آثار منفی که ممکن است قهوه بر سلامتی شما داشته باشد

آثار منفی که ممکن است قهوه بر سلامتی شما داشته باشد

مترجم: سعید علیزاده

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها است که هنگامی که به مقدار زیاد مصرف می‌شود می‌تواند بر سلامتی مضر باشد. در این مقاله لیستی از اثرات منفی قهوه بر سلامتی نوشته شده است.
قوقه یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. اگرچه نوشیدن قهوه باعث می‌شود حسی تازه و انرژی زیاد داشته باشید، اما چند عارضه جانبی همراه با مصرف بیش از حد آن وجود دارد. اثرات منفی قهوه بیشتر به خاطر وجود کافئین و اسید تانیک در آن است.


عوارض مصرف قهوه
برای مدت کوتاهی سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهد. اما پس از مدتی، یک فنجان قهوه مثل قبل تاثیرگذار نخواهد بود. از این رو، میل خواهید داشت تا میزان بیشتری قهوه مصرف کنید که ممکن است این امر تبدیل به عادت شود. این امر منجر به خستگی آدرنال نیز می‌گردد.
شخصی که دارو مصرف می‌کند باید از مصرف قهوه خودداری کند، چون ممکن است با هم تداخل داشته باشند.
کافئین با یک ماده شیمیایی موجود در مغز به نام آدنوزین که دارای اثر آرام‌بخشی است تداخل ایجاد می‌کند.
کافئین ممکن است به تنگ شدن رگ‌های خونی منجر شود. این وضعیت به دلیل افزایش سطح کورتیزول رخ می‌دهد.
به کودکان نباید قهوه داده شود زیرا هضم کردن آن برای کودکان سخت است. کبد آن‌ها نمی‌تواند به سوخت و ساز کافئین بپردازد و از این رو، کافئین به مدت 4 تا 5 روز در بدن آن‌ها باقی می‌ماند. این امر ممکن است به بی‌خوابی و تحریک پذیری منجر شود.
زنان باردار باید از آن اجتناب کنند چون ممکن است منجر به نقص‌های مادرزادی، سقط جنین، تولد زودرس نوزاد و وزن کم هنگام تولد شود.
اثر منفی دیگر نوشیدن قهوه این است که می‌تواند منجر به اسپرم تنبل منجر شده و در نتیجه باروری را کاهش دهد.
قهوه می‌تواند به دندان آسیب برساند، و منجر به تغییر رنگ آن‌ها شود.
قهوه حتی سطح قند خون را افزایش می‌دهد. از این رو، افراد مبتلا به دیابت نیز باید از آن خودداری کنند. تحقیقات به روی چندین شخص ثابت کرده است که قهوه بیش از حد منجر به محرومیت از خواب می‌گردد.
قهوه به خاطر تغییر فشار خون و ضربان قلب نیز شناخته شده است. حتی به ادرار مکرر نیز منجر می‌شود. این ماده جذب مواد معدنی ضروری و مواد مغذی که برای عملکرد بدن مورد نیاز هستند را نیز مختل می‌کند.این امر می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی گردد، و می‌تواند منجر به بیماری‌هایی شود که به دلیل نبود این مواد معدنی ایجاد می‌شوند. ویتامین‌های آ، ب و ث جزو آن‌هایی هستند که بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همراه با این، جذب مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم نیز به دلیل مصرف قهوه مختل می‌گردد.
اگر به مقدار متوسط مصرف شود، قهوه اثر جانبی بر روی بدن نخواهد داشت. بهتر برخی اوقات و در مقدار متوسط مصرف شود و از مصرف بیش از حد آن باید به شدت اجتناب گردد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید