آیت الله حسینی بوشهری: رییس جمهور منتخب باید خود را رییس جمهور همه بداند/ لزوم برخورد با متخلفان انتخاباتی

آیت الله حسینی بوشهری: رییس جمهور منتخب باید خود را رییس جمهور همه بداند/ لزوم برخورد با متخلفان انتخاباتی

امام جمعه قم با بیان این که رییس جمهور منتخب باید خود را رییس جمهور همه بداند، تأکید کرد که دستگاه های کشور بر اساس ضابط و قوانین باید با متخلفان انتخابات برخورد کنند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که انسان باید امر به معروف و نهی از منکر را برنامه زندگی خود قرار دهد، گفت: انسان در سایه ایمان و عمل صالح می تواند به سعادت برسد.

وی احیای ارزش ها در جامعه را نتیجه امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امر به معروف سبب ایجاد امنیت در جامعه می شود، اگر امر به معروف در جامعه اسلامی تعطیل شود پیامدهای فردی و اجتماعی برای انسان خواهد داشت.

عضو هیأت رییسه خبرگان با بیان این که امر به معروف سبب پیشگیری و درمان معضلات اجتماعی می شود، اظهار داشت: این فریضه الهی نوعی تعهد دینی، اخلاقی و مسؤولیت پذیری در جامعه است، جامعه ای که امر به معروف داشته باشد جامعه ای زنده، پرتحرک، بالنده و شاداب است.

وی ادامه داد: جامعه منهای امر به معروف جامعه ای بدون تعهد و فاقد مسؤولیت اجتماعی است، ترک امر به معروف سبب استحاله شخصیت انسان می شود، کسانی که از امر به معروف پرهیز می کنند دچار سستی ایمان می شوند.

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه دوم با بیان این که ماه رمضان کلاس تربیتی است، ابراز داشت: خوشا به حال کسانی که از لحظات ناب این ماه مبارک بهره های لازم را می برند، از فرصت بزرگ این ماه باید نهایت استفاده را انجام داد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) عنوان کرد: 14 خرداد یکی از روزهای تلخ تاریخ انقلاب بود اما حضور پرشکوه مردم در تشیع حضرت امام عمق علاقه جامعه به ایشان را به جهانیان نشان داد، حضرت امام شخصیتی بی نظیر در تاریخ معاصر هستند، ایشان خدا را با تمام وجود باور کرده بود.

امام جمعه قم امام خمینی(ره) را فردی خردمند، بیدار، هوشیار، قاطع و در عین حال رئوف، مهربان و متقی دانست و خاطرنشان کرد: حضرت امام اسلام ناب محمدی را که اسلام جهاد و شهادت است را برای ملت به ارمغان آورد، این اسلام ظلم ستیز و عزت آور است.

وی اضافه کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی روح عزت و خودباوری را به جامعه هدیه داد و شعار ما می توانیم را به گفتمانی رایج تبدیل کرد، امام اصل مهم نه شرقی و نه غربی را در در جامعه اثبات و عملیاتی کرد، حکومت ها اگر هم انقلاب می کردند وابسته به غرب یا شرق بودند اما ایشان شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر دادند.

آیت الله حسینی بوشهری یکی از ویژگی های مهم حضرت امام را تکیه بر مردم و آرای آن ها بود، گفت: در سخنان و پیام های امام بر واژه های اسلام و مردم تأکید شده است، ایشان خود را خدمتگزار مردم می دانست، حضرت امام معنویت و سیاست را در هم آمیخت و فرمود دین و سیاست منهای یکدیگر در جامعه اسلامی جایی ندارد.

وی افزود: مخاطب سخنان امام خمینی(ره) تنها مردم ایران نبودند بلکه نگاه جهانی داشتند، امام ولایت فقیه را در مهندسی نظام اسلامی جایگاه ویژه ای بخشید و به خوبی این اصل مترقی را در جامعه اسلامی ایران تبیین کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به قیام 15 خرداد اظهار داشت: ماهیت 15 خرداد استقلال طلبی دینی و اراده آهنین مردم در کنار حضرت امام بود، امام نقش روحانیت را در جریان 15 خرداد برجسته می بینند، ایشان می فرماید 15 خرداد برای اسلام، به اسم اسلام و مرجعیت اسلام بوده و راهنمایی روحانیت این قیام را به وجود آورد.

وی ادامه داد: حرکت 15 خرداد جاذبه گروه های سیاسی را از بین برد چون توده مردم به صحنه آمدند و جناح و حزب به حاشیه رفتند، این حرکت سبب تکامل مبارزات ملت شد و مذهب و مکتب به عنوان یک سیستم حکومتی مطرح شد، این حرکت چهره منافقانه شاه را بر ملا کرد.

امام جمعه قم با بیان این که روحانیت و حوزه های علمیه در 15 خرداد بیش از گذشته در مسائل سیاسی ورود کردند، ابراز داشت: نهضت 15 خرداد برخاسته از غیرت دینی مردم بدون هیچ برنامه ریزی قبلی بود و دشمن نسبت به این حرکت غافلگیر شد، اگر این حرکت ها انقلاب به این جا نمی رسید.

وی به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) اشاره و عنوان کرد: ایشان به عنوان همسر فداکار پیامبر اسلام در همه صحنه ها و مشکلات یاور رسول اکرم(ص) بود، از کسانی که همت کردند و برای تبیین این شخصیت بزرگ جهان اسلام همایش ها و جلساتی را برگزار کردند تقدیر می کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به حضور حماسی مردم در انتخبات اخیر خاطرنشان کرد: در 29 اردیبهشت شاهد انتخاباتی با شکوه در کشور بودیم، حضور حماسی مردم در انتخابات بار دیگر عزم و اراده ملی مردم ایران را به جهانیان نشان داد و ثابت کرد بعد از 38 سال همچنان به نظام اسلامی اعتماد دارند.

وی اضافه کرد: در آخرین انتخابات آمریکا 55 درصد و در ایران  73 درصد مردم شرکت کردند، کسانی که ادعای آقایی بر دنیا می کنند 55 درصد مردم آن ها در انتخابات شرکت می کنند، برگزاری انتخابات همزمان با حضور ترامپ در ریاض شد، این ها می خواستند ملت را تهدید کرده و توطئه کنند اما وقتی در برابر سیل خروشان ملت مواجه شدند قافیه را باختند، نه تنها خودشان شرمنده شدند بلکه مورد سرزنش ملت ها، اندیشمندان و رسانه ها قرار گرفتند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که انتخابات ختثی کننده توطئه های دشمنان و پیروزی رهبر انقلاب، مردم و نظام اسلامی بود، گفت: مشارکت گسترده مردم با کمال آرامش و متانت انجام شد و همه سلیقه ها در کنار هم شرکت کردند، وقتی دیگران وحدت و حضور را می بینند متعجب می شوند.

وی افزود: دیگر دوران رقابت تمام شده و اکنون دوران اتحاد و همدلی است، از سعه صدر و قانون مداری کسانی که در انتخابات شرکت کردند و پس از اعلام نظر شورای نگهبان، نظر این شورا را فصل الخطاب دانستند تشکر و تقدیر می کنیم، ما حوادث دیگری را هم در کشور دیده بودیم و ملت ما معنای قانون مداری را به خوبی می فهمد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که رییس جمهور منتخب باید خود را رییس جمهور همه بداند، اظهار داشت: ملت هم باید فرد منتخب را رییس جمهور خود بدانند، دنیا به ما به عنوان یک مجموعه متحد نگاه می کند و رقابت ها امری درونی به شمار می رود که بعد از انتخابات باید به گونه ای دیگر باشد.

وی از رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، شورای نگهبان، مسؤولان اجرایی، کاندیداها و مردم تقدیر کرد و ادامه داد: شورای نگهبان بعد از تأیید صحت انتخابات، اعلام کرد که تخلفاتی صورت گرفته و به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است، دستگاه های کشور بر اساس ضابط و قوانین باید با متخلفان برخورد کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عظمت برنامه حج و با بیان این که خانه کعبه نباید از زائر خالی بماند، ابراز داشت: مسؤولان اعلام کردند که با برنامه ریزی با دولت میزبان به توافق رسیدیم که کرامت و امنیت مردم حفظ شود، امیدواریم که مردم به سلامت این عمل عبادی را انجام دهند و به کشور باز گردند.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی یمن عنوان کرد: 55 هزار نفر از مردم مسلمان یمن به وبا مبتلا شده اند و 500 نفر تا کنون فوت کردند، مسؤولان و مردم ما باید آنچه را که در توان دارند کمک کنند، این مردم مظلوم آماج حملات دشمنان قرار دارند.

منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید