مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن

مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

بتاکاروتن ترکیبی آلی بوده که در رنگ نارنجی بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تأثیر دارد. این مقاله فهرستی از مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن را معرفی می‌نماید. آن را خوانده تا از فوائد و عوارض جانبی این ترکیب رنگین اطلاع یابید.
بتاکاروتن، یک رنگدانه به شدت رنگین قرمز ـ نارنجی است که به وفور در میوه و سبزیجات یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن منابع خوبی از ویتامین A بوده و این مواد غذایی می‌توانند از سلولهای شما در برابر اثرات آسیب‌زای رادیکالهای آزاد محافظت نمایند. این رنگدانه از معروف‌ترین کاروتنوئیدها بوده و می‌تواند رنگهای نارنجی، زرد، صورتی، قرمز و حتی سفید را به ماده‌ی غذایی گیاهی ببخشد.
فهرست مواد غذایی غنی از بتاکاروتن
سبزیجات

مواد غذایی

بتاکاروتن / ۲۰۰ کالری در هر وعده

فلفل چیلی قرمز تند

۶۳۴۵۵ میکروگرم

کاهوی خام

۶۱۴۶۹ میکروگرم

کاهوی برگ سبز خام

۵۹۲۴۰ میکروگرم

کلم کیل (Kale ) یخ زده‌ی پخته شده با نمک یا بدون نمک

۵۸۸۲۰ میکروگرم

کلم کیل تازه‌ی پخته شده با نمک یا بدون نمک

۵۸۳۹۰ میکروگرم

کاهوی برگ قرمز خام

۵۶۱۸۰ میکروگرم

اسفناج پخته شده با نمک یا بدون نمک

۵۴۶۷۰ میکروگرم

قاصدک سبز آب پز شده با نمک، آب گیری شده

۵۲۸۸۸ میکروگرم

هویج کنسرو شده

۵۱۶۴۶ میکروگرم

اسفناج خام

۴۸۹۱۵ میکروگرم

برگ گیاه خردل خام

۴۸۴۶۳ میکروگرم

هویج آب پز شده با نمک

۴۷۶۱۴ میکروگرم

برگ شلغم آب پز شده با نمک

۴۵۷۴۱ میکروگرم

میوه

مواد غذایی

بتاکاروتن / ۲۰۰ کالری در هر وعده

طالبی خام

۱۱۸۸۳ میکروگرم

زردآلو کنسرو، بسته بندی با آب، با پوست

۸۶۶۵ میکروگرم

گریپ‌فروت خام

۳۴۵۰ میکروگرم

گیلاس خام

۳۰۸۰ میکروگرم

آلو کنسرو شده

۲۴۴۹ میکروگرم

هندوانه خام

۲۰۲۰ میکروگرم

پاپایا خام

۱۴۱۵ میکروگرم

گیاهان دارویی و ادویه‌جات

مواد غذایی

بتاکاروتن / ۲۰۰ کالری در هر وعده

ریحان تازه

۲۷۳۲۳ میکروگرم

فلفل دلمه‌ای

۱۹۱۶۰ میکروگرم

فلفل قرمز

۱۳۷۳۵ میکروگرم

پودر فلفل چیلی

۹۵۵۵ میکروگرم

آویشن تازه

۵۶۴۵ میکروگرم

جعفری خشک شده

۳۸۹۹ میکروگرم

فوائد بتاکاروتن
• این ترکیب به عنوان پیش ساز ویتامین A شناخته شده و در بسیاری از مکمل‌های مولتی ویتامین گنجانده شده است.
• اعتقاد بر این است که ناباروری در زنان و مردان را درمان می‌سازد.
• بتاکاروتن خواص ضد پیری را از خود نشان می‌دهد. و ارتباط سلول به سلول را بالا می‌برد.
• به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری دیگر از بیماری‌های خطرناک مانند سرطان کمک می‌کند.
• آنتی اکسیدان‌های لازم را تأمین می‌سازد که به متوقف کردن فعالیت‌های رادیکالهای آزاد از بدن کمک می‌کنند. آنتی اکسیدانها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌سازند.
• بتاکاروتن در عوارض پزشکی مختلفی مانند اچ آی وی (HIV) یا ایدز، انحطاط عضلانی وابسته به سن، آنژین صدری (درد قفسه سینه)، آب مروارید، سرطان دهانه رحم، سرطان پروستات، سرطان پوست، سرطان ریه، عفونت کلامیدیایی، پوکی استخوان، حساسیت به عکس، آرتریت روماتوئید، و غیره بسیار مفید است.
• بتاکاروتن که به عنوان پیش ساز ویتامین A عمل می‌کند، سلامتی غشاء مخاطی و استحکام مو و درخشش پوست را افزایش می‌دهد. به پیشگیری از بروز مشکلات چشم از جمله شب کوری، کوررنگی، و غیره کمک می‌کند. نقش مهمی را در حفظ استخوان و دندان ایفاء می‌کند
افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن بهترین راه طبیعی تقویت سیستم ایمنی بدنتان است. از این طریق می‌توانید زندگی شاد و توأم با سلامتی داشته باشید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه