فوائد موز

فوائد موز

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

موز فوائد سلامتی بخش متعددی داشته و تعجب آور نیست که افراد در تمامی سنین عاشق خوردن آن می‌باشند. موز در تمام طول سال در دسترس بوده و منبعی عالی از انرژی فوری است. اجازه دهید در خصوص یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان بیشتر بدانیم.
موز از قدیم به عنوان منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری شناخته شده است. این میوه‌ با پوشش زرد خود مورد خواست تمام سنین به یک اندازه می‌باشد به این دلیل که به راحتی در تمام طول سال در دسترس بوده و در مقایسه با میوه‌هایی که کمابیش دارای ارزش تغذیه‌ای مشابه با آن می‌باشند، مقرون به صرفه است. در حالی که بی شک موز دارای مواد مغذی و ویتامینهای ضروری بالایی است، بعضی در گذشته مدعی بوده که می‌تواند در درمان بیماریهایی مانند افسردگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال خلقی فصلی (SAD) مفید ‌باشد. در حالی که هیچگونه مدرک معتبر علمی در اثبات این ادعاها وجود ندارد، اما بسیاری از افرادی که از بیماری‌های فوق‌الذکر رنج می‌برند عنوان کرده‌اند که با وارد نمودن موز به رژیم غذایی خود، بهبود در بیماری‌شان حاصل شده است.
موز از خانواده Musa acuminata بوده که نام خود را از پزشک امپراطور روم آگوستوس یعنی آنتونیوس موسا (Antonius Musa) برگرفته که کشت این میوه‌ی عجیب آفریقایی را از 63 تا 14 قبل از میلاد ترویج داد. از آن زمان به بعد، این میوه به نقاط بیشتر و بیشتری برده شد و امروزه در تمام کشورهای جهان کشت می‌شود. این میوه حاوی ویتامینهایی مانند ویتامین B6، ویتامین C، پتاسیم و فیبرهای ضروری است. فوائد آن شناخته شده بوده و بهترین آنها راحت خوردنشان است، فقط کافی است آن را پوست کنده و میل کنید! اکنون که از تاریخچه‌ی این میوه اطلاع یافتید، زمان آن رسیده که علت آنکه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی سالم در سرتاسر دنیا در نظر گرفته می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم.
فوائد خوردن موز
• موز از میزان انرژی بالایی برخوردار بوده و برای افرادی که از غذا زدگی رنج می‌برند مفید است.
• این میوه سرشار از فیبر بوده و در نتیجه به درمان یبوست کمک می‌کند.
• موز حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که توسط بدن به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین شناخته شده است که به آرام ساختن اختلالات خلق و خوی و افسردگی کمک می‌کند.
• این میوه حاوی پتاسیم و منیزیم بوده که به بدن در حفظ فشار خون علاوه بر کاهش خطر بروز بیماریهای مختلف قلبی عروقی کمک می‌نماید.
• تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که موز در مبارزه با زخم معده مفید است. این میوه حاوی ترکیبی تحت عنوان «مهار کننده پروتئاز» است که به مبارزه با باکتریهای مضر موجود در معده کمک می‌کند.
• موز سرشار از آهن بوده که به عملکرد هموگلوبین بدن کمک می‌نماید. بنابراین میوه‌ای ایده‌آل برای افراد مبتلا به کم خونی است.
• فوائد تغذیه‌ای آن در طول دوران بارداری بسیار زیاد است به این دلیل که به حفظ سطوح بالای قند کمک کرده و نیز به مبارزه با بیماریهای فراوان مرتبط با بارداری کمک می‌نماید.
• این میوه سطوح قند خود را به حالت اولیه بازگردانده و بدن را مجدداً آبدار می‌سازد در نتیجه به بدن در حفظ سطح مورد نیاز آب کمک می‌کند.
• موز برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند حقیقتاً مفید است. هنگامی که فرد سیگار را ترک می‌کند، بدن نیاز به زمان داشته تا با سطوح کاهش یافته نیکوتین خود را عادت دهد. ویتامین B6 و B12 موجود در موز به مقاوم و متعادل ساختن بدن و کاهش علائم ترک کمک می‌کنند.
• موز هنگامی که به صورت نرم و له شده با عسل و عصاره وانیل ترکیب شود به نرم ساختن مو کمک می‌نماید. این امر به دلیل وجود پتاسیم و روغن‌های طبیعی در آنها است.
• مشخص شده است که موز در مبارزه با سرطان کلیه مفید است. تحقیق منتشر شده در مجله‌ی بین‌المللی سرطان نشان می‌دهد که افرادی که از موز 4 تا 6 مرتبه در هفته استفاده می‌کنند، خطر ابتلاء به بیماری را در مقایسه با افرادی که از این میوه مصرف نمی‌کنند به نصف کاهش می‌دهند.
• گزارشاتی وجود دارد مبنی بر آنکه خوردن موز به فرد در مبارزه با دژنراسیون ماکولا چشم و به عبارتی کاهش بینایی در سنین پیری کمک می‌کند. (تحقیقات بیشتر در این خصوص ادامه دارد)
• طبق مطالعه‌ی صورت گرفته توسط کارشناسان اورولوژی سنگاپور، مردان می‌توانند میزان باروری خود را با خوردن مرتب موز در هر سه روز افزایش دهند. قابل توجه تمام آقایان!
• براساس گزارشات داده شده، افرادی که از پوست موز بر روی نیش پشه استفاده می‌کنند کاهش در خارش و تورم را تجربه خواهند کرد. همچنین گفته می‌شود که قرار دادن گوشت موز بر روی پوست آن را نرم و انعطاف پذیر می‌سازد.
فوائد فهرست وار فوق در صورتی که فرد از چگونگی نگهداری صحیح آن اطلاع نداشته باشد فایده‌ای نخواهد داشت. راه ایده‌آل نگهداری موز قرار دادن آن در دمای اتاق است. اگر می‌خواهید موزهایتان رسیده شوند، می‌توانید آنها را با یک روزنامه و یا پاکت قهوه‌ای بپوشانید. نگهداری آنها در یخچال موجب سیاه شدن پوستشان شده اما با این وجود قابل خوردن خواهند بود.
با فوائد فراوانی که موز دارد، وارد نمودن آن به فهرست سوپر غذاها کار اشتباهی نخواهد بود. مزیتی که نسبت به سایر میوه‌ها دارد این است که ارزان بوده و می‌توان آن را در هر مکان و هر زمان تهیه کرد. امیدوارم پس از خواندن این مقاله با احترام بیشتری به آن نگاه کرده و این میوه را وارد رژیم غذایی روزانه خود سازید.
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید