آیت الله مکارم شیرازی: زندانی کردن افراد ناتوان از پرداخت بدهی خلاف قانون اسلام است

آیت الله مکارم شیرازی: زندانی کردن افراد ناتوان از پرداخت بدهی خلاف قانون اسلام است

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که زندانی کردن کسانی که توانایی پرداخت بدهی را ندارند بر خلاف قانون اسلام است، گفت: قرآن می فرماید اگر انسان نمی تواند بدهی را پرداخت کند باید مجال داد تا پرداخت کند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به کلام نورانی امام سجاد(ع) در صحیفیه سجادیه، بر جلوگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه در خانواده تأکید کرد و گفت: پدر و مادر و فرزند نسبت به یکدیگر حقوقی دارند که باید شناخته شوند.

وی افزود: در عالم حق یک طرفه وجود ندارد و همیشه دو جانبه است، طلبکار بر بدهکاری حق دارد و بدهکار هم نسبت به طلبکار دارای حق است که اگر مبلغ را ندارد زندانی نشود، زندانی کردن کسانی که توانایی پرداخت بدهی را ندارند بر خلاف قانون اسلام است، قرآن می فرماید اگر انسان نمی تواند بدهی را پرداخت کند باید مجال داد تا پرداخت کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر بر امت حقی بسیار بزرگ دارد، اظهار داشت: امت هم بر پیامبر حق هدایت، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر دارند از این رو حق دو جانبه است، بالاتر از آن یعنی خدا بر مخلوقات حق دارد و همه چیز از او است و انسان هم بر خدا حقی مبنی بر ارسال رسل و انزال کتب دارد.

وی ادامه داد: حق یک جانبه وجود ندارد که تصور شود والدین بر فرزندان حقی دارند و آن ها نسبت پدر و مادر دارای حق نیستند، حق پدر و مادر بر فرزند این است که با آن ها محترمانه رفتار کند و کاری که سبب آزار و اذیت او می شود را انجام ندهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: واجبات باید انجام شده و محرمات باید ترک شود اما غیر از آن ها اگر کاری سبب آزار و اذیت والدین می شود را باید ترک کرد، قرآن مجید در آیه 8 سوره عنکبوت می فرماید ما به انسان سفارش کردیم که نسبت به پدر و مادر خود نیکی کند، اگر والدین فرزند را به مذاهب باطل دعوت کردند نباید اطاعت کند اما در عین حال باید احترام آن هاحفظ شود.

وی عنوان کرد: در سوره لقمان افزون بر این تعبیر می فرماید فرزند باید همنشین خوبی برای پدر و مادر خود باشد، از این آیه فهمیده می شود که انسان نباید فورا پدر و مادر خود را به خانه سالمندان بفرستد بلکه باید مصاحبت با آن ها داشته باشد، زمانی که انسان ناتوان بود پدر و مادر به او خدمت کردند و زمانی که آن ها ناتوان می شوند وظیفه فرزند خدمت کردن است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بیرون کردن پدر و مادر از خانه و بردن آن ها در خانه سالمندان فرهنگ اسلامی نیست، انسان باید تحمل کند که سبب طول عمر، برکت زندگانی و پیشرفت او می شود، انسان هرگونه با پدر و مادر رفتار کند فرزندان او همانگونه رفتار خواهند کرد.

منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید