فواید مادی صدقه

فواید مادی صدقه

صدقه دفع بلا می کند

پیامبر اسلام (ص) فرمودند: صدقه بلا را دفع می کند و مؤثرترین داروست. صدقه قضای حتمی را دفع می کند و درد و بیماری ها را چیزی جز دعا و صدقه از بین نمی برد. (1) از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که خداوند درد، آتش سوزی و غرق شدن و ویرانی و دیوانگی را با صدقه دفع می کند و همین طور پیامبر تا هفتاد بلا را برشمرد.(2) باز در روایت دیگر پیامبر اسلام (ص) فرمودند که صدقه هفتاد نوع بلا و درد را برطرف می کند. (3)

صدقه از مرگ های دلخراش جلوگیری می کند

پیامبر اسلام (ص) فرمودند: صدقه از مردن بد و دلخراش جلوگیری می کند. الصَّدَقهُ تَدفَعُ مَیتهُ السُّوء (4) باز از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که فرمود: اِنَّ الله لَیدَرَ أبا الصَّدقه سَبعینَ مَیتَهً مِنَ السُّوءِ: هفتاد نوع مردن دلخراش را صدقه از بین می برد. (5) امام باقر (ع) فرمودند: صدقه هفتاد بلا از بلاهای دنیوی و مردن بد و ناگوار را دفع می کند. صدقه دهنده هرگز به مرگ دلخراش نمی میرد.

صدقه درمان بیمار است

پیامبر اسلام (ص) فرمودند بیماران خود را بواسطه صدقه درمان کنید، زیرا صدقه از پیشامدهای ناگوار و بیماری ها جلوگیری می کند و بر عمر و حسنات شما می افزاید.(6)
امام صادق (ع) فرمودند: داوُو اَمراضَکم بِالصَّدَقهِ (7)
در روایت دیگر امام صادق (ع) فرمودند بیمارانتان را با صدقه درمان کنید، چه می شود که هر یک از شما قوت روزانه ی خود را صدقه دهد که این صدقه سند قبض روح را بر می گرداند. گاهی سند قبض روح را به ملک الموت می دهند، اما آن بنده صدقه می دهد در نتیجه به ملک الموت می گویند سند را برگردان (8).
مردی به امام کاظم (ع) از عیال واری خود و این که آن ها همه بیمارند شکوه کرد، حضرت فرمودند آنها را با صدقه درمان کن، زیرا هیچ چیزی زودتر از صدقه به درگاه خدا پذیرفته نمی شود و برای بیمار دارویی سودمندتر از صدقه نیست.(9)
شهید بزرگوار آیت الله دستغیب در کتاب داستان های شگفت می نویسد، از آقای سید محمد رضوی که از علماء شیراز است شنیدم که فرمود زمانی آیت الله محلاتی که دایی من است دچار بیماری سختی شد که دکترها همه از او قطع امید کردند، آیت الله محلاتی فرمودند خبر بیماری من را به دوستم حاج آقا جواد بیدآبادی در اصفهان بدهید، ما این مطلب را به آقای بید آبادی رسانیدم، ایشان فرمودند مبلغ دویست تومان صدقه بدهید تا خداوند ایشان را شفا بدهد، هر چند این مبلغ آن زمان پول زیادی بود، اما هر طوری بود فراهم کردیم و به فقراء دادیم، بلافاصله آیت الله محلاتی شفای کامل گرفتند.

صدقه کلید روزی هاست

در فرهنگ اسلامی دستورات زیادی پیرامون توسعه روزی ها مطرح شده که عدم توجه کافی به آنها می تواند مشکلات عدیده اقتصادی و مالی را برای انسان ایجاد کند، یکی از مسائل بسیار عظیم و عجیب جهت گشایش روزی، صدقه است. در این راستا روایات زیر می تواند بسیار سازنده باشد.
امام علی (ع) می فرماید: اِستَنزِلوُا الرزقَ باالصدقَه (10) روزی را با صدقه از آسمان فرو بیاورید. یا در حدیث دیگر می فرماید: هرگاه نادار و فقیر شدید با کالای صدقه با خدا تجارت کنید. اِذا أملَقتُم فَتاجِروُ الله بِالصَدَقه. (11)
امام صادق (ع) می فرماید: اِنّی لاُملقَ اِحیاناً فاُتاجِرالله بِالصَدقه
گاهی اوقات من تنگدست می شوم ولی به واسطه ی صدقه با خدا تجارت می کنم. (12)
امام صادق (ع) به فرزندش فرمود: فرزندم از آن خرجی چقدر اضافه آمده، عرض کرد چهل دینار، حضرت فرمود برو و آنها را صدقه بده عرض کرد فقط همین چهل دینار باقی مانده است، حضرت فرمود آنها را صدقه بده مگر نمی دانی که هر چیزی کلیدی دارد و کلید روزی صدقه است، فرزند حضرت می گوید من آن ها را صدقه دادم، ده روز نگذشته بود که از جایی چهار هزار دینار به پدرم رسید.(13)
پیامبر اسلام (ص) فرمودند: اَکثَروا مِنَ الصَّدقهِ تُرزَقوُا، زیاد صدقه بدهید تا روزی داده شوید. (14)
در مکارم الاخلاق روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که شخصی خدمت حضرت رسید و عرض کرد خداوند در قرآن می فرماید: و ما اَنفَقتُم مِن شیٍ فَهُو یُخلِفُه.(15) آنچه که انفاق می کنید خداوند جبران می کند و من هر چه انفاق می کنم خدا چیزی جای او نمی گذارد، امام صادق (ع) فرمودند آیا خدا خُلف وعده می کند، آن شخص عرض کرد نه، حضرت فرمود پس قضیه چیست، عرض کرد نمی دانم، حضرت فرمود اگر کسی از شما از راه حلال یک درهم به دست بیاورد آنگاه آن را انفاق کند خدای متعال جایش را پر می کند. (اما اگر کسب تان حرام باشد و از مال حرام انفاق کنید چیزی نصیب شما نمی شود.)
امام صادق (ع) فرمودند: اَنفِق و اَیقِن باالخَلف: صدقه و انفاق کنید و یقین داشته باشید خداوند جای آن را پر می کند. یکی از یاران امام کاظم (ع) می گوید من از فقر و ناداری به امام شکایت کردم و عرض کردم تا آن اندازه از بی لباسی رنج می برم که فلانی دو لباسی که پوشیده بود در آورد و به من پوشانید، اما فرمود روزه بگیر و صدقه بده. گفتم آقا از آنچه برادران دینی به من می دهند صدقه بدهم هر چند اندک باشد؟ حضرت فرمود از آنچه خدا روزیت کرده صدقه بده.(16)

آرامش دنیوی صدقه

امام صادق (ع) می فرماید: در بنی اسرائیل مرد بزرگی زندگی می کرد، شبی در عالم خواب به او گفته شد، خداوند برای تو دو زمان مقرر کرده یک زمان در حال نعمت و رفاه و زمان دیگر در حال فقر؛ کدام زمان را می خواهی که برایت مقدم باشد؟ این مرد گفت من همسر صالحه ای دارم باید با او مشورت کنم و بعد جواب بدهم. فردای آن شب با همسرش مشورت کرد، همسرش گفت: زمان وفور نعمت را اول اختیار کن، ان شاءالله خدا زمان دوم را هم ما را در نعمت قرار می دهد. این مرد از خدا خواست که اول زمان نعمت را به من بده و خداوند هم نعمت های زیادی به او داد. این مرد و زن در این مدت هر چه می توانستند به فقراء کمک می کردند، بالاخره مدت نعمت تمام شد و زمان تهی دستی رسید، اما خداوند متعال به خاطر احسان های آنها، زمان دوم را هم برای آنها ادامه ی نعمت و آسایش مقرر کرد و به این ترتیب این مرد با صدقه و احسان به فقرا جلو بلا و تهی دستی را گرفت.(17)

با صدقه اموال خود را حفظ کنید

در روایات اسلامی روایات بسیار زیادی وجود دارد که جهت حفظ اموالتان، صدقه و انفاق کنید، در همین راستا سیره و روش اهل بیت (علیهم السلام) هم حاکی از همین مطلب است.
در تفسیر حضرت عسکری (ع) مذکور است که حضرت امام صادق (ع) با جمعی به مسافرت می رفتند، در مسیر راه به حضرت خبر دادند که دزدان در این مسیر منتظر کاروان ها هستند، همه وحشت کردند و از امام راه چاره ای خواستند، امام فرمود آنها را بسپارید به کسی که اموالتان را حتماً حفظ می کند و در روزی که شما محتاجید به شما بر می گرداند، گفتند او کیست، فرمود آن خداست، گفتند چطور به او بسپاریم، فرمود نیت کنید که یک سوم اموالتان را وقتی به شهر رسیدید به فقراء بدهید، همه گفتند این کار را می کنیم، کاروان حرکت کرد، دزدان آمدند، وقتی امام صادق (ع) را دیدند دست آقا را بوسیدند و از امام خواستند اجازه بدهد محافظین آنها باشند، حضرت فرمود آن کسی که ما را از شما محافظت کرد همیشه محافظ ما خواهد بود. کاروان به سلامت به مقصد رسید، تجارت آنها بسیار با برکت شد، کاروانیان گفتند چقدر عظمت داشت برکت امام صادق (ع)، حضرت فرمودند برکت در معامله با خدای متعال بود، پس همیشه با خدا معامله کنید.

صدقه دادن نحوست ایام را برطرف می کند

حضرت صادق (ع) فرمود: قرار بود زمینی بین من و مردی تقسیم شود. آن مرد از علم نجوم اطلاعی داشت و کار را به تأخیر می انداخت تا ساعتی را انتخاب کند که به اعتقاد خودش آن ساعت برای او خوب است و برای من بد و در نتیجه او سود کند و من زیان. بالاخره آن روز و ساعتی که در نظر داشت، فرا رسید و زمین تقسیم شد؛ ولی به نفع من تمام شد. منجم از روی ناراحتی دست خود را به هم زد و گفت: (ما رایتُ کالیَومُ قَطُ؛ مانند امروز هرگز ندیدم)!
پرسیدم: مگر چه شده است؟ جواب داد: من مردی منجّم هستم و در ساعت خوبی بیرون آمدم و ساعت بد را برای شما اختیار کردم، اینک می بینم کار بر عکس شده و قسمت بهتر نصیب شما است؟ گفتم: می خواهی حدیثی به تو بیاموزم که پدرم مرا آموخت. تقاضا کرد بگو، گفتم: پیغمبر گرامی (ص) فرمودند: هر که مایل است از نحوست روزش جلوگیری شود، صبح گاه آن روز را صدقه بدهد. و اگر بخواهد نحوست شبش از بین برود، هر شب صدقه بدهد. من حرکت و خارج شدن خود را با صدقه شروع کردم و این صدقه دادن بهتر از علم نجوم است.

پی‌نوشت‌ها:

1- طب الائمه، ابن سابورالزیات، ص 124.
2- دعائم الاسلام، ج 2، ص 331.
3- کافی، ج 4، ص 3.
4- کافی، ج 4، ص 2.
5- بحار الانوار، ج 59، ص 269.
6- ثواب الاعمال،11/169.
7- کافی، ج 4، ص 3.
8- بحارالانوار، ج 32، ص 123.
9- طب الائمه، ص 123.
10- بحارالانوار، ج 10، ص 99.
11- نهج البلاغه، حکمت 258.
12- بحارالانوار، ج 75، ص 206.
13- بحار الانوار، ج 68، ص 136، کافی، ج 4، ص 10.
14- اعلام الدین، ص 333.
15- سبا (34)/39.
16- کافی، ج4.
17- بحارالانوار، ج 96.

منبع:حسین پور، عبدالعلی؛ (1389) صدقه، گلریزان عرشیان، اصفهان، انتشارات حیات طیبه، چاپ اول.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید