حقایق تغذیه‌ای روغن ذرت

حقایق تغذیه‌ای روغن ذرت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

از طریق این مقاله چندین حقیقت مفید از روغن ذرت مغذی بیاموزید. به خواندن ادامه داده تا با مزایا و معایب مرتبط با مصرف آن آشنا شوید.
با آنکه روغن ذرت را نمی‌توان یکی از روغن‌های ضروری و اصلی نامید، اما سهم خود را در مصارف مختلف دارد. چنانچه علاقه داشته بدانید که چگونه روغن ذرت می‌تواند مفید باشد، در این صورت پاراگرافهای ذیل را مطالعه نمایید. نخست آنکه لازم است دریابیم که روغن ذرت چه می‌باشد و چگونه تولید می‌شود. خوب بایستی گفت که روغن ذرت همانطور که از نام آن پیداست از ذرت تهیه شده و یا بهتر بگوییم بدست می‌آید. فرایند استخراج روغن را «فشرده سازی یا پرسینگ» گویند که بعد از آن روغن تحت فرآوری یا پردازش قرار گرفته تا بتواند به صورت تجاری مورد استفاده قرار گیرد. روغن ذرت نه تنها به عنوان یک روغن گیاهی برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه اهداف مختلف دیگری نیز دارد که عمده‌ی آنها در منسوجات، تولید رنگ، و صنایع داروسازی می‌باشد.
اطلاعات تغذیه‌ای روغن ذرت
قبل از پرداختن به اطلاعات و فوائد روغن ذرت، اجازه دهید به ارزش غذایی واقعی مرتبط با مصرف آن نگاهی بیاندازیم. چنانچه جدول را به خوبی بررسی نمایید، متوجه خواهید شد که روغن ذرت حاوی هیچ گونه کربوهیدرات و پروتئینی نبوده و در اصل از اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده است و در نتیجه تمام کالریهای موجود در آن تنها از چربی است. همچنین عاری از مواد معدنی مانند آهن و کلسیم می‌باشد. با این حال منبع خوبی از ویتامین E است. به طور مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد، اما ابتدا به منظور درک بهتر نگاهی به این جدول بیاندازید. ارزش غذایی روغن ذرت به شرح ذیل می‌باشد:
میزان هر وعده = 218 گرم (1فنجان)

مواد مغذی

ارزش غذایی روغن ذرت

چربی کل

218 گرم

چربی اشباع شده

28 گرم

چربی ترانس

1 گرم

چربی اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه)

2ر119 گرم

چربی اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه)

1ر60 گرم

کالریهای بدست آمده از چربی

1927

ویتامین E

10%

مجموع کالریهای موجود در روغن ذرت

1927

فوائد تغذیه‌ای
• همانطور که پیش از این عنوان شد، چربی روغن ذرت عمدتاً به این دلیل بالا است که از زنجیره‌های اسید چرب تشکیل شده است. اکنون اگر نگاهی به جدول بیاندازید، خواهید دید که میزان چربی‌های اشباع نشده‌ی پلی و اشباع نشده‌ی مونو در مقایسه با دیگر چربی‌ها بسیار بالا می‌باشد. چربی‌های از این نوع در اصل برای بدن انسان بسیار مفید می‌باشند (چربی‌های خوب یا مفید) اساساً به این دلیل که به جلوگیری از مشکلات مرتبط با قلب بوسیله‌ی تحت کنترل نگاه داشتن سطوح کلسترول و البته در شرایط بهینه کمک می‌کنند. این امر به طور خودکار خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را نیز کاهش می‌دهد.
• با این حال، از سوی دیگر چربی‌های اشباع شده و ترانس متعلق به طبقه‌ی چربی‌های بد بوده که در جهت منفی عمل می‌کنند، به این دلیل که خطر بروز بیماریهای قلبی، تسلب شرایین، و مشکلات مرتبط با آن را افزایش می‌دهند. در بسیاری اوقات، علت احتمالی سرطان سینه نیز به شمار می‌روند. اگر مقادیر موجود در جدول را بررسی کنید، درخواهید یافت که مقادیر چربیهای ترانس و اشباع شده بسیار پایین می‌باشند، که یکی از فوائد مهم استفاده از روغن ذرت است.
• جنبه‌ی مفید دیگر آن وجود ویتامین E در این روغن است. این یک حقیقت شناخته شده است که ویتامین E به منظور تقویت سیستم ایمنی فرد بسیار عالی بوده و همچنین با جلوگیری از آسیب وارده توسط رادیکالهای آزاد به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند.
به دلیل خواص تغذیه‌ای آن، قطعاً توصیه می‌شود که این روغن را در پخت و پز روزانه‌ی خود بگنجانید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که روغن ذرت در اکثر مناطق جهت سرخ کردن چیپس سیب زمینی در مقایسه با سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غیر از استفاده از این روغن به عنوان چاشنی سالاد راه سالم‌تر دیگری جهت گنجاندن آن در رژیم غذایی خود وجود ندارد. گفته می‌شود که به دلیل محتوای چربی بالای آن، بیش از حد نبایستی از این روغن مصرف کنید.
اطلاعات اشاره شده خواص تغذیه‌ای روغن ذرت را عنوان می‌کرد. روغن ذرت قطعاً انتخاب خوبی است اما مصرف ذرت تجربه‌ی متفاوت دیگری است. سالم بخورید!

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید