جوش شیرین جهت رفع سوء هاضمه

جوش شیرین جهت رفع سوء هاضمه

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

سوء هاضمه مشکلی است که اکثر مردم هر چند وقت یکبار با آن مواجه می‌شوند. متداول‌ترین درمان سوء هاضمه استفاده از جوش شیرین است. این ماده به رفع تقریباً فوری ناراحتی ایجاد شده در اثر این عارضه کمک می‌کند.
تصور می‌کنم که یک نفر هم پیدا نشود که در طول زندگی خود دچار سوء هاضمه نشده باشد. تردیدی نیست که این وضعیت ناراحتی زیادی را ایجاد کرده و انجام فعالیتهای روزانه را با مشکل مواجه می‌سازد. دلایل متفاوتی وجود داشته که می‌توانند موجب بروز سوء هاضمه در فرد شوند. در اکثر موارد، این امر ناشی از پرخوری و یا خوردن غذاهای تند و ادویه‌ای است. بعضی افراد همچنین ممکن است از ناراحتی معده (نام دیگر سوء هاضمه) به هنگام خوردن بسیار سریع غذای خود رنج ببرند. غیر از این موارد، علل دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد. بعضی داروها و همچنین آلرژیها، سبک زندگی فاقد تحرک و غیره شناخته شده‌اند که موجب بروز سوء هاضمه می‌شوند. در این مقطع، متعارف‌ترین سئوال این خواهد بود که متداول‌ترین علائم این عارضه چه مواردی را شامل می‌شوند. پاسخ به این سئوال علائمی همچون از دست دادن اشتها، یبوست، ایجاد گاز بیش از حد، درد و یا احساس سوزش در شکم را شامل می‌شود. اگر فکر می‌کنید که دچار سوء هاضمه شده‌اید، در این صورت استفاده از جوش شیرین بهترین درمان خواهد بود.
جوش شیرین چگونه به تسکین سوء هاضمه کمک می‌کند
هنگامی که فردی دچار سوء هاضمه می‌شود، این وضعیت به دلیل غذایی که مصرف کرده می‌باشد. مصرف جوش شیرین به شکستن ذرات مواد غذایی که برای دستگاه گوارش جهت هضم کار دشواری است کمک می‌کند. چربی اغلب مقصر این امر در طول سوء هاضمه به شمار می‌رود. جوش شیرین ترکیب شده با آب، مواد چرب را شکسته و این کار به فرایند هضم کمک می‌کند. اسیدهای معده خنثی می‌شوند که اغلب علت ناراحتی معده به حساب می‌آیند. در صورتی که صدای قار و قور معده و به اصطلاح شکم بلند شده باشد، با کمک جوش شیرین می‌توان آن را کاهش داد. به عبارت دیگر، این ماده همچون داروی ضد ترشی معده و یا ضد اسید عمل کرده و قادر است سوزش سر دل، ترش کردگی معده، بدگوارشی اسید و غیره را رفع نماید. همچنین به تسکین از علائم مرتبط با زخم اثنی عشر و یا معده کمک می‌کند.
جوش شیرین را چگونه جهت رفع سوء هاضمه مصرف نماییم
یکی از ساده‌ترین راه‌های استفاده از جوش شیرین برای سوزش سر دل، مخلوط آن با آب است. حدود نصف قاشق چایخوری جوش شیرین بایستی به تقریباً نصف فنجان آب افزوده شود. چنانچه فرد مبتلا به هیچ گونه بیماری غیر از سوء هاضمه نباشد، آنگاه این درمان را می‌توان هر 2 تا 3 ساعت یکبار، جهت تسکین از این ناراحتی مورد استفاده قرار داد.
دستورالعمل دیگر شامل ترکیب جوش شیرین با 1 قاشق چایخوری آب لیمو ترش و چند عدد برگ نعناع خرد شده است. نصف فنجان آب را به این ترکیب افزوده و بلافاصله مصرف نمایید. نعناع به آرام ساختن ناراحتی معده کمک کرده و ترکیب آن با جوش شیرین تسکین فوری از این مشکل را به همراه خواهد داشت. در صورت لزوم، یک قالب کوچک یخ می‌تواند همچنین به این مخلوط افزوده شود، خصوصاً در صورتی که احساس سوزش در معده خود داشته باشید.
درمان بعدی نعناع را نیز در خود دارد. هرچند برای این درمان، بایستی از چای نعناع استفاده نمایید. چای نعناع را تهیه یا درست کرده و به آن نصف تا یک قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه نموده و این ترکیب را بلافاصله میل کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به این چای آب لیمو اضافه کنید. ذکر این نکته اهمیت دارد که حدود 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید تا این درمان اثر خود را نشان دهد.
در این بخش درمان دیگری که در آن می‌توان از جوش شیرین به منظور رفع سوء هاضمه استفاده کرد، معرفی می‌شود. درون نصف لیوان آب، نصف قاشق چایخوری جوش شیرین ریخته و به خوبی بهم بزنید. آنگاه 1 قاشق چایخوری سرکه را به این مخلوط اضافه نمایید. لحظه‌ای که سرکه به این مخلوط افزوده شد، حبابهایی را مشاهده خواهید نمود. با این حال، چنانچه هیچ حبابی را به چشم ندیدید، آنگاه مقدار بیشتری جوش شیرین و سرکه به این مخلوط اضافه نمایید. هنگامی که حبابها ظاهر شدند، این ترکیب را ظرف 10 ثانیه مصرف نمایید. همانند دستورالعمل پیشین، حدود 10 تا 15 دقیقه طول کشیده تا این درمان اثر خود را نشان دهد.
این سئوال برای ما مطرح می‌شود که میزان و دوز صحیح جوش شیرین جهت رفع سوء هاضمه چه مقدار بایستی باشد. توصیه می‌شود که این درمانها را برای کودکان زیر 6 سال بکار نبرید مگر آنکه توسط پزشک تجویز شده باشند. میزان صحیح برای بزرگسالان چیزی حدود نصف تا یک و نیم قاشق چایخوری جوش شیرین است. برای کودکان بالای 6 سال، یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری خواهد بود. میزان آن برای کودکان زیر 6 سال بایستی توسط پزشک تعیین شود. توصیه نمی‌شود که جوش شیرین را به منظور تسکین از سوء هاضمه برای افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، آسیب کلیوی، سیروز کبدی و غیره مورد استفاده قرار دهید. خانمهای باردار و یا شیرده نیز بایستی پیش از بکار بردن این درمانها با پزشک خود مشورت نمایند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید