آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه تهران: حضور مدیران انقلابی و متدین از الزامات تولید و اشتغال است/ دولت سعودی پرونده‌اش را بیش از این سیاه نکند

آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه تهران: حضور مدیران انقلابی و متدین از الزامات تولید و اشتغال است/ دولت سعودی پرونده‌اش را بیش از این سیاه نکند

خطیب نماز جمعه تهران گفت: من دولت سعودی را نصیحت می‌کنم پرونده‌شان را بیشتر از این سیاه نکند و به جهان اسلام آسیب نزنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته (11 فروردین)  با اشاره به آیه 71 سوره نساء (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِیعاً) اظهار داشت: معنای آیه این است هرکس که مومن است باید آمادگی داشته باشد و حذر به معنای‌ آمادگی است و دستور می‌دهد که آمادگی دائم در جامعه اسلامی داشته باشیم.

وی افزود: این آمادگی 4 بعد دارد. یک آمادگی نظامی و شان نزول آیه در زمان جنگ بدر است که به مسلمانان می‌گوید اگر بخواهید دین را حفظ کنید و بر این مسیر بمانید باید قدرت نظامی داشته باشید. رزمایش های ما هم در همین راستاست و در راستای تهاجم نیست و از اول انقلاب به هیچ کشوری هجمه نکردیم و نخواهیم کرد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به حذر فرهنگی، گفت: جنگ فرهنگی سخت تر از جنگ نظامی است و جنگ فرهنگی از درون جامعه را پوک می‌کند  و لذا رهبری از سال 70 نسبت به تهاجم فرهنگی، شیبخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی هشدار دادند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: باید احساس خطر کرد که جوانان عزیز ما که با فضای مجازی سر و کار دارند بدانند اینها آتش تهیه است که دین و اخلاق و استقلال کشور را هدف قرار داده و تا خطر احساس نشود مقابله شکل نمی‌گیرد. مسئولین فرهنگی، حوزه‌ها و وزارت‌خانه‌های فرهنگی به میدان بیایند و خودشان را قرارگاه مبارزه با تهاجم فرهنگی ببینند.

وی با بیان اینکه حذر بعدی «سیاسی» است، اظهار داشت: نظام اسلامی با نثار خونهای پاک شکل گرفته و در قرن‌های اخیر بعد از حکومت 5 ساله امیرمومنان، حکومتی این چنینی سراغ نداریم. باید این حکومت حذر سیاسی داشته باشد و برای تقویت آن تلاش کنیم و هرجا لازم است از جمله در انتخابات اردیبهشت حاضر شویم و حضور مسئله مهمی است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: با یک نگاه سطحی می‌توان دید که دشمن از حربه اقتصاد استفاده می‌کند. اوباما در تبلیغات گفت که بی‌نظیرترین تحریم را بر ایران تحمیل کردند و در این جنگ آمادگی اقتصادی لازم داریم که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان چشم بیدار ملت، چندسال است که این موضوع را دنبال می‌کنند. «اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال» همان حذر اقتصادی است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نام‌گذاری سال جدید، گفت: این نام‌گذاری‌ها اولاً مشخص کردن نیاز و تعیین کننده سمت و سوی مسئولان و مردم در این سال است.

وی افزود: 7 الزام تولید و اشتغال عبارت‌اند از مدیران متدین و انقلابی و جهادی در عرصه‌های اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری در کشور تأمین شود، صادرات و توسعه طرف‌های صادراتی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و حرام تلقی کردن وارداتی که مشابه داخلی دارد، جلوگیری از ورود قاچاق از مبادی ورودی، تولید فاخر با کیفیت قابل رقابت و مردم عزیز ما هم مسئله تولید داخل را به‌عنوان یک فرهنگ ترجیح دهند. این 7 الزام در رابطه با این نام است که مسئولان محترم و مردم باید به آن توجه کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به 12 فروردین و روز جمهوری اسلامی، گفت: در زمانی جمهوری اسلامی شکل گرفت که دو تز کمونیسم و شرق و تز لیبرال دموکراسی غربی بر دنیا حکومت می‌کرد. در این شرایط  نظام اسلامی و مردم به صحنه آمدند و تز سوم را مطرح کردند. جمهوریت یعنی مردم‌سالاری و اسلامی یعنی مسلمان بودن و اسلامی بودن . 17 هزار شهید ترور و 8 سال جنگ تحمیلی و 6 کودتا بخشی از توطئه‌ها بود که در سایه نظام جمهوری اسلامی از بین رفت و امیدواریم این پرچم تا انقلاب حضرت مهدی در اهتزاز باشد.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: انتخابات در پیش است و تبلیغات انتخابات در شوراها و ریاست جمهوری باید در شان جمهوری اسلامی باشد. صداقت، اخلاص و قانون‌مداری حرف اول را بزند و توهین و بی‌انصافی نباشد.

وی با بیان اینکه این روزها بازار ایران‌هراسی گرم شده و در آمریکا لایحه تحریم ایران و سپاه را به سنا می‌برند و دولت عربستان و اردن بیانیه مشترک در دخالت تهران در امور دیگر کشورها می‌دهند، اظهار داشت: بحرین که کشورش زندان مردم است ادعا می‌کند یک گروه تروریست مرتبط با ما پیدا کردند. آنها از حاکمیت اسلام ناب محمدی می‌ترسند و نگرانند اسلام عدالت و ضد ظلم به صحنه بیاید. غربی‌ها غارت‌گری به دندانشان مزه داده بود و با بیرون کردن آنها از کشور می‌خواهند دوباره راهی به ایران باز کنند اما این آرزو را به گور خواهند برد.

خطیب نماز جمعه تهران درباره رابطه جمهوری اسلامی با روسیه گفت: در اصل 152 قانون اساسی آمده که با دُوَل غیر محارب رابطه داشته باشیم و روسیه مصداق دولت غیر محارب است و ما در برخی عرصه‌ها هم‌افزایی داریم. درهای سیاست ما به روی دو دولت بسته است یکی دولت غاصب صهیونیستی و دیگری دولت محارب امریکا که از توطئه علیه ملت ما دریغ ندارد اما درِ سیاست‌خارجه به روی کسانی که می‌خواهند روابط عادلانه داشته باشند، باز است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه دو سال از تهاجم بر یمن گذشت و در طول این مدت 32 هزار نفر شهید و زخمی شدند، گفت: بیش از 2 هزار کودک شهید و بیش از هزار و نهصد زن شهید و چهارصد هزار خانه ویران شد اما آفرین بر مقاومت مردم یمن که در دومین سال هم مقاومت می‌کنند. این جنایات یک مباشر دارد که دولت سفاک سعوی است و “سبب اقوی از مباشر” آن دولت آمریکا است. یک مشوق دارد و آن سکوت سازمان‌های بین‌المللی است.

وی افزود: من دولت سعودی را نصیحت می‌کنم پرونده‌شان را بیشتر سیاه نکنند و آسیب به جهان اسلام نزنند. این راه به جایی نمی‌رسد و پرونده آنها را سیاه می‌کند و باید دست از این آدم‌کشی‌ها بر دارد و الا روز به روز منفورتر می‌شوید و شعار مرگ بر آل‌سعود پراکنده‌تر می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اجلاس سران عرب گفت: در این اجلاس آنها به آنچه می‌خواستند نرسیدند اما دو مطلب افتضاح در آن بود. یکی اینکه به سمت برسمیت شناختن رژیم صهیونیستی رفتند و دوم ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه. این دو افتضاح لکه ننگ اجلاس بود. کسی به جزایر سه‌گانه دست‌درازی کند تودهنی خواهد خورد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید