای «مکش» هوا از طریق این جراحت به داخل حفره قفسه سینه را می‌شنوید.
• تنفس متناقض
• نشانه‌هایی از خون‌ریزی داخلی

اقدامات

1) درباره شکستگی دنده‌ها، با استفاده از یک آویز اندام بالایی، دست را ثابت نگه دارید و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید. اگر جراحت نافذ قفسه سینه وجود دارد، مصدوم را به سمت آسیب‌دیده خم کنید، روی زخم را بپوشانید و لایه پوششی را از سه طرف محکم بچسبانید.
2) به مصدوم کمک کنید تا در یک وضعیت متمایل به سمت آسیب‌دیده که در آن احساس راحتی بیشتری می‌کند، قرار بگیرد. دست سمت آسیب‌دیده را با یک آویز بالا نگه‌دارنده ثابت نگه دارید. با مرکز اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید.
منبع: http://www.salamat.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید