آیا عشق برای ازدواج ضروری یا کافی است ؟

آیا عشق برای ازدواج ضروری یا کافی است ؟

نویسنده:پریسا اشکان

با این که عشق احساس زیبایی است و رنگ زیبایی به زندگی می دهد ، باز هم ملاک و شاخص مناسبی برای ازدواج نیست . چرا ؟ چون ازدواج یک تصمیم مهم برای زندگی است و زیربنای هر تصمیم گیری سالم ، تفکر و عقل است و نه احساس . عشق در بهترین حالت خود یک احساس است و احساس مبنای خوبی برای تصمیم گیری نیست . چرا ؟ چون احساس انسان ها در طی زندگی تغییر می کند . احساسات معمولاً در طی زمان عوض می شوند . عشق نیز ممکن است در طی زمان تغییر کند . آن وقت تصمیمی که بر اساس احساس باشد تغییر می کند . در چنین شرایطی آیا می توان به راحتی تصمیم خود را تغییر داد ؟ ارتباط نزدیک و صمیمانه در ازدواج مانند قایق رانی در امواج خروشان است که تنها با عشق به قایق رانی نمی توان از خطرات آن به سلامت گذشت . ما نیاز به لنگری از عشق داریم تا پیوندمان را محکم کند نیاز به سازگاری و تفاهم داریم تا جلیقه نجات ما باشد و نیاز به یک قطب نما داریم تا بدانیم که دو نفری به چه سمتی باید پارو بزنیم تا از حوادث به سلامتی عبور کنیم . ما معتقدیم که هماهنگی در زندگی مشترک تا حد زیادی قابل یاد گرفتن است و با آموختن مهارت های ارتباطی موفقیت ازدواج افزایش می یابد . لازمه ی ازدواج آن است که فرد با شناختی که از خود دارد ، فردی را برای زندگی مشترک خود در آینده انتخاب کند که با او تناسب و سازگاری بیشتری داشته باشد . به عبارت دیگر لازم است فرد ابتدا خود را به خوبی بشناسد و سپس ملاک های خود را برای انتخاب طرف مقابل به درستی بشناسد و بر اساس آنها به انتخاب بپردازد . در این باره باید توجه کرد که هیچ انسانی نیست که تمام ملاک های طرف مقابل را کاملاً داشته باشد .
به همین دلیل فرد باید بر اساس شناختی که از طرف مقابل به دست می آورد تصمیم بگیرد کدام ملاک را در نظر بگیرد و کدام ملاک را کنار بگذارد و این فرآیند تصمیم گیری است که نیاز به شناخت خود و دیگری ، تامل ، تفکر و نهایتاً تصمیم گیری دارد .
با توجه به مطالب بالا ، بسیار مهم است که به خود فرصت شناخت خودتان و طرف مقابل را بدهید ، دلایل تصمیم خود و پیامدها و عواقب آن را به درستی بسنجید . تصمیم گیری عقلانی در مورد ازدواج به معنای رد کردن و کنار گذاشتن احساس به خصوص عشق نیست . اگر عشق و علاقه در زندگی مشترک وجود داشته باشد ، زندگی مشترک زیبایی و گرمی بیشتری دارد . ولی عشق برای ازدواج هرگز کافی نیست .
منبع:مجله راه کمال،شماره 24

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید