فوائد روغن گردو در سلامت

فوائد روغن گردو در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

گردو و همینطور هم روغن بدست آمده از آن منبعی از مواد مغذی و فوائد سلامتی بخش می‌باشند. در این مقاله اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید…
گردو سرشار از مقدار زیادی مواد مغذی بوده و یکی از سالم‌ترین مغزها یا آجیل‌هایی است که می‌توان مصرف نمود. عصاره‌های بدست آمده از گردو مانند روغن نیز فوائد بسیاری برای بدن به همراه دارند. روغن گردو منبع بزرگی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین B‌ کمپلکس، ویتامین E، و نیاسین است. همچنین سرشار از مواد معدنی همچون آهن، روی، فسفر، سلنیوم و کلسیم می‌باشد. در ادامه فوائد روغن گردو که منبعی غنی از مواد مغذی است را معرفی می‌نماییم.
محفاظت از قلب
روغن گردو به دلیل دارا بودن منبع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3، به کاهش کلسترول ‌LDL (و یا کلسترول بد) و افزایش سطوح کلسترول HDL (کلسترول خوب) کمک می‌کند. علاوه بر آن به حفظ انعطاف پذیری عروق کمک کرده و امکان گردش خونی سالم را ایجاد می‌کند. بدین ترتیب فرد در برابر تمام انواع بیماریهای قلبی محافظت شده و برای مدت زمان طولانی‌تری سالم می‌ماند.
پیشگیری از سرطان
این روغن بسیار غنی از آنتی اکسیدان‌ها یعنی ترکیباتی است که با رادیکالهای آزاد بیماری زا مبارزه می‌کنند. رادیکالهای آزاد به ویژه به ایجاد انواع مختلف سرطان در بدن کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از رشد این رادیکالهای آزاد کمک کرده، در نتیجه از بروز سرطان جلوگیری می‌شود. با این حال، مطالعات صورت گرفته در خصوص این مزیت هنوز به قطعیت نرسیده و نیاز به کنکاش بیشتری است.


کمک به کاهش وزن
به دلیل محتوای غنی روغن گردو از امگا 3، شناخته شده است که به کاهش وزن کمک می‌کند. این کار را با سیر نگاه داشتن فرد برای مدت زمان بیشتری پس از صرف غذا انجام می‌دهد. از آنجا که این روغن را نمی‌توان در طبخ غذا مورد استفاده قرار داد، به منظور وارد نمودن آن به رژیم غذایی خود به عنوان چاشنی سالادی خوشمزه از آن استفاده کنید. فیبر موجود در سالاد همراه با روغن گردو به خلاص شدن از چربیهای شکمی که موجب آزار شما شده‌اند کمک خواهد کرد. تنها به خاطر داشته باشید که انجام مرتب ورزش را در دستور کار خود قرار دهید تا از تأثیر آن مطمئن شوید.
بهبود حافظه
گفته می‌شود که برخی مواد غذایی شبیه به قسمتهای خاصی از بدن بوده و بنابراین برای آن نواحی بدن مفید می‌باشند. از آنجا که گردو شبیه به مغز است، گفته می‌شود که مصرف گردو و روغن آن به طور مرتب می‌تواند توانایی‌های یادگیری و دقت و زودآموزی را بهبود بخشیده، فراموشی را کاهش داده و به طور کلی شما را در حین انجام کارهای مختلف هوشیار نگاه دارد. پس می‌توان گفت که این دلیل دیگری است که می‌توانید آن را بر روی سالاد پاشیده و نوش جان کنید.
بهبود کیفیت خواب
با مصرف روزانه کمی روغن گردو درخواهید یافت که کیفیت خواب‌تان تا حد زیادی بهبود یافته است. یکی از بزرگترین فوائد گردو این است که قابلیت افزایش تولید ملاتونین یعنی هورمونی را در بدن دارد که مسئول القاء خوابی خوب است. به دلیل این توانایی، روغن گردو با بالا بردن کیفیت خواب، به طور غیر مستقیم قادر به کاهش افسردگی، استرس و اضطراب می‌باشد.
فوائد آن برای پوست
مصرف منظم و یا حتی مصرف موضعی این روغن علائم پیری را دور ساخته و به شما پوستی با ظاهری جوانتر برای مدت زمانی طولانی می‌بخشد. علاوه بر آن، عوارضی مانند خشکی و خارش پوست، اگزما و پسوریازیس می‌توانند با مصرف آن تسکین یابند.
زمانی به بهترین شکل از فوائد روغن گردو برخوردار می‌شوید که آن را به شکل طبیعی خود در مدت زمانی مقرر یعنی 1 سال پس از باز کردن در بطری مصرف شود. آن را بایستی در تمام مدت در یخچال نگهداری کنید. حرارت دادن به این روغن فکر خوبی نخواهد بود، به این دلیل که احتمال زیادی دارد تلخ شده و تمام خواص مفید خود را از دست دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود آن را به عنوان چاشنی سالاد استفاده نمایید. جهت آشپزی می‌توانید از جایگزینی مانند روغن آفتابگردان بهره برید.
به دلیل تمام خواص مغذی روغن گردو، این روغن قطعاً یکی از آن مواد غذایی است که بایستی به طور مرتب آن را مصرف نمایید. آن را جزئی از رژیم غذایی خود ساخته و فوائد آن را مشاهده خواهید کرد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید