فوائد بادام زمینی در سلامت

فوائد بادام زمینی در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

بادام زمینی از بقولاتی است که تمام خواص یک مغز خوراکی یا آجیل را دارد. و بسیاری از فوائد سلامتی بخش حیاتی را به آن نسبت می‌دهند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص چند مورد از این فوائد در اختیارتان قرار می‌دهد.
بادام زمینی، متعلق به خانواده‌ی فاباسه (Fabaceae) (لوبیا) است. و با نام علمی Arachis hypogaea گونه‌ای از بنشن یا بقولات بوده که بومی جنوب آمریکا، مکزیک، و مرکز آمریکا به شمار می‌رود. بادام زمینی یک گیاه علفی یکساله بوده که دارای ساقه‌ی بسیار بلند و باریک، و برگهایی است که برخلاف یکدیگر بوده و به شکل پر که از چهار برگچه تشکیل شده‌اند، و گلهایی دارد که به شکل نخود فرنگی بوده و میوه‌های آن (بنشن) در اصل دانه‌هایی هستند که در زیرزمین روییده و بزرگ می‌شوند. در حال حاضر، بادام زمینی در جهان در آب و هوایی پرورش داده می‌شود که دارای دوره‌های گرمای طولانی مدت بوده و از باران فراوانی برخوردار باشند. این بنشن‌ها دارای خواص سلامتی بخش بسیاری هستند به این دلیل که منبعی غنی از مواد مغذی حیاتی می‌باشند.

ارزش غذایی
جدول ذیل اطلاعاتی را در خصوص خواص غذایی مختلف این بنشن‌ها ارائه کرده است، با این حال، این خواص می‌تواند بسته به روش و شکلی که مصرف می‌شوند (شور، ساده، بوداده، کره‌ای و غیره) متفاوت باشند. با این وجود، آنچه تغییر نمی‌کند خواص بسیار آن است. این جدول 1 اونس بادام زمینی با پوست، معادل با 28 گرم را نشان می‌دهد.

 

مواد مغذی

ارزش غذایی

کالری

166

پروتئین

8ر7 گرم

کلسیم

1ر17 میلی‌گرم

پتاسیم

203 میلی‌گرم

منیزیم

3ر49 میلی‌گرم

فسفر

111 میلی‌گرم

سدیم

6ر89 میلی‌گرم

فولات

6ر33 میکروگرم

کربوهیدرات

3ر4 گرم

فیبر خوراکی

6ر2 گرم

چربی کل

7ر14 میلی‌گرم

فوائد سلامتی بخش
پوسته و یا غلاف بادام زمینی شامل دو، و یا به ندرت سه مغز در یک نیام جداگانه مانند غلاف است. مغز آن شبیه به تخم مرغ بوده و اندازه‌ی مغزها به نوع و گونه‌ کشاورزی بستگی دارد.
چربی‌های سلامتی بخش قلب: بادام زمینی حاوی چربی‌های اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) و اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) بوده که قلب را سالم نگاه می‌دارند. سطح خوبی از این دو نوع یعنی چربی‌های اشباع نشده مونو و اشباع نشده پلی به پایین آوردن سطوح کلسترول خون کمک کرده، در نتیجه خطر بروز بیماریهای عروق کرونر را کاهش می‌دهند.
پروتئین: وجود پروتئین به منظور تکامل سالم سلولهای ما ضروری است. سلولهای بدن ما به طور مداوم جایگزین و ترمیم می‌شوند. به منظور اطمینان از سلامتی سلولهای جدید، و ترمیم خوب انواع آسیب دیده، نیاز به پروتئین داریم. بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین گیاهی است. آن را بایستی به طور منظم وارد رژیم غذایی کودکان و افراد گیاه خوار نمود.
آنتی اکسیدان: بادام زمینی منبعی غنی از پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی است که عمدتاً حاوی ترکیباتی مانند اسید پی ـ کوماریک و اسید اولئیک می‌باشند. این ترکیبات نه تنها از قلب محافظت می‌نمایند، بلکه از بدن در برابر بروز سرطان، بیماریهای عصبی دژنراتیو، و عفونتهای مختلف محافظت می‌کنند.
مواد معدنی: بادام زمینی منبعی غنی از مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، کلسیم، سدیم، و غیره است. عرضه کافی از این مواد معدنی از داشتن قلبی سالم ما را مطمئن ساخته و خطر بروز بیماریهای کمبود مواد معدنی را به حداقل می‌رسانند.
ویتامین: وجود ویتامینها برای رشد و تکامل کلی بدن اهمیت دارند. ویتامینها سلامت حیاتی سلولها و بافتها را تضمین ساخته، به مبارزه با عفونتها و غیره کمک کرده که به نوبه‌ی خود عملکرد آرام اندامهای بدنمان را تضمین می‌سازد. بادام زمینی ویتامینهای ضروری بدن ما را تأمین ساخته که همچنین به تنظیم سوخت و ساز، تبدیل چربی و کربوهیدرات به انرژی و تسهیل شکل گیری استخوان و بافت کمک می‌کند. بادام زمینی منبع خوبی از فولات بوده که بروز نقص‌های مادرزادی و عوارض مرتبط با کم خونی را کاهش می‌دهد.
تعداد فوائد آن برابر با تعداد راه‌هایی است که می‌تواند مصرف شود؛ مغزهای پوست دار می‌توانند به صورت تازه، بو داده و یا آب پز شده مصرف شوند. بادام زمینی شور اغلب به شکل بسته بندی یا کنسروی فروخته می‌شود و روغن بدست آمده از آن به برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بادام زمینی خرد شده جهت تهیه‌ی آب نبات بکار می‌رود و بله اجازه دهید کره‌ی بادام زمینی خامه‌ای و ترد را فراموش نکنیم.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید