چگونه می توان روابط والدین و فرزندان را بهبود بخشید؟

چگونه می توان روابط والدین و فرزندان را بهبود بخشید؟

نویسنده: ناهید مومن خانی

در مورد عشق و قواعد دوست داشتن برای او توضیح دهید!

زندگی عاشقانه یک جوان باغ اسرار اوست. با این وجود، والدین در این مورد حرف هایی برای گفتن دارند.
پدر و مادرها حرف های خود را در مورد عشق قواعد دوست داشتن محدود می کنند به برخی از نصیحت های کلیشه ای و کلی، از قبیل:” مواظب باشد فریب نخوری! نباید با احساسات بازی شود! چشم هایت را خوب باز کن تا به راه بد کشیده نشوی! عاقل باشد و تصمیم های بچگانه نگیر…!”
اما معمولا این حرف ها چیزی نیستند که جوانان انتظار شنیدنش را دارند و چه بسا برای او خسته کننده و کسالت بار باشد. آنها بیشتر دوست دارند در مورد احساسات و عشق بدانند.
مصاحبه ادویژ آنتیه یک روان شناس متخصص و نویسنده را بخوانید تا اطلاعات جالب و مهمی کسب کنید:

نقش والدین در زندگی عاشقانه فرزندشان چیست؟

نقش والدین کلیدی و مهم است. مادری که از مردها و ازدواج با آنها بد می گوید، نمی تواند درست و عاقلانه قواعد دوست داشتن را به دختر خود یاد بدهد. وظیفه والدین رساندن این پیام به فرزندان است:
” دوست داشتن باید بر اساس احترام باشد. شما باید به طف مقابل خود احترام بگذارید و به این ترتیب او هم احترام شما را نگه دارد.”

– جوان ها همیشه آگاه نیستند…

درست است، به همین دلیل باید خیلی چیزها را پیش بینی کرد. به عنوان مثال، از روابط خیلی صمیمی دوستان برای باز کردن سر صحبت و آگاهی دادن به او بهره ببرید. اگر دخترتان گفت: “فلانی و فلانی عاشق هم هستند. آنها هم روز همدیگر با می بینند و با هم صحبت می کنند…” از او بپرسید: ” آیا تو فکر می کنی آنها واقعا عاشق هم هستند؟ به نظر تو بهتر نیست روابطشان را زیر نظر خانواده هایشان داشته باشند و آن را محدود کنند تا عشق از حالت آتشین به صورت منطقی تر و آرام تر و در نتیجه ماندگار تر در بیاید؟” و بعد برایش توضیح بدهید که انتظارات دخترها و پسرها از عشق و دوستی متفاوت است. پسرها معمولاً می خواهند لحظات خوب و خوشی داشته باشند در صورتی که دخترها او را به صورت شاهزاده رویاهای خود می بینند… که معمولا پس از رفت و آمدهای مکرر و هر روزه، ناامید می شوند…

– در مورد پدرها چه؟ وظیفه آنها در این مورد چیست؟

یک پدر باید از زیبایی و قابلیت های دخترش تعریف کند. به عنوان مثال وقتی لباسی می پوشد که خیلی به او می آید، او را مورد تمجید و تحسین قرار دهد. البته همه تعریف ها نباید منحصر به ظاهر او باشد. پدرها باید از هوش و استعدادهای دخترانشان نیز تعریف کنند. به این ترتیب، حواس و توجه آنها فقط به سمت درست کردن تیپ و قیافه شان نمی رود و همه نقاط قوت و جذاب خود را تنها در ظاهر و نوع لباسشان نمی بینند.

– این کار چه کمکی به دختران می کند؟

وقتی پدرها به دختر خود اعتماد به نفس می دهند و علاقه و محبت خود را به او ابراز می کنند، مانع از این می شوند که با برخورد با اولین تازه وارد و شنیدن تحسین و تمجیدهایش خام شوند و رویاپردازی کنند. زیباترین تعریف و آرزویی که یک پدر می تواند برای دخترش بکند این است: ” تو فوق العاده ای! امیدوارم در زندگی مردی نصیبت شود که لیاقت تو را داشته باشد.” به این صورت، دختر شما قابلیت های خود را بالا می برد و در نهایت مردی را برای ازدواج انتخاب می کند که ارزشش را داشته باشد.

– در مورد پسرها چه؟

متاسفانه پدر و مادرها خیلی کم در مورد عاشق شدن و عشق با پسرهای خود صحبت می کنند. معمولا پدرها وقتی می خواهند چیزی به پسر خود یاد دهند، بادی به غبغب انداخته و این طور شروع می کنند: “وقتی من به سن و سال تو بودم…” به هر حال بهتر است که پدرها از خود یک الگوی بی نقص نسازند و از تجربیات خود آنها را بهره مند سازند. موضوع نگران کننده در مورد پسرها این است که احتمال دارد آنها خیلی زود مورد تهاجم فیلم های غیر مجاز قرار بگیرند و مسیر ارتباط آنها با دختران منحرف می شود و کلا مسیر عشق و دوست داشتن آنها تغییر شکل می دهد.

– با توجه به این مسایل، نقش پدرها چگونه تعریف می شود؟

خیلی خوب است که پدرها در مورد احترام گذاشتن به زن ها و احساسات آنها با پسر خود صحبت کنند و همچنین در مورد ازدواج سالم و ضرورت پاکی و سلامت اخلاق قبل از ازدواج سخن بگویند و چنین رفتاری نشانه ضعف نیست بلکه نشانی از قدرت است که به او اجازه می دهد تا در برقرار کردن یک رابطه عاطفی با طرف مقابل خود موفق تر باشد. اگر او رفتاری خشن و یا مردسالارانه داشته باشد نمی تواند یک رابطه عاشقانه سالم و درست در زندگی زناشویی خود برقرار کند. بیشتر پسرها وقتی که عاشق می شوند، غرورشان اجازه اعتراف به این عشق را نمی دهد…

– در مورد رابطه مادران و پسرها چه؟

رابطه مادران و پسرها چندان فرقی نکرده است و کما بیش مثل گذشته ها پیش می رود: مادرها می خواهند پسرانشان را مثل شیر تربیت کنند و هدف آنان قدرت، سرافرازی و پیروزی پسرانشان است!
مادرها معمولا از عشق و لطافت دختران و احساس دختران و علاقه به آنها با پسران خود صحبت نمی کنند و توقع دارند که آنها همیشه مثل یک مرد نیرومند و نفوذ ناپذیر عمل کنند، اما غافل از اینکه پسران نیز نیاز عمیقی به عشق و محبت و لوس کردن دارند…

– اگر والدین از هم جدا شده باشند؟

در این مورد، صحبت از همسر قبلی کار آسانی نیست. ولی اگر شما فرزند نوجوانی دارید باید این کار را بکنید. به آلبوم عکس های قدیمی مراجعه کنید و از دیدارها و احساس عاشقانه ای که در آن زمان داشتید برایش تعریف کنید. و این که عاقبت عشق همیشه به بن بست و شکست منتهی نمی شود!’
منبع: هفته نامه موفقیت شماره 188

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. سیما
    1396-01-07 در 17:32 - پاسخ

    ممنون ؛ مفید بود

دیدگاهتان را ثبت کنید