آیت الله مکارم شیرازی: بانک ها دست از کلاه شرعی برای توجیه کارهای خود بردارند

آیت الله مکارم شیرازی: بانک ها دست از کلاه شرعی برای توجیه کارهای خود بردارند

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که افراد برای تبدیل کردن حرام به حلال دست به درست کردن کلاه شرعی می زنند، گفت: متأسفانه در بانک های امروز کلاه شرعی فراوان است، این کار مقدمه آلودگی انسان به انواع حرام ها است.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اصل تقدم پیشگیری بر درمان در اسلام گفت: باید کاری کنیم که مردم آلوده نشوند نه این که بعد از آلوده شدن به فکر در مان باشیم.

وی افزود: یکی از راه های پیشگیری پرهیز از کلاه شرعی است، یکی از عوامل آلودگی به گناه این است که برخی کلاه شرعی درست می کنند یعنی صورت قضیه را شرعی می کنند اما واقع جریان نامشروع به شمار می رود که سبب کوچک شدن گناه در نظر آن ها می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام از این کار جلوگیری کرده است، اظهار داشت: سوره اعراف آیه 163 داستانی دراین باره بیان می کند که جمعی از بنی اسرائیل در ساحل دریایی زندگی می کردند که روز شنبه روز تعطیل کسب و کار بود و دستور داده بودند که افراد صید ماهی در این روز نکنند.

وی ادامه داد: این افراد تصمیم گرفتند که برای صید ماهی کلاه شرعی درست کنند، از این رو در کنار دریا حوضچه های بزرگی فراهم کردند تا ماهی ها در این حوضچه ها وارد شوند و روز یکشنبه ماهی ها را صید می کردند، این گونه کارها دور زدن قانون خدا است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: الان هم این مسأله بسیار دیده می شود که خود را آلوده گناه می کنند، به عنوان مثال افراد برای ربا خواری‌ به فردی 10 میلیون پول به اضافه یک قوطی کبریت می دهند و می گویند ماه بعد باید 12 میلیون بازگرداند، یعنی یک قوطی تبریک دو میلیون تومان فروش می رود کدام آدم عاقلی برای قوطی کبریت 2 میلیون تومان قیمت می گذارد؛ این ها کلاه شرعی به شمار می رود که در اسلام ممنوع است.

وی عنوان کرد: برای این که حرام را برای خود حلال کنند دست به درست کردن کلاه شرعی می زنند، متأسفانه در بانک های امروز کلاه شرعی فراوان است، یکی این است که شخصی برای کاری خاص مثل ازدواج و جهیزیه وام می خواهد اما به او این وام را نمی دهند و می گویند که وام خودرو می دهند و فاکتور قلابی و صوری طلب می کنند اینگونه فاکتورها معامله را حرام می کند و وام ربوی می شود اگر فاکتور واقعی باشد درست است اما این کار کلاه شرعی به شمار می رود.

این مرجع تقلید به اشاره به وضعیت کارمزد در بانک ها خاطرنشان کرد: کارمزد به معنای هزینه پرداخت وام است، این هزینه حداکثر 4 درصد هزینه بوده و بیش از این ربا به شمار می رود اما ربا را به عنوان کارمزد معرفی و درصدهای بالایی همانند 24 و 28 درصد دریافت می کنند و همین سبب رواج ربا خواری در مردم می شود، کلاه شرعی مقدمه آلودگی انسان به انواع حرام ها است.

وی اضافه کرد: کارمزد 4 درصد برای تمام مدت وام است اما بانک ها سالی 4 درصد می گیرند یعنی برای وامی 5 ساله 20 درصد کارمزد دریافت می کنند، اسم را 4 درصد می گذارند و در واقع 20 درصد می گیرند، اسلام با ظاهر سازی ها  و کلاه شرعی ها مخالف است که سبب آلوده شدن انسان می شود.

منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید