ازدواج خوب = فشار خون طبیعی

ازدواج خوب = فشار خون طبیعی

یک مطالعه جدید نشان داده است که ازدواج موفق تاثیر بسیار خوبی بر فشار خون دارد ولی ازدواج نامناسب و پردردسر حتی از مجرد بودن بدتر است. جولین هالت لانستاد استادیار روانشناسی دانشگاه بریگام یانگ، گفت: مضر بودن ازدواج نامناسب برای ما شگفت آور بود زیرا مطالعات قبلی نشان داده بودند که افراد متاهل سالم تر از افراد مجرد هستند. وی افزود: برای درک نتایج تحقیقات و تاثیر طولانی مدت ازدواج بر سلامت مطالعه بیشتری مورد نیاز است.
در این مطالعه 204 فرد متاهل و 99 نفر مجرد شرکت داشتند. اغلب این افراد سفید پوست بودند و مشخص نیست که این نتایج در مورد نژادهای دیگر نیز صدق می کند یا خیر؟ داوطلبان این تحقیق لوازمی استفاده می کردند که فشار خون آنها را به طور تصادفی در 24 ساعت شبانه روز گزارش می داد. افراد متاهل پرسشنامه هایی نیز درمورد ازدواج خود تکمیل کردند.
تجربه و تحلیل ها نشان داد که هر چه میزان رضایت از ازدواج و تفاهم میان زوج ها بیشتر بود، فشار خون متوسط آنها در طی 24 ساعت و در طول روز پایین تر بود.
ولی زوج هایی که نمره پایینی به زندگی مشترک خود داده بودند حتی از افراد مجرد فشار خون بیشتری داشتند. در طول روز متوسط فشار خون بالای آنها 5 درجه بیشتر بود.
کارن متیو، استاد روانشناسی دانشگاه پیتزبورگ گفت: من فکر می کنم که این مطالعه قابل توجه و تامل است زیرا مطالعات کمی در زمینه فشار خون به کیفیت ازدواج توجه کرده اند بلکه فقط وضعیت تاهل را در نظر می گیرند. دکتر برایان دانشیار روانپزشکی دانشگاه تورنتو نیز گفت: این بدان معنی است که در مورد فشار خون، کیفیت ازدواج مهمتر از خود ازدواج است.
منبع: ماهنامه دنیای سلامت شماره 33

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید