رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده

رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده

نویسنده: امیر ملک محمودی

 

 

رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده (روابط زوجین)

الف)رفتارهای مرد نسبت به زن
قبل از این که دریچه ی قلب خود را به روی کسی بگشایید تفاوت نگرش ها و مصلحت ها را در نظر بگیرید و یک همتای هم کفو و شأن برای زندگی مشترک خود انتخاب نمایید.
انتخاب همسر با «تفکر» مصلحت آمیزتر است، با «چشم»انتخاب نکن، که چشم ها با ما رو راست نیستند. (1)
فرزندانی در زندگی مشترک و انتخاب همسر موفق ترند که در خانواده ای متعادل و دموکراسی بزرگ شده باشند، نه در خانواده ای با فرهنگ پدرسالاری و خانواده ای که دیکتاتوری ریشه کرده باشد.
به کسی که می خواهید با او ازدواج کنید لازم نیست ثابت کنید که «دیوانه اش»هستید، بلکه عشق اصیل و حقیقی نیاز به صداقت، یکرنگی، مهربانی و قناعت و تفاهم دارد.
توقعات بی جا، تعصب های بی مورد، عصبیت های ناشناخته و هنجار های بیمارگونه، گاهی از ما «عاشقی»می سازد غیرقابل تحمل! سعی کنیم انسان منطقی، با احساس، عاطفی و متعادل باشیم.
باید دقت داشت که شکوفایی عشق در دریای «شناختن ها» و «درک کردن ها» شکل می گیرد. پس سعی کنید کسی را گزینش کنید که همدیگر را خوب بشناسید و درک کنید.
جوان در زندگی مشترک نیاز به محرم رازی دارد که ملامتش نکند و گنجینه ی اسرارش باشد. سعی کنید محرم اسرار هم بوده تا این که دنیا زیبایی از صلح و صفا و کمال را برای خود بسازید.
به جای تسلط بر همسر آینده تان، دریچه ای به روح و روان او بیابید و در قلب پاک و مهربان او نفوذ کنید تا قلبش همیشه بعد از خدا برای شما و به یاد شما بتپد. عشق حقیقی اسرارآمیز است. پس آموختن را فراموش نکنید.
بعضی از جوان ها تا همسری انتخاب می کنند همان ابتدا در فکر «عوض کردن» او هستند. همسرتان را همان که هست قبول کنید، این بزرگترین احترامی است که به او می گذارید و شما با رفتار خوب و شایسته ی خود می توانید کم کم او را از هر لحاظ (ویژگی های برجسته اخلاقی، پوشش کامل اسلامی، عبادت، آداب و رسوم اجتماعی و…) بسازید، چرا که همانند، همانند می سازد.
در کار خانه به همسرتان کمک کنید و تابع قانون «همه کارها در منزل به عهده ی زن است» نباشید.
سعی کنید بیشترین دقت شما روی ویژگی های برجسته و ارزشمند همسرتان باشد، دیدن معایب آسان است، «تشویق» را
فراموش نکنید که «معجزه» می کند.
دقت داشته باشید که مردان شایسته، با صلابت، مدیر و مدبر، قدرت خود را با ظرافت خاصی در زندگی مشترک به کار می گیرند.
زنان موجوداتی لطیف، حساس و نازک دلند، تنها آن ها قادرند. بار عظیم «عاطفه ها»را در زندگی مشترک به دوش بکشند، بیشتر درکشان کنید و با آن ها به نرمی رفتار کنید تا شما را معجزه گر بخوانند و خانه شما را تبدیل به بهشتی سرشار از خوب و خوشی و آرامش نمایند.
گفتگوهای عاشقانه را هر از چند گاهی با همسرتان داشته باشید و این هنر عشق ورزی است. ایشان را از این نظر سیراب کنید تا تحمل شان نسبت به سختی ها و ناملایمات اجتماعی زیادتر شود.
هر وقت همسرتان چای و یا چیز دیگری به دستتان داد، صمیمانه و با چهره ای شاد و متبسم تماشایش کنید.
هرگز نزد همسرتان، از زنان دیگر و یا مردان دیگر تعریف نکنید که آتش حسادت، کینه و نفرت را در او روشن و شعله ور خواهید نمود.
همیشه عکسی دسته جمعی و زیبا را از همه فرزندانتان در کیف خود داشته باشید.
گرچه برخی از کارهای منزل کوچک و شاید ناچیز باشد، اما گفتن جمله ی وزین «خسته نباشید، عزیزم!» گاهی از خرید یک قطعه جواهر گران قیمت، کارسازتر است.
زنان از مردان «خاله زنک» خوششان نمی آید و از این ویژگی منفی شوهر رنج برده و احساس ناراحتی و اندوه می دهند. به صلاح نیست که مردان در جزئیات زندگی خود دیگران را دخالت کنند.
تفاهم در اثر «مذاکره» به دست می آید. سعی کنید هر از چند گاهی در کانون گرم خانواده، با زبانی سرشار از عشق و احساس و به دور از هر گونه توهین و تخریب، با همسر خود گفتگوی صمیمی داشته باشید و با رسیدن به تفاهم و همدلی، نهال عشق مقدس، ایثار و از خودگذشتگی و معنویت و آرامش را به درختی تنومند بدل کنید.
تمام وقتتان را با کار پر نکنید، وقتی مناسب برای گفتگوی با همسر و فرزندان و گردش و تفریح قرار دهند، پیشنهاد می شود که کمی از کار دست کشیده و مرخصی گرفته و یا در ایام تعطیلات و یا هر زمانی دیگر که لازم داشتید، به گفتگوی صمیمانه با همسر و فرزندان بپردازید، و یا با آنها به گردش و تفریح رفته، روی چمن ها و یا در ساحل و یا در کنار رودخانه ای رفته و به تماشای غروب آفتاب و پرواز پرندگان.
بهتر است هر یک از زوجین با یادگرفتن «گذشت نوبتی» همسرشان را در موضع قدرت و اعتماد به نفس قرار دهند. آدم موفق و برنده کسی است که گاهی هم بازنده باشد.
بافت شخصیتی زنان طوری است که با درد دل کردن تخلیه
می شوند.این فرصت را برای همسرتان فراهم کنید تا احساس سبکی و آرامش پیدا کند.
اگر همسرتان سهواً اشتباهی مرتکب شده و غیرمستقیم عذرخواهی کرد، شما او را وادار به اعتراف نکنید و حرمت شخصیت و شأن و منزلت والای انسان و مادری او را نگه دارید.
رابطه جنسی یک فعل و انفعال فیزیکی نیست، این رابطه در خدمت تعالی، تکامل و بقای نسل بشر است و در این باره خداوند می فرمایند:
«خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد؛ و از همسرانتان برای شما فرزندان و نوه هایی به وجود آورد؛ و از پاکیزه ها به شما روزی داد…» (2)
بیکاری و بطالت، افسردگی می آورد، در فرآیند توسعه و عصر فن آوری نیاز به کارکردن برخی از زنان می باشد. بیشتر زنان نیز به خاطر «احساس رضایت و تأمین نیازهای عاطفی و مالی» نیاز به کار کردن در خود می بینند.
در جامعه اسلامی ما هیچ گونه محدودیتی برای تحصیل و اشتغال، و حضور فعال خانم های محترمه با حفظ حدود اسلامی در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، علمی، صنعتی و… نمی باشد.
لازم است هر یک از طرفین هنگام گزینش همسر، درباره ی وضعیت تحصیل و اشتغال او در آینده با هم به تفاهم برسند و چنان چه در آینده مشکلات شغلی برای هر یک از زوجین پیش آمده،
بهتر است همسر را در جریان گذاشته تا از راهنمایی های او بهره مند شوند و یا حداقل شرایط او را درک کند.
علاوه بر این که در تنهایی از نقاط مثبت همسرتان تعریف می کنید، باید در زمانی که در حضور دیگران خصوصاً خانواده ی همسرتان، قرار دارید از او و شایستگی های او تمجید کنید.
به خانواده همسر خود صمیمانه و صادقانه احترام بگذارید و پای او را از خانه پدر و مادرش نبرید، که هرگز شما را نخواهد بخشید.
همان طوری که شما دوست دارید همسرتان به والدین و سایر بستگان و فامیل شما احترام بگذارد شما نیز باید همین طور باشید تا یک زندگی سرشار از دوستی و مهربانی داشته باشید.
هرگز محبت ها و دلسوزی های خیرخواهانه همراه با تجربه ی والدین همسرتان را مداخله در زندگی خود تصور نکنید و نسبت به احساس و عاطفه ی صمیمی آنها ذهنیتی مثبت و نیک اندیش داشته باشید.
عذرخواهی به خاطر اشتباهی که احتمالاً کرده اید شما را فردی بزرگ و منطقی معرفی می کند.
هرگز خواسته های خود را با فریاد و پرخاش مطرح نکنید.
کسانی که از آنها انتقاد می شود و زود برآشفته و با فریاد پرخاش می کنند، در کودکی و نوجوانی از ایشان بسیار انتقاد شده و سرکوفت خورده اند، سعی کنید در مقابل چنین افرادی صبور، آرام بوده و شما کوتاه بیایید.
در دعواهای خانوادگی خط و نشان نکشید و هرگز همدیگر را
تهدید نکنید و از بیان واژه ها و جملاتی مانند:رو کم کنی، خودش رفته باید برگردد و…جداً بپرهیزید که زندگی زیبای زوجین را ویران و متلاشی می کند.
در دوران بارداری همسرتان، سعی کنید محبت و احترام گذاشتن شما به ایشان چندین برابر باشد.
سختی های دوران بارداری همسرتان را تحمل کنید و با ذکر فضایل و جایگاه مادران در اسلام و بیان جملات امید دهنده، روح و روان او را آرام نمایید.
دختران جوان در اوایل ازدواج و دوران بارداری نیاز عاطفی شدیدی به مادران دارند، سعی کنید زمینه این ارتباط را هر از چند گاهی فراهم نمایید
وقتی بچه دار شدید، دایماً از او نخواهید که مواظب بچه باشد، کمی به او توجه کنید.
در مقابل داشتن فرزند سالم، با همه ی وجود شکرگزار خداوند سبحان باشید و از این که همسرتان مادر شده نیز کمال ادب و احترام را به ایشان بگذارید تا ایشان جایگاه رفیع الهی خود را بداند؛ چرا که «مادر» این باغبان شکوفه های حیات، معناگر همه ی خوبی ها، سرچشمه ی محبت، اسوه ی صبوری و ایثار و منبع سخاوت و احسان، همیشه دوست می دارد در مدار رابطه ها، شمعِ وجودش گرمابخش حیات فرزندان و روشنگر صراط او باشد. و پیامبر اعظم (ص)چه زیبا فرموده اند که:«بهشت زیر پای مادران است.» (3)
در مقابل زحمات همسرتان، هدیه ای برای او بخرید، این کار شما او را به زندگی آرام و با معنویت دلگرم تر می کند.
اگر همسرتان ساکت بود، پشت سر هم از او سؤال نکنید که چرا شاداب نیستی؟
گاهی اوقات در برخی از کارهای منزل مسؤولیت و حق انتخاب را به همسرتان بدهید، مثلاً تعیین جنس و رنگ فرش؛ در این صورت احساسش به شما بهتر می شود.
نزد فرزندان با همسرتان با احترام صحبت کنید؛ احترام به او شما را محترم تر و مهربان تر معرفی می کند.
مشکلات شغلی تان را به خانه نیاورید و هرگز با چهره ای خسته، عبوس و افسرده وارد منزل نشوید.
زمانی که مشغله کاری زیادی دارید و مجبورید دیرتر به خانه بروید و یا در مهمانی دوستانه و یا در مراسم مختلف شرکت دارید با تلفن به او اطلاع دهید که دیرتر به منزل می آیم و او را از نگرانی راحت کنید.
خودتان را آراسته کنید.خانمتان دوست دارد شما را با سرو وضع مرتبی مشاهده کند.در اصلاح مو و صورت خود توجه کافی را مبذول فرمایید.همچنین به بهداشت شخصی خود شامل دوش گرفتن، مسواک زدن دندانهایتان و استفاده از عطرهای خوشبو و پوشیدن لباس های مرتب و رنگ های شاد و آرام اهمیت دهید. برای تنوع بیشتر می توانید هر چند وقت یکبار عطرتان را تغییر دهید.
وقتی از منزل قصد خارج شدن دارید.با احساسات کاملاً
صمیمانه از همسر و فرزندانتان خداحافظی کنید؛ تصور کنید برای آخرین بار است که دارید آنها را می بینید.
در دوران بارداری همسرتان را درک کنید. زنان در دوران بارداری شکل اندامشان و خلق و خوی شان دگرگون می شود. ممکن است زودرنج، حساس، عصبی، دچار حالت تهوع، سر درد و کمر درد گردند. در این دوران شما باید به او آرامش و امنیت دهید و فوق العاده در برابر او صبور و مهربان باشید و زمینه های آرامش و شادی را در طول مدت بارداری همسرتان فراهم کنید.
گاهی اوقات در یک شب مهتابی با هم قدم بزنید و از خاطرات شیرین گذشته برای همدیگر نقل کنید.
برای همسرتان کتاب های مفید و آموزنده دینی، علمی، ادبی، هنری (رمان) بخرید.
چه زیبا و نیکوست که همسران مراسم عبادی و نمازهای روزمره را به جا آورند. همسران خوشبخت و موفق کسانی هستند که با تکیه بر خدا و توکل بر او و تقوی و تعهد اخلاقی به یکدیگر، با پاکی با هم نماز عشق می خوانند و با هم به سمت خدا می روند. روزه ی طهارت و پاکی می گیرند و سبکبال و منزه همواره دلشان در گرو عشق الهی است.
وسایل خراب شده منزل را هر چه زودتر در فرصتی مناسب تعمیر کنید.
چقدر زیباست که اتومبیل یا قسمتی از خانه را به نام همسرتان سند بزنید. این کار یکی از روش های بیان عشق پاک و وفاداری شما به همسرتان می باشد.
سعی کنید روحیه ی مردانه خودتان را پرورش دهید. در اوقات فراغت به ورزش هایی مانند وزنه برداری، نرم دویدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا بپردازید. مواظب باشید که زندگیتان بیش از حد راحت نباشد. گاه صبح ها زودتر از خواب و در مواقعی شب ها دیرتر بخوابید تا کمی ذهن و جسمتان زیر فشار قرار گیرد.باغبانی کنید و به پرورش گل و گیاه بپردازید.
در هنگام سفر برای لباس پوشیدن همسرتان زمان کافی در نظر بگیرید و این قدر بوق نزنید.
بعضی از آقایان در هنگام سفر سریع لباس می پوشند و بلافاصله سوار ماشین می شوند و مرتب بوق می زنند که خانمشان از خانه بیرون بیاید و سوار ماشین شود. ممکن است سر همین مسأله به این کوچکی یک جار و جنجال به پا کنند که چرا این قدر معطل می کنی.خانم های محترم علاوه بر پوشیدن لباس خود، باید لباس های بچه ها را نیز آماده کنند. همچنین خانم ها در این لحظات مراقب هستند که شیرهای گاز باز نباشند، و از نظر ایمنی (بستن در و پنجره ها و…) سیستم خانه را چک می کنند، لذا بهتر است در هنگام سفر برای لباس پوشیدن همسرتان زمانی کافی در نظر بگیرید تا کوچکترین ناراحتی ایجاد نگردد.
در هنگام سفر چمدان ها را شما حمل کنید و در اتومبیل بگذارید، به خاطر این که شما قدرتمند هستید.

ب)رفتارهای زن نسبت به مرد
اگر می خواهید برای کاری از روزنامه ها و مجلات گذشته استفاده کنید، قبلاً با همسر خود هماهنگ کنید.
درباره ی خواستگاران قبلی خود، زیاد با او صحیت نکنید وهرگز به او نگویید که خواستگاران زیادی داشته اید.
وقتی با همسر خود به مهمانی می روید، همیشه با او باشید و سعی کنید از خوبی های همسر خود نزد خانواده اش تعریف کنید.
هرگاه اتفاقی برای شما پیش آمده، در صورت لزوم در فرصتی مناسب ماجرا را برای او بگویید، تا او بتواند احساس شما را درک کند و با همدردی و مشاوره خود، آرامش واقعی شما را بازگرداند.
وقتی همسر شما در حال انجام کاری است او را تنها بگذارید، مگر زمانی که از شما کمک می خواهد.
هنگامی که با همسر خود به رستوران یا شیرینی سرایی می روید، به او نگویید که سیرید و یا از این مکان و یا فلان غذا خوشتان نمی آید، بلکه به او فرصت بدهید که شما را خوشحال کند.
وقتی او در حال رانندگی است، از رعایت کردن اصول و قواعد رانندگی او تعریف کنید و به او بگویید راننده خوبی است.
خوردنی ها و غذاهای مورد علاقه ی همسرتان را همیشه تهیه نمایید.
با رفتار خود به همسرتان بفهمانید که در بحرانی ترین لحظات زندگی یار و یاور او هستید و دریابد که روی حرف و عمل شما می تواند حساب کند.
اگر همسرتان می خواست مطلبی را از کتاب، مجله و یا روزنامه ای برایتان بخواند، با دقت به او گوش فرا دهید.
گاهی اوقات با همسر خود، برنامه پیاده روی یا کوهپیمایی را داشته باشید.
ممکن است همسر شما همیشه حالات روحی خود را توضیح ندهد پس از او نپرسید که چه شده است؟
قبل از این که برای خرید به فروشگاه بروید، از او بپرسید که آیا چیزی لازم دارد یا نه.
خوشحالی زن موجب سرشاری و مسرت شوهر می شود؛ با رفتار و اخلاق بانشاط خود باعث خوشحالی او شوید.
صورت حساب مخارجی را که کرده اید، در اختیار همسرتان قرار دهید. و از خرج های اضافی و تشریفاتی جداً خودداری نمایید.
گاهی اوقات به محل کار همسرتان تلفن بزنید و صمیمانه با او احوال پرسی کنید.
هیچ گاه، نامه ای را که به همسرتان مربوط می شود، بدون اجازه و هماهنگی با او باز نکنید.
هرگز به همسرتان نگویید که موهایش ریخته و یا سفید شده اند و صورت او چروک برداشته است.
سعی کنید گاهی اوقات بدون بچه ها با همسرتان به مهمانی، گردش و یا مسافرت های برون شهری بروید.
به یاد داشته باشید که «عشق و محبت»شما در طول زندگی مشترک، همیشه نیاز به مراقبت دارد و باید مراقب حساسیت های همدیگر باشید.
مهم نیست که در زندگی مشترک چه کسی «تقصیر» کرده است، مهم آن است که شما نگویید که من هیچ وقت مقصر نیستم.
از کارها و محبت های کوچک و بزرگی که همسرتان برای شما انجام می دهد، صمیمانه تشکر و قدردانی کنید، فکر نکنید که این کارها وظیفه ی اوست.
هرگز بچه ها را به وسیله این جملات تهدید نکنید:«اگر پدرت به منزل آمد!»
هر چند وقت یک بار به همسرتان بگویید که:«خیلی او را دوست دارید» چرا که پیامبر اعظم (ص) چنین زیبا فرموده اند:«این گفتار شوهر به همسرش که «من تو را دوست دارم» هرگز از قلب زن بیرون رفتنی نیست.» (4)
با هم و در کنار هم باشید و از با هم بودن لذت ببرید، ولی اگر همسرتان خواست تنها باشد این فرصت را برای آسایش و آرامش او فراهم آورید.
اگر ماشین همسرتان را شستید و آن را کاملاً تمیز و مرتب نمودید، مطمئن باشید که از احترام شما نزد او چیزی کم نخواهد شد، بلکه این کار نشانه ی عشق و علاقه ی شما به اوست.
به اعتقادات او و باورهای درونی همسر خود احترام بگذارید و هرگز افکار و عقایدش را به تمسخر نگیرید.
سعی کنید روز پدر، با بهترین هنرنمایی خود از قبیل «نظافت و مرتب کردن خانه، پخت غذای مناسب، خرید گل و کادو و…» یک
روز به یاد ماندنی و فرح بخش برای همسر و فرزندان باشد.
یک هنرنمایی «ناز و نوازش صمیمانه»گرمی بخش یک روز همسرتان می تواند باشد.
هنگامی که با افکار، عقاید، رفتار و کردار پدرو مادر همسرتان موافق نیستید، لازم نیست به آنها توهین کنید و ایشان را «اُمّل» معرفی نمایید.
به فرزندان خود یاد دهید که چگونه به پدر خود احترام بگذارند و از زحمات او قدردانی نمایند.
اگر برای یک بار به همسرتان بگویید: «تو آن مردی نبودی که من آرزویش را داشتم»، باید بدانید روح او را برای همیشه آزرده خواهید کرد و او هیچ وقت شما را نخواهد بخشید.
زیباترین و با ارزشمندترین دقایق روز هنگامی است که از خواب بیدار می شوید و یکدیگر را می بینید، با گفتن واژه ی زیبای «سلام» و چهره ی شاد و متبسم، روز فرح بخش و زیبایی را برای خود رقم زده و ارزش این لحظات طلایی را بدانید.
هنر عشق ورزیدن را خوب بیاموزید تا زندگی شما زیبایی و شاداش را هرگز از دست ندهد.
وقتی همسرتان سرگرم تماشای برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه اش می باشد، از او نخواهید که برای خرید، بیرون برود.
روزهای تعطیل غذاهای مناسب تهیه کنید و با جمع خانواده به آغوش طبیعت بروید.
اگر به اشتباه خود اعتراف کنید، ارزش شما نزد همسرتان زیاد
می شود و این کار نشانه ادب، فهم و درک بالا، شعور، گذشت و فداکاری، عشق و ایثار و محبت شما نسبت به اوست.
هنگامی که همسرتان داستان یا مطلبی را در جمعی بیان می کند، به او اجازه دهید که خودش آن را به پایان برساند، نه شما.
در کنار همسر مهربان و فرزندان دلبندتان عکس دسته جمعی زیبایی بگیرید و بگذارید همسرتان این عکس خانوادگی را در کیف جیبی خودش بگذارد.
با همسرتان مثل مادرش صحبت نکنید.
رازهای همسرتان را هیچ گاه به کسی ـ حتی پدر و مادرتان ـ نگویید؛ آن رازها تنها برای گوش های شما هستند.
گاهی به همسرتان بگویید که اگر او نبود هرگز شما کامل نبودید و او مکمل و سکوی پرتاب شما به سوی کمالات و خوشبختی است.
هنگامی که با مشکلی مواجه می شوید، نظر همسرتان را بپرسید.
سعی کنید به خانواده همسرتان عادت نمایید.
اگر همسرتان به بچه ها در فضای گرم و صمیمی خانواده مشغول بازی کردن است، شما هم به آنها ملحق شوید و مطمئن باشید که لذت و زیبایی این حرکات هرگز از ذهن فرزندان شما بیرون نخواهد رفت و روح اعتماد به نفس و بالندگی و پویایی را در آنها مضاعف خواهد نمود.
این را بدانید که تنها بیان کردن مسأله ای درست در مکانی
درست هنر نیست، بلکه خودداری از بیان مطالب مسأله ساز در موقعیت های نادرست، هنر است.
اگر همسرتان برای شما یک شاخه گل رز هدیه داد، به او بگویید که من این شاخه گل را به یک دنیا طلا و جواهرات ترجیح می دهم.
سعی کنید همیشه عطر مورد علاقه ی همسرتان را در منزل استفاده کنید.
اگر همسر شما سیگاری است، با روش های محبت آمیز و حفظ حرمت و شخصیت ایشان، او را تشویق به ترک آن کنید.
وقتی راجع به همسرتان صحبت می کنید، به او شخصیت دهید و کمالات و خوبی های اورا بیان نموده و هرگز او را کوچک و تخریب نکنید.
اگر از دوستان همسرتان انتظار دارید، با رعایت حساسیت هایش و حفظ حرمت دیگران، علتش را صادقانه، منطقی و با لسانی لین و آرام به او بگویید.
هنگامی که همسرتان مشغول شنیدن داستانی یا دیدن فیلمی است،به او آخر داستان را نگویید.
از نظر فیزیکی، احساسی و عاطفی، خوب از خودتان مراقبت کنید و سعی کنید در کانون گرم خانواده، با پوشیدن بهترین لباس ها و حفظ روحیه ای شاد و باطراوت، فضای خانه را سرشار از عشق، زیبایی و آرامش نمایید.
هنگامی که همسرتان مشغول تعمیر برخی از وسایل منزل
است، کاری کنید که او ارزش کار خودش را بداند.
یک کلمه ی محبت آمیز می تواند سه ماه زمستان را گرم کند. سعی کنید هر از چند گاهی از زیباترین جملات طیب و فرح بخش، استفاده نمایید. (5)
یک دسته از کلیدهای منزل، ماشین و…را به طور اضافی تهیه کنید و آن ها را در جای امنی بگذارید.
همیشه پشتیبان همسر خود باشید و مطمئن باشید پشت سر هر مرد موفقی زن شایسته، مهربان، فداکار و لایقی قرار گرفته است.
یک همسر خوب «صدای قلب»همسرش را می شنود و به احساسات او بهاء می دهد.
سالگرد ازدواج، یادآوری عشق، اطمینان، مشارکت، بردباری، صفا، صمیمیت و یکرنگی است.این روز فرخنده را فراموش نکنید ولو با هدیه کردن یک شاخه گل سرخ.
وقتی مشغول راز و نیاز با خدا و توسل به اهل بیت (ع) هستید، همسر و فرزندانتان را به یاد داشته باشید و برای خوشبختی و عاقبت به خیری آنها دعا کنید.
زمانی که همسرتان بیمار است، خیلی به شما احتیاج دارد، یادتان باشد علاوه بر دعای خیر برای شفای او و دادن روحیه
سلامت و شادابی به او، دواهای ایشان را به موقع بدهید.
اگر شما هم کار می کنید در مخارج خانه، خود را شریک بدانید.
همسرتان را به داشتن یک سرگرمی سالم و مناسب، در اوقات بیکاری تشویق کنید.
هنگامی که قرار است بهترین برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه همسرتان پخش شود، به او یادآوری کنید.
برای همسرتان وسایل ارزان و بی اهمیت نخرید.
با همسرتان زیاد بخندید، این مسأله باعث می شود که علاوه بر حفظ روحیه شاد، از بعضی لحظات به راحتی بگذرید.
به ویژگی ها و شایستگی های همسرتان توجه کنید اغلب مردان دوست دارند که از مردانگی آنها تعریف و تمجید شود. به او بگویید که چه همسر با قدرت و خوبی دارید و از این که همسر شماست بی نهایت خوشحال و چقدر خوش اقبالید.
همسرتان را بابت کارهایی که انجام می دهد تحسین کنید و از او قدردانی و تشکر نمایید.
اگر شاغل هستید هیچ وقت استطاعت مالی خود را به رخ شوهر نکشید. سعی کنید او را در مسایل اقتصادی یاری کنید.
هرگز وضعیت مادی دیگران را به رخ او نکشید. و تلاش و کوشش او را برای چرخاندن یک زندگی شرافتمندانه تحسین کنید و حس بالندگی را در او به وجود آورید.و با دادن روحیه اعتماد به نفس به او، قوه ی خلاقیت و کارآفرینی او را مضاعف نمایید.
از مشاوره در مورد مشکلات و گرفتاری های اجتماعی زندگی تان با هر کس جداً خودداری کنید وراز دل خود را با همگان در میان نگذارید و بهتر است خودتان راه حلی برای امور زندگی پیدا کنید و یا با افراد روان شناس و برجسته گفتگو نمایید.
هرگاه شوهرتان دیر به منزل می آید و از او نپرسید که کجا بوده است و او را مورد سؤال پی در پی قرار ندهید.
هرگز در مورد خواستگاران قبلی خودتان با همسرتان صحبت نکنید و از ابراز علاقه، دوست داشتن آنان و مقایسه آنها با او به هیچ وجه سخنی بر زبان نرانید.
در حضور شوهرتان، نکات برجسته و مثبت اقوامش را بیان کنید و به آنها احترام بگذارید.
خوبی ها و شایستگی های شوهرتان را نزد اقوام و فامیل خود و ایشان بیان نمایید و او را با القاب زیبا صدا بزنید.
شوهرتان را در رسیدگی و کمک به والدین و خانواده اش تشویق کنید و به او بگویید چقدر خوشحال می شوم وقتی که می بینم در امور مختلف پدر و مادرت کمک می کنی.خودتان نیز می توانید هدایای مناسبی برای خانواده همسرتان تهیه نموده و به مناسبت های ویژه در کمال ادب و احترام به آنها تقدیم نمایید.
با خانم های موفق و برجسته معاشرت داشته باشید و از شیوه ی صحیح وعالی همسرداری و اعمال ایشان، الگوبرداری کنید و مطمئن باشید که در چنین حالتی می توانید به اهداف خوب خود برسید.
به سلامتی و زیبایی اندام و پوست خود اهمیت دهید.
با مراجعه ی به یک پزشک متخصص،رژیم غذایی داشته باشید و از خوردن بیش از حد چربی ها و شیرینی ها جداً بپرهیزید و سعی کنید حتماً پیاده روی و ورزش مناسب داشته باشید و از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.
زیباترین لباس ها را در منزل و برای شوهرتان بپوشید. بدترین صحنه این است که خانم با لباسی نامرتب و موهایی شبیه سیم ظرفشویی و ژولیده و دهانی بدبو و مسواک نزده در برابر شوهرش ظاهر شود. متأسفانه تعجب آور است که چرا بعضی از خانم ها فقط خودشان را در مهمانی ها برای افراد نامحرم و غریبه آرایش می کنند!زیباتر آن است که بهترین آرایش ها و لباس هایتان را فقط در منزل برای همسرتان بکار ببرید.

رازهای یک خانواده خوشبخت

چند رهنمود برای داشتن یک زندگی سالم:
توافق کنید که به احساسات یکدیگر توجه داشته باشید حتی اگر با این احساسات موافق هم نباشید.
یکدیگر را بدون قید و شرط دوست بدارید و مسؤولیت حل اختلافاتتان را به عهده بگیرید.
تمام عوامل ایجاد اختلاف را پیش از آن که با همسرتان مطرح کنید در نظر بگیرید.
اختلافات را در همان لحظه به پایان برسانید و محدودش کنید. قصور و ناکامی های گذشته را پیش نکشید، چرا که خطاهای گذشته احتمالاً قبلاً مورد بخشش واقع شده اند.
تکیه کلام های زیر را در گفتارتان حذف کنید:«تو باید که»، «تو نباید که»، «تو هرگز»، «تو همیشه»، «من نمی توانم که».
وقتی جر و بحث می کنید بحث را معطوف به مسئله ای سازید که محور اختلاف شماست.
به جای حمله به یکدیگر روی مطلب مورد اختلاف خود تمرکز کنید.
از همسرتان بخواهید که زمانی را صرف فکر کردن برای حل اختلاف مورد نظر کند.
هرگز به شخصیت همسرتان توهین نکنید.
اگر چه همسرتان همیشه بر حق نیست اما او را عاملی الهی به حساب بیاورید که در زندگی شما زحمت می کشد.
هرگز در مورد آن چه که همسرتان انجام می دهد اظهار نظر نکنید مگر آن که خودش از شما بخواهد، ولی ترجیحاً در مورد ابراز عقیده نسبت به کاری که می کند طاقت بیاورید.
سعی نکنید که فکر همسرتان را بخوانید اگر مطمئن نیستید که منظورش از گفتن آن مطلب چه بوده از او توضیح بخواهید. به خاطر داشته باشید که حل اختلاف، مهمترین هدف است نه آن که کسی برنده و کسی بازنده است. اگر اختلاف حل شود هر دو نفر شما برنده هستید. شما در یک تیم هستید، نه دو تیم مخالف و رقیب.
خود را به این رهنمودها متعهد سازید و به دقت بیاموزید که تمرین کنید تا در اختلافات زناشویی به عدالت رفتار کنید با یکدیگر به توافق برسید. تا زمانی که یکی از شما دو نفر ناخواسته و یا به طور
عمد در رعایت این رهنمودها کوتاهی کند خطایش را به او گوشزد کنید، حتی به خاطر هر خطایی که می کنید مقداری پول به صورت جریمه بپردازید.

وظایف مشترک زوجین نسبت به یکدیگر
هر یک از زن و شوهر باید با مهربانی به صحبت های همدیگر گوش دهند و وقتی با هم صحبت می کنند، از انجام کارهایی مانند:مطالعه مجله یا روزنامه، تماشای تلویزیون، صحبت کردن با تلفن و… پرهیز نمایند و همه ی توجه خود را به همسر معطوف نمایند.
هر یک از زوجین هنگام گوش دادن به سخن دیگری، بهتر است با تکان دادن سر و یا با بیان کلماتی مانند:چه جالب، عالیه، درسته، احسن و… به او نشان دهد که صحبت ایشان برای وی جالب است.
به کار بردن کلمات و واژه ای زیبا، جذاب، آهنگین. هرگز در برخورد با همسر چهره ی شاد و خندان و به کار بردن واژه ها و کلمات زیبا، جذاب، و آهنگین و تماس چشمی را فراموش نکنید.
گاهی اوقات همسر شما نیاز به آرامش دارد و حوصله ی صحبت کردن ندارد، در چنین لحظاتی او را به سخن وادار نکنید، بگذارید در فرصت مناسبی حرفهایش را با ما در میان بگذارد.
هرگز در میان جمع از نقاط ضعف و مشکلات همسرتان حرفی مطرح نکنید، زیرا عمل شما روح لطیف او را خواهد آزرد و به شخصیت او توهین می شود.
اگر همسرتان اشتباهی مرتکب شده، او را سرزنش نکنید و با بیان واژه های مخرب مانند:نالایق، احمق، بی شعور و بی کفایت او را آزار ندهید.
اگر همسرتان خسته است به او پیشنهاد دهید که برایش فنجانی چای، شربت یا آب تدارک ببینید.
بهتر است برخی خریدها مانند: مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی را با هم از سوپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ انجام دهید.
هرگز برای انجام کاری، توسط همسرتان، از کلمه ی «باید» استفاده نکنید، زیرا او چنین می پندارد که شما بر او سلطنت کرده و به او دستور می دهید. می توانید به جای واژه های آمرانه و دستوری، از جملاتی چون، «اگر ممکن است»، «خواهش می کنم»، «خوشحال می شوم که…» استفاده کنید. و مهمتر این که در مقابل انجام کارها تشکر و قدردانی را از همدیگر فراموش نکنید.
از حالت چهره و کیفیت لباس پوشیدن و طرز صحبت کردن همسرتان تعریف کنید.
به مناسبت های ویژه و هر از چند گاهی بدون دلیل مشخص، به همسرتان تک شاخه گل سرخی هدیه بدهید.
در حضور جمع خانوادگی و آشنایان از محاسن، فضایل، و کلمات و خوبی های همسرتان تعریف نموده و به او محبت کنید.
گفتن جمله ی بسیار زیبای «تو را دوست دارم»را هر از چندگاهی به همسرتان بگویید.
گاهی اوقات از محل کارتان به او زنگ بزنید و حالش را
بپرسید، اگر اتفاق جالب و زیبایی افتاده آن را با ایشان در میان بگذارید.
اگر می بینید در مسافرت برون شهری و یا وقتی که در داخل شهر هستید دیر به منزل می رسید، به همسرتان تلفن کنید و دیرآمدنتان را اطلاع دهید و ایشان را از نگرانی احتمالی رها سازید.
در جمع های خانوادگی و فامیلی به جای دیگری بیشتر به همسر و فرزندانتان توجه کنید.
در کیف خود عکسی از همسرتان نگه دارید و هر از چند گاهی این عکس را با عکس های جدیدتری عوض کنید تا بداند در نبود او دوستدار او و به یادش هستید.
به مناسبت های ویژه مانند: روز تولد، سالگرد ازدواج و… برای همسر، مطلبی ادبی و در قالب جملاتی کوتاه، زیبا، جذاب و کاربردی مثل: «با تو احساس آرامش و خوشبختی می کنم»، «هر چه دارم از توست»، «تو بهترین همسر دنیا هستی» و… بنویسید.
اگر کسی برای همسرتان پیام تلفنی گذاشته آن را خوش خط بنویسید و با دقت برایش بخوانید.
هنگام ورود همسرتان به منزل، با چهره ای شاد و خندان به استقبال او بروید و در را برایش باز کنید و در حمل وسایل به او کمک نمایید.
وقتی همسرتان کاری برای شما انجام می دهد، صمیمانه و با بیان جملاتی زیبا از او قدردانی و تشکر نمایید.
اگر همسرتان بیمار شد از او مراقبت نمایید و چنان چه به محل
کارتان می روید در طول روز از طریق تلفن جویای حال او شوید و به او روحیه بدهید.
به کارهایی که همسرتان شبانه روز انجام می دهد علاقه نشان دهید و قدردانی کنید.
همیشه سعی کنید زیباترین لحظات زندگی شما «هنگام خداحافظی با همسر و هنگام ورود او به منزل» باشد.
گاهی اوقات به همراه همسر و فرزندانتان پیاده روی کنید و با جمع صمیمی خانواده به پارک، طبیعت و پیک نیک بروید.
در همه ی امور مشترک از همسرتان نظرخواهی کنید و به نظر او اهمیت دهید.
به همسرتان بگویید وقتی در مسافرت هستید، همیشه به یادش هستید.
برای مسافرت خانوادگی از قبل برنامه ریزی کنید تا نزدیک مسافرت او مجبور نباشید با عجله کار کنید.
برای بیرون رفتن از منزل به همسرتان فرصت دهید تا بتواند لباسش را بپوشد و وقتی به عللی مانند پوشانیدن لباس بچه ها و غیره دیر می کند او را درک کنید و هرگز او را سرزنش نکنید.
در مسافرت های درون شهری و برون شهری اگر با وسیله ی نقلیه خودتان هستید، به همسرتان با زبانی نرم و محترمانه یادآوری کنید که آرام براند و نکات ایمنی رانندگی را رعایت نموده و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارد.
در مسافرت های خانوادگی به اماکن دیدنی و فرهنگی محل مورد نظر بروید.
با جمع خانواده به مراکز فرهنگی، خصوصاً نمایشگاه های کتاب بروید، و با حوصله کتاب ها را ببینید و با توجه به علاقه ی خود، همسر و فرزندان، کتاب های مورد نیاز هر یک از اعضای خانواده را خریداری نمایید. زیرا کتاب بهترین دوست و به فرموده ی امام علی (ع) «کسی که با کتاب ها خود را آرامش دهد، هیچ آرامشی را از دست ندهد.» (6)
اتاق خواب را نظافت، تخت خواب را مرتب و ساعت و محل خواب فرزندان را تنظیم و کنترل کنید و سعی شود زوجین هم زمان به رختخواب بروند.
از نظم و زیبایی منزل و اتاق خواب و جمال و زیبایی همسرتان تعریف کنید.
بعد از دوش گرفتن کف حمام را تمیز و خشک کنید و نظافت را در منزل رعایت کنید.قبل از خواب بهتر است نظافت کرده، وضو بگیرید و خود را معطر سازید.
در شستن و نظافت داخل اتومبیل به همسرتان کمک کنید.
از لحظه لحظه عمرتان بهره مند شوید و امروز را از دست ندهید.

پی نوشت :

1-جهت مطالعه بیشتر در این زمینه رجوع شود به کتاب «راهنمای ازدواج» اثر همین مؤلف مراجعه نمایید.
2-سوره نحل، آیه 72.
3-نهج الفصاحه، ح1328.
4-وسایل الشیعه، ج14، ص10، ح9.
5-مانند عزیزم، مهربان، خوب ترین، بانو، خانم، لایق، مایه ی فخر و مباهات، زیباترین، بهترین، و… .
6-غرر الحکم، ح9948؛ میزان الحکمه، ح17314.
منبع: کتاب راهنمای خانواده

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید