زندگی مشترک، دورانی باشکوه و لذت بخش

زندگی مشترک، دورانی باشکوه و لذت بخش

نویسنده:اشرف آهنگری

حتما شما هم زنان و مردان جوانی را دیده اید که به دلایل مختلف از ازدواج خود پشیمان هستند و دوران مجردی را به زندگی زناشویی ترجیح می دهند. بعضی ها به دلایلی مانند، کم سن و سال بودن در هنگام ازدواج، اجبار والدین، تنهایی، نداشتن تجربه و آگاهی کافی از زندگی زناشویی و اختلاف های پدر و مادر تن به ازدواج داده اند. آن را ناموفق می پندارند و آرزو دارند به گونه یی از شر آن خلاص شوند. درست است که در ازدواج های ناموفق معمولاً اشتباه هایی وجود دارد و بعضی توافق ها نسنجیده صورت گرفته یا به طور کل آن وصلت از پایه اشتباه است، اما به هر حال آن وصلت انجام شده و بهتر است بعد از اشتباه بزرگی (ازدواج نامناسب) که رخ داده با تامل و درایت بیشتری نسبت به حل مشکلات و ادامه ی زندگی اقدام شود.
شاید در برخی از زندگی ها طلاق آخرین و بهترین راه باشد. اما راه های متفاوتی وجود دارد که می تواند پایه های سست یک زندگی مشترک را تنومند کند و طول عمر آن را به سال های متمادی افزایش دهد. برای هر کاری «داشتن تجربه» و «راهنمایی شدن» مهم ترین ملزوماتی است که موجب رسیدن به نتایج مطلوب در آن کار می شود و عدم آگاهی و نداشتن راهنمای مناسب هم متقابلاً بزرگ ترین ضربه یی است که می توان بر پیکره ی اهداف خود وارد کرد.

اختلاف های احتمالی

-بعضی از زوج های جوان بعد از ازدواج متوجه می شوند که به یکدیگر علاقه ندارند یا با روشن شدن مسایل خاص و پیش آمدن مشکلات علاقه ی آنها نسبت به یکدیگر از بین می رود.
-به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و … زن و مرد از با هم بودن خسته شده اند و زندگی مجردی را به زندگی مشترک شان ترجیح می دهند.
-زن و مرد با یکدیگر تفاهم ندارند و سلایق و عقاید آنها در اغلب زمینه ها متفاوت است.
-زن و مرد با یکدیگر بدرفتارند و پرده ی حیا و عفت کلام بین آنها از بین رفته است.
-فرد دیگری را مناسب زندگی خود می دانند و ته دل از وصلت صورت گرفته رضایت ندارند.
-طرف مقابل را همسطح خود نمی دانند و از ادامه ی زندگی با او بیزارند.
-توان حل مشکلات پیش آمده را در خود نمی بینند و احساس می کنند که با طرف مقابل تناسب فکری در رفع مشکلات ندارند.
-تصور می کنند مشکلاتی که در زندگی زناشویی آن ها وجود دارد، به هیچ عنوان حل شدنی نیست و امکان رسیدن به نتیجه ی دو طرفه وجود ندارد.

راه کارهای پیشنهادی

-اولین و بهترین راه در چنین مواردی مشاوره است. زوج های ایرانی معمولاً میانه ی خوبی با مشاوره ندارند. واقعیت این است که مشاور با تجربه و متخصص، حکم یک راهنمای مناسب و کوله باری از تجربه را دارد که مشکلات پیش آمده را چنان نرم و کم رنگ می کند که دیگر جای هیچ اختلافی باقی نمی ماند. مشاور شیوه ی رویارویی و رفع مشکلات زوج ها را به آن ها می آموزد و دید و برداشت ذهنی شان را آن طور که پسندیده است تغییر می دهد و شکل می بخشد.
-با یکدیگر واضح و صریح صحبت کنید، ناراحتی های خود را صریح و گویا به همسرتان بگویید، هر آن چه شما را ناراحت و عصبانی کرده است را در کمال آرامش و متانت برایش بیان کنید، خواسته ها و توقعات خود را دقیق و جز به جز برایش شرح دهید و در مقابل به گونه یی انعطاف پذیر باشید و انتقادپذیرانه برخورد کنید تا او هم بتواند به راحتی مشکلات و خواسته هایش را بیان کند. در شناخت یکدیگر کوشا باشید و به همدیگر در این زمینه کمک کنید.
-وقت بیشتری را با هم بگذرانید. بعضی از زوج های جوان آن قدر از یکدیگر فاصله گرفته اند که دیگر علاقه یی نسبت به هم احساس نمی کنند. تنها به تفریح و میهمانی می روند و در خانه کمتر با یکدیگر صحبت می کنند. یک زوج ایده آل باید همه جا و هر لحظه از حال یکدیگر باخبر باشند، از حداکثر زمان برای با هم بودن استفاده کنند، بیشتر به گفتگو بپردازند، شوخی کنند، آشپزی کنند، با هم مطالعه کنند یا به هر کار مشترکی که هر دو علاقه دارند مشغول شوند. مهم این است که در کنار یکدیگر لحظات خوشی داشته باشند، زیرا در کنار هم بودن علاقه ایجاد می کند، محبت را بیشتر می کند و زن و مرد می توانند بیشتر با یکدیگر تعامل داشته باشند.
-به ورزش و بازی های مورد علاقه ی یکدیگر بپردازید و لحظات خوش و به یادماندنی زندگی مشترک تان را بیشتر کنید. میهمانی بدهید، ورزش کنید و هر کاری را که موجب طراوت و شادابی هر دوی شما می شود با هم انجام دهید.
-شوخ طبع باشید و از جملات و کلمات طنز حداکثر استفاده را بکنید. مواظب باشید که شوخی ها و جملات تان تحقیرکننده و توهین آمیز نباشد!
-با یکدیگر با احترام و ادب رفتار کنید، فحش و ناسزا ندهید و از گفتن کلمات ناشایست بپرهیزید. با عصبانیت و تندخویی با یکدیگر رفتار نکنید و سعی کنید رفتارتان محبت آمیز و سخنان تان همراه با مهربانی و خوش رویی باشد.
-از جملات «دوستت دارم»، «تو بهترین فرد زندگی من هستی» و جملات مشابه به موقع و هنگام انتظار استفاده کنید.
-اشتباه های خود را بپذیرید و به موقع از همسرتان عذرخواهی کنید.
-هرگاه از همسرتان انتقاد می کنید از کارهای خوب او تعریف کنید، اما به گونه یی این کار را انجام دهید که برایش شبهه ایجاد نشود قصد فریبش را دارید!
-با خانواده ی همسرتان رفتار خوب و متعادلی در پیش بگیرید، یادتان نرود که خانواده همسرتان خانواده ی دوم شما محسوب می شود.
-همسرتان را به شیوه های مختلف غافلگیر کنید. برای مثال، قبل از آمدن او به خانه، مقدمات یک جشن باشکوه (دو نفره همراه با فرزندان) را فراهم کنید، غذا، موزیک یا فیلم مورد علاقه همسرتان را تهیه کنید، سپس با او تماس بگیرید و بگویید که کمی کسالت دارید و در خانه استراحت می کنید. هنگامی که وی وارد خانه شد با روی خوش به پیشوازش بروید و به گونه یی جذاب و متنوع از او استقبال و جشن باشکوه تان را آغاز کنید.
-بر سر اختلاف های تان به توافق برسید. سعی کنید با صحبت و گفت و گوی منطقی و عاقلانه، بر سر هر موضوعی که با هم اختلاف دارید به نقطه ی مشترکی برسید که هر دو احساس رضایت کنید. با کمی انعطاف و از خودگذشتگی دو طرفه می شود بر سر اختلافات عمیق به توافق رسید.
-سخت گیری نکنید و تعصب خشک نداشته باشید، مشکلات را جدی نگیرید و به طور کامل با مسایل سخت گیرانه برخورد نکنید. ناامیدانه با همسرتان صحبت نکنید و به او نگویید که «نمی توانی» یا «نمی شود»!
-از همسرتان توقع بیش از حد نداشته باشید، مخصوصاً از نظر اقتصادی همسرتان را در تنگنا قرار ندهید. حد و مرز خواسته های تان را متناسب با روحیه ی او مشخص کنید تا ناخودآگاه به وی آزار نرسانید!
-برای انجام کارها از او اجازه بگیرید. همسر شما شریک زندگی شماست و شایسته است هنگام اتخاذ تصمیماتی که زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد، با وی مشورت و نظرش را جلب کنید.
-نگذارید نقش شما در زندگی همسرتان و نقش همسرتان در زندگی شما کم رنگ شود. همواره در زندگی مشترک تاثیرگذار باشید و نقش همسری خود را ایفا کنید. نگذارید همسرتان احساس کند که در زندگی شما نقش و مسؤولیتی ندارد.
با رعایت همین نکات ریز و پیش پا افتاده می توان سختی های زندگی مشترک را به دورانی باشکوه و لذت بخش تبدیل کرد. پس از همین امروز شروع کنید، فردا دیر است!
منبع: نشریه 7 روز زندگی، شماره 103

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید