شیر برای مبازه با پوسیدگی دندان

شیر برای مبازه با پوسیدگی دندان

مترجم: زهرا هدایت منش

پژوهشگران استرالیایی ثابت کرده اند که برخی از ترکیبات شیر برای مبارزه با پوسیدگی دندان ها مؤثرند. این مواد از فسفوپپتیدهای کازئین شیر هستند؛ پروتئینی که عامل قوام و غلظت ماست می شود.
امروزه دانشمندان فکر می کنند پوسیدگی دندان ها در اثر بیماری های مختلف بدن پدید می آید که منجر به بیماری های مغز دندان (پولپ یا قسمت نرم و داخلی دندان) می شوند . این بیماری ها، عملکرد باکتری ها را مساعدتر می کنند که خود این عملکرد در اثر مصرف زیاد مواد قندی تسهیل می شود. در پلاک دندانی (رسوبی از مواد بر روی دندان ها) حدود 300 نوع باکتری وجود دارد. بسیاری از آن ها نمی توانند در محیطی بسیار قندی به زندگی خود ادامه بدهند بنابراین آن را تبدیل به محیط اسیدی می کنند. از سویی، فسفات کلسیم که یکی از تر کیبات اصلی استخوان ها و دندان هاست، به اسیدی شدن حساسیت دارد. بزاق دهان می تواند با ایجاد PH خنثی در داخل دهان، فسفات کلسیم ضروری برای تقویت مینای دندان را فراهم کند. اما افرادی که از مواد قندی به مقدار زیلد استفاده می کنند، دیگر بزاقشان نمی تواند به طور موثر عمل کند.
فسفات کلسیم را می توان از طریق محلول های مخصوص شست وشوی دهان نیز تامین کرد ، اما این ترکیب بسختی در آب حل می شود . بنا به گفته پژوهشگران استرالیایی، پپتیدهای کازئین، فسفات کلسیم را به هم می پیوندند و میزان حلالیت آن در آب را 30 برابر افزایش می دهند. بنابراین مقدار بیشتری فسفات کلسیم در دسترس دندان ها قرار می گیرد .
در این زمینه آزمایش هایی بر روی موش ها انجام گرفته است. در این آزمایش ها موش ها را تحت رژیم غذایی ای قرار دادند که پوسیدگی دندان ها را مساعدتر می ساخت. پژوهشگران به گروهی از موش ها محلول های شست وشوی دهان محتوا %1از فسفوپپتید ها دادند . در این گروه پوسیدگی به نصف کاهش پیدا کرد . آزمون هایی در مقیاس وسیع بر روی انسان ها پیش بینی شده که امسال در بسیاری از کشورها انجام خواهند گرفت.
اما باید در نظر داشت که این ملوکولها برای مینای دندان ها فقط یک محافظ به شمار می آیند. برای درمان، آن چه که اهمیت دارد، یافتن علت اصلی پوسیدگی ها برای هر فرد به خصوص است که آیا مربوط به ارثیه، اختلا ل های هورمونی، بیماری-ها و یا تغذیه است .

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید