عوامل وحدت و آسیب های آن(2)

عوامل وحدت و آسیب های آن(2)

نویسنده: مولانا محمد عاشق الهی بلند شهری
مترجم: مولوی عبدالخبیر صمدانی فر

با اسلحه به سوی مسلمانان اشاره کردن

ابوهریره روایت می کند که حضرت رسول خدا فرموده است: «لایشیر احدکم علی اخیه بالسلاح فانه لا یدری لعل الشیطان ینزع فی یده فیقع فی حفره من النار»(1)
نباید کسی از شما با اسلحه به برادرش اشاره کند و اسلحه را رو در روی او قرار دهد چون احتمال دارد، شیطان کنترل را از دستش خارج کند و در نتیجه داخل جهنم شود.
همچنین از ابوهریره روایت است که حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «من اشار الی اخیه بحدیده فان الملئکه تلعنه حتی یضعها و ان کان اخاه لابیه و امه»(2)
کسی که با چیز برنده ای به سوی برادرش اشاره کند تا زمانیکه آن را به زمین بگذارد، ملائکه او را نفرین و لعن می نمایند هر چند این اشاره به سوی برادر تنی او باشد.

حمل اسلحه علیه مسلمانان

ابن عمر روایت می کند که حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «من حمل علینا السلاح فلیس منا»(3) من غشنا فلیس منا.(4) هر کس علیه ما اسلحه حمل نماید، از ما نیست و هر کس ما را فریب دهد، از ما نیست.

پاداش کشتن یک مسلمان

از ابوسعید و ابوهریره روایت شده که حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «لو ان اهل السماء و الارض اشترکوا فی دم مؤمن لاکبهم الله فی النار»(5)
اگر اهل آسمان و زمین در ریختن خون مسلمانی شرکت نمایند، خداوند متعال همه آنها را به حالت واژگون در آتش جهنم می اندازد.

قاتل در جهنم

از الوالدرداء روایت شده که حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «یؤتی بالقتل و المقتول یوم القیامه فیقول ای رب سل هذا فیما قتلنی ای رب امرنی هذا فیؤخذ بأیدیهما جمیعاً فیقذفان فی النار»(6)
در روز قیامت قاتل و مقتول هر دو در محضر خداوند آورده می شوند پس مقتول می گوید پروردگارا از ایشان بپرسید چرا مرا کشته است؟ قاتل پاسخ می دهد که فلان شخص مرا دستور داده است. سپس دست هر دو گرفته می شود و هر دو در جهنم انداخته می شوند.

قاتل و مقتول هر دو در جهنم

امروزه آفت تعصب همه جهان را فراگرفته است به گونه ای که هر گروهی در پی کشتن افراد گروه مقابل می باشد. هر کسی و هر گروهی فرصت مناسب بیابد برای حذف گروه رقیب، افراد آن را به قتل می رساند. در چنین شرایطی قاتل و مقتول هر دو به جهنم می روند. در صحیح بخاری آمده است: «قال رسول الله اذا تواجه المسلمان بسیفهیما فکلاهما من اهل النار قیل هذا القاتل فما بال المقتول قال انه قد اراد قتل صاحبه»(7)
حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: هنگامی که دو نفر مسلمان با شمشیر خود رو در روی یکدیگر قرار بگیرند هر دو جهنمی می شوند. شخصی عرض کرد جهنمی بودن قاتل مفهوم می گردد اما مقتول چرا به جهنم می رود. حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود او هم خواسته بود طرف مقابل را به قتل برساند.
با توجه به اینکه هر دو به قصد کشتن یکدیگر در مقابل هم قرار می گیرند به اعتبار نیت هر دو جهنمی می شوند اما یکی از آنها فرصت پیدا می کند و طرف مقابل را می کشد و به دیگری چنین فرصتی دست نمی دهد و کشته می شود لذا از آنجائی که مقتول هم با افکار جاهلیت و تعصب برای کشتن طرف مقابل رو در روی او قرار می گیرد و هدف او جهاد نبوده است، جهنمی می گردد.

دعوت به تفکر

از آیات و احادیث مزبور مشخص شد که خداوند متعال برای قاتل مسلمان عذاب عظیمی مهیا ساخته است. طبق گفته حضرت رسول خدا اشاره کردن با چیز برنده ای به طرف مسلمان موجب می شود که فرشتگان او را نفرین کنند تا زمانی که آن را به زمین بگذارد، هر مسلمانی باید بیاندیشد که اگر من علیه مسلمانی اسلحه حمل نمایم یا مسلمانی را بکشم در روز قیامت با من چگونه برخورد خواهد شد؟ قیامت که بعداً خواهد آمد حضرت پیامبر اسلام فرموده است هر کس در دنیا علیه ما اسلحه حمل نماید از ما نیست، بنابراین، این تعصب است که موجب ضرر و زیان در دنیا و قیامت می شود.
با توجه به فرامین روشن و راهنمایی صریح حضرت رسول اکرم ما باید عملکرد خودمان را بسنجیم زیرا اندکی ضرر رساندن به مسلمان و فریب دادن او سبب لعن و نفرین می شود لذا کشتن او چگونه جایز می شود.

آفت های تعصب

امروزه دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان تعصب های مختلفی پیدا کرده اند. در بعضی جاها بر اثر تعصب عرب و عجم مسلمانان با همدیگر درگیر هستند و در برخی جاها در میان اعراب اختلاف و درگیری به وجود آورده اند و بعضی اوقات تعصب های لسانی و استانی بینش مسلمانان را از بین برده است بنابراین بدین گونه مسلمانان بر اثر تعصبات گوناگون در پی کشتن یکدیگر می باشند.
در حالی که اختلاف زبان و رنگ نه تنها بهانه برای قتل و درگیری نیست بلکه از نشانه های خداوند متعال است در این زمینه خداوند متعال در سوره روم می فرماید: «و من آیاته خلق السموات و الارض و اختلاف السنتکم و الوانکم ان فی ذلک لایت للعالمین»(8)
یکی از آیات قدرت الهی خلقت آسمان ها و زمین است و یکی دیگر اختلاف زبان ها و رنگ های شما آدمیان که در این امور نیز ادله صنع و حکمت حق برای دانشمندان عالم آشکار است.
دقت کنید خداوند متعال اختلاف زبان و رنگ انسان ها را نه تنها از نشانه های خود ذکر کرده بلکه همه جهانیان را دعوت به تفکر و تدبر به آنها نموده است.

فرامین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره تعصب

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم راجع به تعصب فرموده است: «لیس منا من دعا الی عصبیه و لیس منّا من قاتل عصبیه و لیس منّا من مات علی عصبیه»(9)
کسی که دعوت به تعصب کند از ما نیست و کسی که از روی تعصب بجنگند از ما نیست و کسی که بر تعصب بمیرد از ما نیست. به طور کلی تعصب اصلاً با دین مبین اسلامی سازگاری ندارد زیرا حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است کسی که دعوت به تعصب نماید یا از روی تعصب بجنگند یا بر تعصب بمیرد از امت من محسوب نمی شود، فردی عرض کرد ای رسول خدا اگر کسی فامیل خود را دوست داشته باشد آیا این تعصب به شمار می رود؟ حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود خیر این تعصب نیست اما یکی از روش های تعصب این است که فردی در ستم کردن با فامیل خود همکاری نماید.
امروزه بر اثر تعصب بازار کشتار بسیار گرم است هنگامی که در میان دو نفر اختلافی پیدا می شود یا جنگی صورت می گیرد، ملاحظه نمی گردد که حق با کیست بلکه ببیننده این را می نگرد از این دو نفر کدام یک هم زبان هم یا هم وطن یا هم فامیل من است و بر این اساس حمایت می کند در نتیجه برای هر دو نفر حامیانی پیدا می شوند که بر اساس تعصب همکاری می نمایند. هرگز ملاحظه نمی کنند که ظالم کیست؟ و مظلوم کدام است؟
کسانی که با مظلوم همکاری می نمایند آنها هم از حد تجاوز می کنند. بنابراین اختلاف و جنگ بین دو نفر محدود نمی شود بلکه تبدیل به جنگ بین دو طایفه و حزب می گردد و بدین ترتیب جنگ و اختلاف به درازا می کشد و وحدت و یکپارچگی مسلمانان از بین می رود. همکاری با ظالم ظلم است چه خودی باشد یا غریبه، زمانی با او همکاری نمائید که مظلوم باشد اگر با ظالم همکاری نمودید نه تنها به او ظلم کرده اید بلکه به خودتان ظلم روا داشته اید. حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «انصر اخاک ظالماً او مظلوماً» برادرت را کمک کن چه ظالم باشد یا مظلوم، شخصی عرض کرد: «ای رسول خدا أنصر مظلوماً فکیف انصره ظالماً» در صورت مظلوم بودن، من او را کمک می کنم اما در صورت ظالم بودن چگونه او را کمک نمایم؟ حضرت رسول خدا فرمود: تمنعه من الظلم فذالک نصرک ایاه.(10) تو او را از ظلم کردن منع می کنی و این کمک تو به او می باشد. امروز سایر اقوام و طوایف در جهان در آفت تعصب مبتلا هستند حامیان فقط این را می نگرند که خودی است یا غریبه، دقت نمی کنند که از طرفین کدام یک ظالم است و کدام مظلوم است. این روش و منش و ایده نه تنها با شئونات اسلامی منافات دارد بلکه موجبات نارضایتی حضرت پیامبر اسلام و آفت های معنوی را فراهم می آورد چه آفتی بزرگ تر از این است که حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است این افراد جزء امت من محسوب نمی شوند.

غافل بودن از قیامت سبب هلاکت می شود

حقیقت این است که در جاهایی که مردم به تعصب مبتلا هستند، یکی از عوامل آن اعتقاد نداشتن به روز رستاخیر است اگر مسلمانی اعتقاد داشته که پس از کشتن به مدت خیلی طولانی در جهنم خواهد ماند، هیچ گاه دست به قتل نمی زند این در حالی است که خیلی طولانی در جهنم خواهد ماند، هیچ گاه دست به قتل نی زند این در حالی است که قاتل، عمل قتل را حرام بداند ولی در عین حال به علت احساسات جاهلانه مرتکب قتل می شود اما اگر معتقد باشد کشتن مسلمان حلال است به اتفاق همه علماء کافر می گردد و از عذاب جهنم هیچ وقت رها نمی شود.

در روز قیامت حقوق العباد چگونه قضاوت می شود

برخی ها نماز می خوانند اذکار و تسبیحات را انجام می دهند و حتی دست بیعت هم به سوی مرشد دراز می کنند اما در عین حال نه تنها دست از ظلم، تعدی غصب، زمین خواری و قتل نمی کشند بلکه در دریای بیکران تعصب غوطه ور می شوند.
در روز قیامت همه اعمال نیک آنها به مظلومان داده خواهد شد که برای آنها جای سرافکندگی و پشیمانی خواهد بود در این زمینه حضرت پیامبر اسلام فرموده است: «أتدرون ما المفلس قالوا المفلس فینا من لادرهم له و لا متاع فقال المفلس من امتی من یأتی یوم القیامه بصلاه و صیام و زکوه و یاتی قدشئتم هذا و قذف هذا و اکل مال هذا و سفک دم هذا و ضرب هذا فیغطی هذا من حسناته و هذا من حسانته فان فنبت حسناته قبل ان یقضی ما علیه اخذ من خطایاهم فطرحث علیه ثم طرح فی النار»(11)
آیا می دانید مفلس کیست؟ اصحاب گفتند به نظر ما مفلس کسی است که هیچ درهم و متاعی نداشته باشد. فرمود مفلس کسی است که روز قیامت در حالی می آید که در پرونده خود نماز، روزه و زکات دارد اما در عین حال در دنیا کسی را دشنام داده است یا اتهام بی جا زده است یا مال کسی را خورده است یا به ناحق خون کسی را ریخته است یا کسی را ضرب و شتم کرده است لذا از اعمال نیک او اندکی به او داده می شود و اندکی به او اگر اعمال صالحه او قبل از اتمام حقوق به پایان برسند، پس گناهان مظلومان به او داده می شوند و او به جهنم انداخته می شود.

پی‌نوشت‌ها:

1.مسند احمد،‌ ج 2،‌ 317.
2.صحیح مسلم، ج 8، ص 34.
3.صحیح بخاری، ‌ج 8، ‌ص 37.
4.شرح صحیح مسلم، ‌ج 2، ص 108.
5.سنن ترمذی‌، ج 2، ص 427.
6.کنزالعمال، ج 15، ص 30.
7.صحیح بخاری‌، ج 8، ص 92.
8.روم، 22.
9.سنن ابی داود، ‌ج 2،‌ ص 503.
10.صحیح بخاری، ج 8، ‌ص 59.
11.مشکوه المصابیح، ص 435.

منبع: نشریه فکر و نظر شماره 10-11
ادامه دارد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید