کاربردهای فراوان روغن فندق چند منظوره

کاربردهای فراوان روغن فندق چند منظوره

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

روغن فندق دارای عطر قوی و آجیلی است و رنگ آن طلایی روشن بوده که کمی تیره‌تر از بیشتر روغنهای گیاهی است. روغن بدست آمده از فندق بو داده کمی تیره‌تر است. این روغن به شدت طعم دار بوده بطوریکه کاربردهای فراوانی از جمله در آشپزی، مراقبت از پوست، دارویی و غیره دارا می‌باشد.
فندق، سرشار از مواد مغذی است. که نه تنها برای اهداف پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه جزء ترکیبی مهمی از محصولات مراقبت از پوست به شمار می‌رود. روغن فندق، روغنی است که استخراج شده به روش «فشرده سازی یا پرس سرد» است. فندق یک مغز خوراکی بسیار ارزشمند بوده که در ترکیه، اروپا، ایران و قفقاز کشت می‌شود به گونه‌ای که ترکیه تولید کننده عمده‌ی آن است که نزدیک به 75% تولید جهانی را در دست دارد. این آجیل همچنین به منظور اهداف تجاری در دو ایالت شمالی آمریکا یعنی اورگان و واشنگتن و بخشهایی از کانادا کشت می‌شود. در ادامه چند کاربرد معروف این روغن عصاره‌ای فندق را معرفی می‌نماییم.
به عنوان سس سالاد و در پخت و پز
این روغن طعم دار با عطر قوی خود موجب افزایش طعم مرغ و ماهی می‌شود. همچنین می‌توان آن را به غذاهایی افزود که نیاز به پخت در فر را دارند. آن را به عنوان چاشنی یا سس سالاد استفاده کرده و سالاد خسته کننده و تکراری خود را به یک سالاد خوشمزه تبدیل کنید. این روغن نزد مردم فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، روغن محبوب بکار رفته در سس سالاد مرکب از سرکه و ادویه می‌باشد. همچنین می‌توانید از این روغن فوق‌العاده بر روی پاستا همراه با پنیر و یا بر روی مرغ، گوشت و یا ماهی کبابی استفاده کنید. این روغن نه تنها طعمی عالی به غذا می‌بخشد، بلکه فوائد سلامتی بخش بسیاری نیز دارد.
فندق را بیشتر جهت طعم دار کردن غذاهای پخته شده اضافه می‌کنند. از آنجا که نقطه‌ی دود آن بالا یعنی 430 درجه‌ی فارنهایت و یا 221 درجه‌ی سانتیگراد است، و همچنین میزان چربیهای اشباع شده و کالریهای موجود در تنها یک فنجان معادل 218 گرم، بسیار بالا یعنی به ترتیب 1ر16 گرم و 1927 کالری می‌باشد، جهت سرخ کردن زیاد مناسب نخواهد بود.
برای پوست
این روغن سبک و روشن حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک بوده که از آن نرم کننده و مرطوب کننده‌ای عالی می‌سازد. به دلیل شفافیت و سبکی به راحتی توسط پوست جذب شده و به ویژه در محصولات روغنی مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص ضد باکتریایی و قابض کنندگی آن، منافذ پوست را پاک و بسته ساخته و آکنه و چربی بیش از حد پوست را کنترل کرده و با حفظ خاصیت ارتجاعی پوست تمام مدت پوست صورت را نرم می‌سازد.
روغن فندق، روغنی عالی برای ماساژ بدن بوده که خواص جوانسازی داشته بطوریکه به احیاء سلول و قوی ساختن مویرگها کمک می‌کند. بکار بردن مرتب آن رادیکالهای آزاد را تحت کنترل قرار داده و چین و چروک را از بین برده و با تأخیر همراه می‌سازد. این روغن در آروماتراپی به عنوان یک روغن حامل بسیار مؤثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن فندق در بسیاری از محصولات مراقب از پوست مانند، کرم، لوسیونهای پاک کننده، روغن ماساژ، صابون و لوازم آرایشی بکار برده می‌شود.
برای سلامتی
مغز فندق حاوی نزدیک به 10 تا 70% روغن است که از اسید لینولئیک، پروتئین‌های ضروری، ویتامینهای (B1، B2، و B6)، کربوهیدرات، و سیتوسترول بتا تشکیل شده است. این مواد مغذی جهت شکل گیری مناسب خون ضروری بوده و به تکامل فیزیولوژیکی کودک کمک می‌کنند. روغن فندق را وارد رژیم غذایی معمول خود ساخته تا از فوائد بسیار آن بهره‌مند شوید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید