منابع غذایی لیکوپن

منابع غذایی لیکوپن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

منابع لیکوپن به طور طبیعی در بدن انسان وجود ندارند بلکه بایستی از طریق میوه و مواد غذایی خاصی تأمین گشته تا یک رژیم غذایی متعادل حفظ شود. در این مقاله در این خصوص بیشتر بیابید.
محققان و تحقیقاتی که انجام داده‌اند نشان می‌دهند که لیکوپن یک بیوفلاونوئید است که تقریباً با بتاکاروتن ارتباط دارد. مصرف لیکوپن از طریق رژیم غذایی، غلبه‌ی 50 درصدی از منابع کاروتنوئید در سرم خون انسان را تشکیل خواهد داد. بنابراین ممکن است مشتاق باشید که بدانید لیکوپن دقیقاً چیست؟ خوب بایستی گفت که می‌تواند به عنوان یک رنگدانه تعریف شود که به ظاهر میوه و مواد غذایی خاص رنگ می‌بخشد. همانطور که هندوانه دارای رنگ قرمز و گریپ فروت به رنگ صورتی است، به طور مشابه سایر منابع غذایی لیکوپن این آنتی اکسیدان قوی را در اختیار دارند که آنها را تحت عنوان قدرتهای لیکوپن می‌نامند.
حقایق مفید
همانطور که می‌دانیم لیکوپن‌ها کاروتنوئیدهایی هستند که رنگدانه‌های طبیعی می‌باشند. این رنگدانه‌ها در بدن انسان به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. دانش ما از آنتی اکسیدانها همواره ما را به یاد این موضوع می‌اندازد که آنها رادیکالهای آزاد موجود در بدن را کاهش داده و نیز سیستم ایمنی را تقویت می‌سازند. به دلیل این امتیاز و نکته‌ی مثبت، لیکوپن به عنوان ماده‌ای در نظر گرفته می‌شود که خطر بالای ابتلاء به سرطان ریه، بیماریهای قلبی، و سایر انواع سرطان مانند سرطان سینه، دهانه رحم، دستگاه گوارش، سرطان پروستات و سایر بیماریهای موجود در بدن را کاهش می‌دهد. و به تحت کنترل قرار دادن یک دستگاه گوارش سالم و خوب در طول حیات فرد کمک می‌کند.
منابع لیکوپن
مصرف منظم لیکوپن بسیار ضروری است و از اینرو لازم است آن را وارد رژیم غذایی روزانه خود سازید. مکملهای لیکوپن را می‌توان از مکانهای مختلفی مانند مغازه‌های خرده فروشی، از طریق اینترنت و یا هر داروخانه‌ی محلی تهیه کرد. این نکته را یادآور می‌شویم که از هر جایی که آن را تهیه می‌کنید، تنها مطمئن شوید که آن فروشگاه یا مغازه قابل اعتماد بوده و پیش از خرید تمام جزئیات محصول و رِنج‌های قیمت آن را بخوانید. به طور کلی، منابع لیکوپن می‌تواند مواد غذایی و یا میوه‌هایی باشد که حاوی مقادیر کمی از آن است. اجازه دهید نگاهی به اسامی متداول مواد غذایی و میوه‌هایی بیاندازیم که حاوی لیکوپن می‌باشند.
میوه و مواد غذایی
میوه و سبزیجات قرمز
• هندوانه
• گوجه فرنگی
• زردآلو
• گریپ فروت صورتی
• گواوا صورتی
برخی از محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی
• کچاپ
• آب گوجه فرنگی
• سوپ گوجه فرنگی
• سس گوجه فرنگی
• رب گوجه فرنگی
با یک نگاهی مختصر به این منابع، حتماً به اصل این موضوع پی برده‌اید که لیکوپن چیزی است که توسط بدن تولید نمی‌شود، بلکه بایستی از طریق میوه و سبزیجات موجود در رژیم غذایی روزانه‌مان تأمین شوند. لیکوپن به عنوان منبع بهتر است که از طریق محصولات غذایی پخته و یا فرآوری شده مصرف شود تا از مواد غذایی خام. در این بخش جدولی ارائه شده است که حاوی برخی از بهترین منابع لیکوپن می‌باشند.

 

منابع غذایی سرشار از لیکوپن

میزان دوز مصرفی

مقیاس لیکوپن در میکروگرم

مارچوبه

4 عدد یا ساقه، پخته شده

18

مارچوبه

یک فنجان، پخته شده از منبع یخ زده

43

هویج

1 فنجان، خام و یا 1 هویج خام

1

آب هویج

1 فنجان

5

فلفل، قرمز شیرین

1 عدد

367

سوپ، سبزیجات و گوشت گاو

1 فنجان تهیه شده با آب

464

سس باربکیو

1 قاشق غذاخوری

68

پیتزا با پنیر

1 قاچ یا برش

151

لوبیا، پخته شده

1 فنجان

1298

سوپ گوشت صدف، ماهاتان

1 فنجان تهیه شده با آب

1405

گوجه فرنگی خشک شده در زیر آفتاب

1 تکه

815

سس سالاد روسی

1 قاشق غذاخوری

547

سس سالسا

1 قاشق غذاخوری

1682

سس گوجه فرنگی کَتسوپ (Catsup )

1 قاشق غذاخوری

2506

گریپ فروت، صورتی

نصف گریپ فروت

1745

گونه‌ی قرمز متداول گوجه فرنگی

1 عدد

3165

گونه‌ی قرمز متداول گوجه فرنگی

1 فنجان، خام

4631

گوجه فرنگی کامل

1 فنجان، کنسروی

6480

هندوانه

1 فنجان خام

6889

سوپ گوجه فرنگی

1 فنجان

12608

سس گوجه فرنگی

1 فنجان

37122

بهتر است که پیش از شروع به مصرف هرگونه رژیم غذایی معمول مکملی با پزشک مشورت نمایید. پزشک با صلاحیت‌ترین شخصی است که در صورت وجود هرگونه عوارض جانبی مرتبط با مکملهایی که مصرف می‌کنید مانند واکنشهای منفی و یا آلرژیهای غذایی و غیره، شما را از آن آگاه می‌سازد. توجه به تمام این نکات پیش از شروع هرگونه رژیم غذایی ضروری می‌باشند.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید