فوائد لوبیا در سلامت

فوائد لوبیا در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

لوبیا که در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود، می‌تواند در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار گیرد. اما پیش از آنکه هرکدام از آنها را وارد دستور غذایی خود نمایید، از فوائد سلامتی بخش آن از طریق این مقاله اطلاع یابید…
انواع لوبیا که جزء حبوبات محسوب می‌شوند، اعضای گروه بزرگی از سبزیجات می‌باشند، به این دلیل که بیش از 13000 گونه از آن در دنیا یافت می‌شود. بسیاری از شما پیش از این در خصوص لوبیا و شکل ظاهری آنها اطلاعاتی در اختیار دارید. اما لوبیا یک واژه‌ی کلی است به این دلیل که انواع مختلف و زیادی از آن در سرتاسر جهان موجود می‌باشد. این لوبیاها منبع خوبی از پروتئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، فیبر و کربوهیدارت‌های پیچیده بوده و همچنین میزان چربی آنها پایین است. فرهنگهای مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارد که چند نوع از این لوبیاها را در رژیم غذایی اصلی خود قرار داده‌اند. با افزایش محبوبیت مصرف غذاهای سالم و حفظ تناسب اندام و سلامتی، لوبیا نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. و به همین دلیل است که این مقاله را به منظور آموختن فوائد متفاوت لوبیا در سلامت تدوین نموده‌ایم. بنابراین، ادامه‌ی مقاله را خوانده تا دریابید که چگونه لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوپین یا باقلای مصری (به رنگ زرد) (lupin) برای سلامت ما مفید می‌باشند.


فوائد سلامتی بخش انواع مختلف لوبیا
از آنجا که انواع مختلفی از لوبیا وجود دارد، به فهرست در آوردن تمام فوائد سلامتی بخش آنها سخت خواهد بود. به همین دلیل 4 نوع از آن یعنی لوبیای سیاه، قرمز، لوبیا چیتی و لوپین را انتخاب و فوائد سلامتی بخش آنها را در اختیارتان قرار می‌دهیم. همانطور که به خواندن ادامه می‌دهید، به فوائد سلامتی بخش موجود در تمام این لوبیاها پی خواهید برد.
فوائد لوبیا سیاه در سلامت

• از آنجا که لوبیا سیاه سرشار از فیبر بوده، به کاهش سطوح کلسترول کمک می‌نماید. همچنین فیبر به تحت کنترل نگاه داشتن سطوح قند خون خصوصاً پس از صرف وعده‌های غذایی کمک می‌کند.
• لوبیای سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که در برابر اثرات پیری مبارزه می‌کنند. این لوبیا همچنین به دلیل خاصیت مبارزه با سرطان شناخته شده است.
• افرادی که مبتلا به هیپوگلیسمی بوده یا قند خون پایینی دارند و نیز افراد دیابتی بایستی لوبیا سیاه مصرف نمایند به این دلیل که حاوی فیبر خوراکی است.
• از آنجا که لوبیا سیاه منبع خوبی از آهن می‌باشد، خانمهایی که دچار عادت ماهیانه می‌شوند بایستی از آن مصرف کنند به این دلیل که این خانمها در خطر کمبود آهن قرار دارند.
• برای افرادی که قصد کاهش وزن را دارند، خوردن لوبیا سیاه می‌تواند مفید باشد، به این دلیل که میزان کالری آن پایین بوده و عاری از چربی می‌باشد.
• لوبیا سیاه همچنین حاوی منیزیم است. این ماده‌ی معدنی در حفظ فشار خون ما مفید است.
فوائد لوبیای قرمز در سلامت

• لوبیا قرمز حاوی محتوای فیبر بالایی است که سطوح کلسترول را پایین آورده و سطوح قند خون را پس از صرف وعده‌های غذایی تنظیم می‌سازد. و به همین دلیل است که به افراد دیابتی و یا افرادی که مبتلا به هیپوگلیسمی هستند توصیه می‌شود از این لوبیا مصرف کنند.
• این لوبیا حاوی مولیبدن معدنی بوده که به دفع سموم سولفات از خون ما کمک می‌کند.
• با وجود منیزیم در لوبیا قرمز، افرادی که این لوبیا را به طور مرتب مصرف می‌کنند، از خستگی شدید رهایی خواهند یافت به این دلیل که به آرام ساختن اعصاب و عضلات کمک می‌کند.
• لوبیا قرمز حاوی اسید فولیک بوده و به جلوگیری از بروز سکته مغزی، حملات قلبی، و سایر عوارض مرتبط با قلب کمک می‌کند.
• لوبیا قرمز سرشار از آهن بوده که به حمل اکسیژن به سلولها کمک می‌نماید.
فوائد لوبیا چیتی در سلامت

• لوبیا چیتی همچنین حاوی فیبر بوده که به کاهش سطوح کلسترول و تنظیم سطوح قند خون پس از صرف وعده‌های غذایی کمک می‌کند. و به همین دلیل است که به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود از این لوبیا مصرف نمایند.
• از آنجا که این لوبیا دارای فیبر نامحلول است، پیشگیری از بروز یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، و دیورتیکولوز امکان پذیر خواهد بود.
• خانمهایی که دچار عادت ماهیانه می‌شوند، زنان باردار، شیرده، و یا خانمهایی که از کودکان مراقبت می‌کنند بایستی به طور مرتب لوبیا چیتی مصرف نمایند به این دلیل که حاوی محتوای آهن بالایی است.
• لوبیا چیتی حاوی مس بوده که فعالیت آنزیمی تحت عنوان لیزیل اکسیداز را در بدن بالا می‌برد. این آنزیم به کولاژ و الاستین در بدن مرتبط بوده که استخوان‌ها، مفاصل و عروق خونی را انعطاف پذیر می‌سازد.
• این لوبیا همچنین حاوی ویتامین B در خود است که به تولید انرژی ماندگار برای تمام طول روز کمک کرده و سلولهای مغزی یا عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.
فوائد لوپین در سلامت

• میزان پروتئین باقلای مصری یا لوپین نه تنها بالا است بلکه این نوع لوبیا سرشار از فیبر می‌باشد. همچنین محتوای نشاسته، روغن و میزان چربی آن پایین بوده که از این لوبیا ماده‌ی غذایی سالمی می‌سازد.
• مصرف لوپین به شما کمک خواهد کرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کرده و در طول روز انرژی بیشتری داشته و کالری‌ بسوزانید.
• لوپین به کنترل چاقی و کاهش وزن کمک می‌کند.
• این لوبیا عملکرد رگهای خونی شما را بهبود بخشیده که به نوبه‌ی خود فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
• لوپین همچنین، یبوست، بواسیر، و سندرم روده تحریک پذیر را از شما دور نگاه می‌دارد.
به منظور طبخ این لوبیاها و یا هر نوع لوبیای دیگر بهترین کار خرید انواع خشک و نه کنسروی آن است، آنها را به مدت حدوداً 8 ساعت و یا یک شب در آب ریخته خیس بخورند، و آنگاه در آب داغ با نمک بجوشانید. حتی می‌توانید چند دستور غذایی که حاوی این لوبیاها باشند را جستجو نمایید.
با وجود آنکه لوبیا منبعی غنی از پروتئین است، قرار بر این نبوده که به تنهایی مصرف شوند به این دلیل که مقادیر کافی مواد معدنی، پروتئین، ویتامین و دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کند. و به همین دلیل است که لوبیا را با مغزهای خوراکی یا آجیل، ذرت، گندم، غلات کامل و یا حتی برنج قهوه‌ای ترکیب می‌کنند. پس از خواندن فوائد حیاتی لوبیا در سلامت‌مان، اکنون می‌توانید راهی را یافته تا آنها را وارد آشپزخانه‌ی خود ساخته و در نهایت وارد میز شام خود نمایید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید