در مورد مقدار pH سرکه بدانید و این که چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد

در مورد مقدار pH سرکه بدانید و این که چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

سرکه یک جز تشکیل دهنده است که عموماً در آماده سازی غذاهای زیادی به کار می رود. علاوه بر مصارف آشپزی آن، سرکه به متعادل کردن سطح pH بدن نیز کمک می کند. اما معیار pH سرکه چیست و چگونه بر بدن ما تأثیر می گذارد؟ مقاله ی زیر را بخوانید تا اطلاعات بیشتری را در مورد این موضوع به دست آورید.
سرکه (اسید اتانوئیک) یک مایع تخمیر شده از اتانول در طول فرآیند تخمیر است که جز اصلی آن به نام استیک اسید را به دست می دهد. این روش تجاری آماده سازی است که به آرامی در طول چندین هفته و یا حتی چندین ماه پیش می رود. روش دیگر آماده سازی شامل اکسیداسیون اتانول گرفته شده از منابع مختلف مثل آب سیب، آب میوه ها و غیره، توسط باکتری های ویژه ای است. در نتیجه، سرکه بسته به نوع میوه و یا مواد خامی که از آن درست شده است و روش فرآوری، حاوی غلظت های مختلفی از مواد معدنی، ویتامین ها، فیبر، آنزیم ها و ترکیب های آلی و ارگانیک دیگر است. سرکه به عنوان محلول رقیق استیک اسید، فرمول شیمیایی مشابه همان اسید را دارد. یک مولکول این ترکیب حاوی دو اتم کربن، چهار اتم هیدروژن و دو اتم اکسیژن است. در نتیجه سرکه به صورت فرم شیمیایی CH3COOH نشان داده می شود.
مقدار pH سرکه :
مقدار pH سرکه اساساً تعیین کننده ی این است که محلول چقدر اسیدی و یا بازی است. مقدار pH هر محلولی با معیار لگاریتمی ارزیابی می شود و درجه بندی آن از 0ر0 برای بیشترین مقدار اسیدی تا 0ر14 برای بیشترین مقدار بازی و یا قلیایی است و 0ر7 برای نقطه ی خنثی است. در نتیجه برای تصمیم گیری در مورد این که آیا محلول به طور طبیعی اسیدی، بازی و یا خنثی است، فرد باید مقدار pH آن را بداند که با محاسبه ی غلظت یون های هیدروژن (H+) و یون های هیدروکسیل (OH-) موجود در آن مشخص می شود. به طور ریاضی مقدار pH برابر با منفی لگاریتم (پایه ی 10) غلظت یون هیدروژن در مول های هر لیتر است. در نتیجه اگر pH محلول 1 واحد pH افت کند، غلظت یون هیدروژن آن 10 مرتبه افزایش می یابد.
محلولی که سطح یون های هیدروژن افزایش یافته دارد، دلالت بر این دارد که ذاتاً اسیدی است اما یون های هیدروژن کمتر (H+) و یون های هیدروکسیل بیشتر (OH-) نشانگر این هستند که محلول ذاتاً بازی‌ و یا قلیایی‌ است. اما اگر هر دو سطح یون هیدروژن (H+) و یون هیدروکسیل (OH-) تقریباً برابر باشد، اشاره بر این دارد که محلول خنثی است. pH سرکه بستگی به این دارد که چقدر سرکه در آن موجود است. تجاری‌ترین سرکه های سفید مقطر، حاوی 5 درصد استیک اسید هستند در نتیجه مقدار pH آنها بین 40ر2 تا 40ر3 است.
اطلاعات بیشتر در مورد سرکه و سطح pH آن :
با این که سرکه در انواع مختلفی موجود است اما سرکه سیب معمول‌ترین سرکه ای است که به کار می رود. این سرکه از آب سیب تهیه می شود. سرکه سیب حاوی خاکستر قلیایی است که سطح pH بدن را با کمتر اسیدی ساختن آن، افزایش می دهد. اساساً pH سرکه سیب که چیزی بین 8ر2 تا 0ر3 است، آن را در حفظ pH سالم بدن با اعاده ی تعادل اسیدی قلیایی و ارتقای سیستم ایمنی، قدرتمندتر می سازد. در نتیجه به خاطر چنین دلایلی، کمی سرکه سیب معمولاً قبل از غذا مصرف می شود تا اسیدیته ی شکم را افزایش دهد و هضم و گوارش و جذب مواد غذایی را ارتقا و بهبود دهد. علاوه بر این، برخی افراد ترجیح می دهد آن را با آب و چند قطره روغن اسانس Thieves در ساعات اولیه ی صبح مصرف کنند تا سطح pH بدن آنها افزایش یابد. علاوه بر این، آن در چاشنی سالادهای مختلف و دستور العمل های دیگر نیز به کار می رود.
سرکه به خاطر اسیدیته ی خود می تواند در گلو بسیار زمخت و ناگوار باشد. در نتیجه قبل از خوردن سرکه یا باید آن را با آب میوه و یا آب، رقیق کنید و یا آن را با شکر و یا عسل، شیرین سازید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید