اسراری از سفره آسمونی

اسراری از سفره آسمونی

پیامبر(صلی الله علیه وآ له) برای یاران خود از فضیلت دعا سخن می‌گفت، یکی پرسید: بهترین زمان برای دعا چه هنگامی است؟ آن حضرت فرمودند: بهترین وقتی که در آن می‌توانید خداوند عزوجل را بخوانید، سحرهاست. سپس آیه‌ای را تلاوت کردند که درباره سخن حضرت یعقوب(علیه السلام) خطاب به فرزندانش است: «سوف استغفرلکم ربی» (به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش خواهم خواست)، (سوره یوسف – آیه 58) و بدین ترتیب بود که حضرت یعقوب(علیه السلام)، دعا کردن برای فرزندانش را به وقت سحر موکول کرد

سخنران خوب

اگر می‌خواهید در سخنرانی موفق شوید، نکات زیر را رعایت کنید:
1- با وضو باشید 2- سخنرانی را با بسم الله و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز کنید، چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کاری که بدون بسم الله و صلوات آغاز شود آن کار ابتر و ناقص است 3- نذر کنید که وقت عزیزان و شنوندگان را تلف نکنید و صدقه‌ای بپردازید 4- قبل از سخنرانی 14 صلوات به نیت 14 معصوم بفرستید و به نیت یک امام(علیه‌السلام) سخنرانی کنید.
امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: مؤمن از شش مورد بعد از وفات استفاده می‌کند: فرزندی که برای او دعا کند، قرآنی که بعد از او بماند، درختی که از وی یادگار بماند، چاهی که مردم از او سود ببرند، صدقه جاریه و سنتی که مردم از آن استفاده کنند

پایه‌های کفر

پایه‌های کفر چهار چیز است: طمع، ترس، نارضایتی و خشم (طمع به بندگان خدا، ترس از قدرت‌های موهوم، نارضایتی از تقدیرهای ناگوار و پیگیری از غضب، که کار را به کفر خواهد کشاند).

سود پس از مرگ

امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: مؤمن از شش مورد بعد از وفات استفاده می‌کند: فرزندی که برای او دعا کند، قرآنی که بعد از او بماند، درختی که از وی یادگار بماند، چاهی که مردم از او سود ببرند، صدقه جاریه و سنتی که مردم از آن استفاده کنند.

نصایح پیامبر اعظم(ص)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: دوستی با مردم، نصف عقل است. غصه، نصف پیری است، نیکو سوال کردن، نصف علم است، کمی عائله، ثروت است، سلام، قبل از گفتار است. قرآن، درمان دردهای بشر است، دعا، حقیقت عبادت است، قرض، ذلت است. تدبیر، نصف معاش است. دعا، اسلحه مؤمن است. نماز، نور مؤمن است، دنیا، زندان مؤمن و بهشت کافر است و حکمت، گمشده مؤمن است.

دشمن خدا

پیامبر(صلی الله علیه وآ له) می‌فرمایند: سه کس را خدا دشمن دارد: آن که چون صدقه دهد، منت نهد، کسی در رفاه باشد اما سخت گیرد فقیر اسراف کار…
اما سه صفت در هر که باشد، ایمانش کامل است: در انجام وظایف الهی از سرزنش مردم نهراسد، در هیچ کار تظاهر و ریا نکند و کار آخرت را به کار دنیا ترجیح دهد.

سه مورد تباه کننده

پیامبر(صلی الله علیه و آ له) می‌فرمایند: سه چیز تباه کننده است: پیمان شکنی، تخلف سنت و کناره گیری از اجتماع مسلمانان و در مقابل سه چیز مایه رستگاری است: نگه داشتن زبان، گریه به گناه و نشستن در خانه هنگام فتنه.
امام حسن عسگری(علیه‌السلام) می‌فرمایند: علامت مؤمن پنج چیز است: 51 رکعت نماز (واجب و مستحب) در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی به خاک نهادن و بسم الله را بلند گفتن

دعا هنگام خواب

یک شب حضرت محمد(صلی الله علیه وآ له) برای دیدار میوه دلش حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، به منزل آن بزرگوار رفتند و فرمودند: زهرا جان، نخواب تا چهار کار را انجام دهی: 1- قرآن را ختم کنی، با سه مرتبه قرائت سوره توحید 2- پیامبران را شفیع خود قرار دهی با بیان اللهم صل علی محمد و آل محمد 3- مؤمنان را از خود راضی کن با بیان اللهم اغفر للمونین و المومنان 4- ثواب حج را نصیب خود کن با گفتن سبحان الله و الحمدالله و لا اله الاالله و الله اکبر… (صحیفه الزهرا(س))

علائم مؤمن

امام حسن عسگری(علیه‌السلام) می‌فرمایند: علامت مؤمن پنج چیز است: 51 رکعت نماز (واجب و مستحب) در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی به خاک نهادن و بسم الله را بلند گفتن.

چرا دعا مستجاب نمی‌شود؟

دعای چهار کس مستجاب نیست: 1- مردی که در خانه بنشیند و از خدا رزق بخواهد، جواب آید، مگر من دستور کسب ندادم؟ 2- مردی که در حق زنش نفرین کند، گویند: مگر اختیار طلاق او به دست تو نیست؟ (در صورتی که از سازش مأیوس شده و وظیفه را جدایی می‌بیند، با این وضع، طلاق نمی‌دهد و نفرین می‌کند) 3- مردی که مال خویش را از بین ببرد و دعا کند خدایا روزی مرا برسان، خداوند گوید: مگر من دستور میانه روی و اصلاح مال ندادم؟ 4- مردی که مال خویش را بدون شاهد، قرض دهد و بدهکار منکر شود (و از خدا بخواهد طلبش را وصول کند) جواب آید: مگر من دستور شاهد گرفتن ندادم؟

اسلام کامل

امام محمد باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: پدرم فرمود: چهار صفت در هر کس باشد، اسلامش کامل، گناهانش آمرزیده و هنگام مرگ، خدا از او راضی خواهد بود: 1- چون با مردم پیمانی بندد برای خدا به عهدش وفا کند. 2- زبانش راستگو باشد 3- از کاری که نزد خدا یا در نظر مردم زشت است، شرم کند. 4- اخلاقش با زن و فرزندانش خوش باشد.

نشانه‌های اهل بهشت

نشانه‌های اهل بهشت چهار چیز است: چهره گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دست و دلباز بودن اما چهار کس داخل بهشت نمی‌شوند، کاهن (غیب‌گو)، منافق، شرابخوار و سخن چین (مگر آن که توبه کرده و گذشته را جبران کنند)

تأخیر جایز نیست

سه کار را نباید به تأخیر انداخت: نماز اول وقت، دفن میت و تزویج پسر و دختری که همسر مناسب یافته‌اند.
هر کس که این صفات را داشته باشد، در جامعه وجهه خوبی پیدا می‌کند: دروغ نگوید، خلف وعده ننماید و عدالتش بر مردم معلوم شود، محبتش در دل‌ها جای گیرد، غیبتش حرام و برادری بر او واجب گردد

حلال مشکلات

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: کسی که صد آیه از هر جای قرآن مجید را بخواند و سپس هفت بار بگوید: «یا الله» مشکلش حل می‌شود ؛ چرا که قرآن، شفا و رحمت برای مؤمنین است .( مکارم‌الاخلاق، ص 420)
اگر این دستور را انجام دادی و موفق نشدی، علت‌های زیادی دارد: 1- نسبت به نماز سر وقت سستی کرده‌ای 2- پدر و مادرت برایت دعا نکرده اند 3- هنوز دل شکسته نشده ای 4- شاید در شکمت لقمه حرام باشد و به همین خاطر دعایت مقبول نمی‌افتد.

سه صفت پسندیده

هر کس که این صفات را داشته باشد، در جامعه وجهه خوبی پیدا می‌کند: دروغ نگوید، خلف وعده ننماید و عدالتش بر مردم معلوم شود، محبتش در دل‌ها جای گیرد، غیبتش حرام و برادری بر او واجب گردد.

زبانت را نگه دار

پیامبر(صلی الله علیه و آ له) می‌فرمایند: زبانت را نگه دار، که آن برای تو صدقه است و بعد فرمودند: بنده‌ای به حقیقت ایمان نمی‌رسد، مگر اینکه زبانش را نگه دارد.
امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: هر کس زبانش را نگه دارد، خداوند عیبش را می‌پوشاند.
امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «هر کس بداند که زبانش و سخنش جزو اعمالش است، جز به خیر سخن نمی‌گوید. مردم در آتش دوزخ گرفتار می‌شوند و این بیشتر به جهت زبان آن‌ها می‌باشد.»

پاداش صلوات

کسی که یک صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد:
1- خداوند قادر ده برابر بر او صلوات و درود می‌فرستد.
2- خداوند، دری از عافیت و تندرستی به روی او می‌گشاید.
3- خداوند درهای آسمانی را برای پذیرفتن دعا و عبادات او می‌گشاید.
4- خداوند گناهان او را از بین می‌برد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآ له) می‌فرمایند: روز قیامت، نزدیکترین افراد به من کسانی هستند که صلوات بیشتری فرستاده باشند.

تجارت آخرت

عبدالله بن مسعود عرض کرد: یا محمد(صلی الله علیه وآ له)چگونه تجارت آخرت کنم؟
پیامبر بزرگوار فرمودند: زبانت را از یاد خدا آسوده مگذار و همواره بگو :
((سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر)) که این تجارتی پر سود است .

توجه به نماز

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: هر گاه به نماز ایستادی توجه کامل به آن داشته باش چرا که خداوند قادر در قرآن می‌فرماید: مؤمنین آنانی هستند که در نماز خشوع می‌ورزند. (تفسیر صافی – جلد 3)
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصیبت امام حسین(علیه السلام) گریه کند. چنین کسی در قیامت به نعمت‌های بهشتی خندان و خرسند است

ثواب مسجد رفتن

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآ له) فرمودند: کسی که به سوی مسجد رود، برای هر قدمی که بر می‌دارد تا وقتی که به منزلش بر می‌گردد، ده حسنه برای او نوشته می‌شود و ده گناه او پاک و ده درجه به او عنایت می‌شود. (ثواب الاعمال – ص 297)

اسراری از سفره آسمونی

چشمان گریان

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصیبت امام حسین(علیه السلام) گریه کند. چنین کسی در قیامت به نعمت‌های بهشتی خندان و خرسند است. (بحارالانوار – ج 44، ص 293)

نعمتی به نام عقل

امام باقر(علیه السلام) فرمودند که خداوند متعال فرموده است: به عزت و جلالم قسم که مخلوقی محبوب‌تر از عقل نیافریدم و به هر کس که بیشتر دوستش بدارم بیشتر از این نعمت عطا می‌کنم. (اصول کافی – پاپ عقل)
منبع:سایت انهار – سایت حوزه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید