آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران: عناصر فتنه ۸۸ نباید در حکومت جایی داشته باشند/ نباید به آمریکا خوشبین باشیم

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران: عناصر فتنه ۸۸ نباید در حکومت جایی داشته باشند/ نباید به آمریکا خوشبین باشیم

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: عناصری که در فتنه ۸۸ حضور داشتند، نباید در حکومت جایی داشته باشند.

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی خطیب این هفته نمازجمعه تهران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی(ع)، گفت: بعد از شهادت این امام همام، فرزندانش شبانه و مخفیانه پیکر مطهر ایشان را تشییع و دفن کردند که به دلیل این بود که آنها می‌خواستند دشمنی‌ها تا زمانی که امام علی(ع) زنده بود ادامه داشته باشد و نمی‌خواستند دیگر به پیکر ایشان اهانت شود.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه امام علی(ع) شاخصه‌هایی برای حکومت اسلامی تعیین کرده و این در نامه ایشان به مالک اشتر موجود است، ادامه داد: باید معیارهای حکومت اسلامی را با این شاخصه‌ها بسنجیم و ببینیم آیا حکومتی اسلامی است یا خیر؟

وی به 12 شاخصه حکومت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: امام علی(ع) به مالک توصیه کرده با مردم به رحمت و با ترحم رفتار کند و آنها را دوست داشته باشد و سفارش کرده مردم باید بفهمند که مسئولان به ویژه درد بیچارگان و محرومان را می‌دانند.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی دومین شاخصه حکومت اسلامی از نظر امام علی(ع) را دور بودن مسئول از خودبینی و خودپسندی عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) به مالک توصیه کرده، مبادا از ستایش دیگران خوشحال شود.

امام‌جمعه موقت تهران تصریح کرد: سومین شاخصه حکومت اسلامی از نظر امام علی(ع) این است که مسئول باید انتقادپذیر باشد و هر فردی که بدون ملاحظه سخن تلخ حق را به وی گفت آن فرد را به خود نزدیک‌تر نماید، به طوری که از همه به وی نزدیک‌تر باشد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) به مالک توصیه کرده در انتخاب کارگزاران از کسانی استفاده شود که به دقت درباره آنها بیاندیشد و پس از آزمایش در مسئولیتی آنها را بگمارد، ادامه داد: امام علی(ع) توصیه کرده انسان‌های باتجربه باید در مسئولیت‌ها به کار گرفته شوند و از خاندان خوشنام باشند.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی افزود: امام علی(ع) توصیه کرده زندگی مادی مسئولان باید تامین شود که برای آنها حجتی شود که اگر خیانتی کردند، عذری نداشته باشند.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران افزود: امام علی(ع) همچنین توصیه کرده برای مسئولان دیده‌بان و جاسوس سری گمارده شود که این افراد مانع خیانت مسئولان شوند.

وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) توصیه‌ای نیز به مالک درباره اینکه اگر مسئولی خیانت کرد، داشته است، گفت: امام علی(ع) توصیه کرده اولاً مسئول خیانتکار تنبیه بدنی شود و آنچه از اموال بیت‌المال را غارت کرده، برگرداند و او را در میان مردم خار و خائن معرفی کند.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی با بیان اینکه امام علی(ع) به مالک توصیه کرده، مراقب باشد وزرایش سابقه بد نداشته باشند، اظهار داشت: امام علی(ع) توصیه کرده انسان‌های پاک و متدین را برای جلسات خصوصی انتخاب کند و در امور با آنها مشورت کند.

امام‌جمعه موقت تهران تصریح کرد: مثلا نمونه این توصیه را می‌توان اینگونه بیان کرد، در فتنه 88 افرادی که حضور داشتند نباید در حکومت جایی داشته باشند، چون امتحان خود را پس داده‌اند.

وی افزود: امام علی(ع) در توصیه‌ای به مالک می‌گوید با پرهیزگاران و راست‌گویان متصل باش و آنها را عادت بده که مدح تو را نگویند و به خاطر کار نکرده تو را ستایش نکنند، چون این کار انسان را به سرکشی وا می‌دارد.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی با بیان اینکه از نظر امام علی(ع) نیروهای مسلح به فرمان و به اذن خدا قلعه‌های محکم مردم هستند، گفت: نیروهای مسلح با حضورشان انسان‌ها را امنیت می‌دهند و باعث عزت دین می‌شوند و مردم زمانی زندگی آرام دارند که نیروهای مسلح قدرتمند باشند و باید مسئولان به فکر نیروهای مسلح باشند و مشکلات آنها را حل کنند.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه امام علی(ع) توصیه کرده عقده‌ها و نگرانی‌های مردم را باید مسئولان بشناسند و درصدد حل مشکلات مردم باشند، گفت: مسئولان نباید بگذارند عقده‌ها و مشکلات در سینه مردم به صورت دشمنی حبس شود.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) به مالک توصیه کرده از خویشاوندان و دوستان خود به دلیل دوستی و خویشاوندی در پست‌ها استفاده نکند، افزود: مسئولان باید به فکر رضای عامه مردم باشند و نه اطرافیان خود.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی تصریح کرد: امام علی(ع) درباره گرفتن مالیات نیز به مالک توصیه کرده از آنهایی که از امنیت و رفاه استفاده می‌کنند، خراج دریافت کند و بیشتر به فکر آبادانی شهرها و زراعت باشد.

امام‌جمعه موقت تهران به سخنان مقام معظم رهبری درباره آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا دشمن ماست و نباید گول دشمن را بخوریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید به آمریکا خوشبین باشیم، افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند نباید به آمریکا تا زمانی که متمسک به جمهوری اسلامی، اسلام و اهل بیت هستیم اعتماد کنیم. اگر آمریکایی‌ها تبسمی هم نشان می‌دهند، قطعا آن تبسم دروغ است.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران در پایان گفت: باید همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند امیدی به آمریکا نداشته باشیم و از نیروهای جوان و امکانات داخل کشور استفاده کنیم و با اقتصاد مقاومتی اقتصاد خود را بالا ببریم و با آن در مقابل دشمن بایستیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید