پیشتازی در کسب فضایل ‌

پیشتازی در کسب فضایل ‌

پدیدآورنده : محمد محمدی ری شهری
منبع: پایگاه رسمی آیت الله ری شهری

پیشتازی در کسب فضایل ‌ (۶)

وَ ألبِسْنِی زِینَهَ المُتّقینَ فی… السَّبقِ إلى‌ الفَضیلَه‌.[۱]

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و زیورهای انسان‌های صالح و باتقوا، سبقت‌ گرفتن در آراستن خود به فضایل اخلاقی و عملی است که در این فراز نورانی آمده است. در تبیین این خصلت مطالبی بیان شد. در جلسه قبل نیز به برخی از ویژگی‌های عملی سابقین اشاره شد و اینک، برخی دیگر از ویژگی‌های آنان را مطرح می‌کنیم.

رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) طبق نقل می‌فرماید:

السّابِقونَ إلى‌ ظِلِّ العَرشِ طُوبى‌ لَهُم. قیلَ: یا رسولَ اللَّهِ، و مَن هُم؟ فقالَ: الّذینَ یَقْبَلونَ الحقَّ إذا سَمِعوهُ، و یَبْذُلونَهُ إذا سُئِلوهُ، و یَحْکُمونَ للنّاسِ کحُکْمِهِم لأنفُسِهِم.[۲]

خوشا به حال شتابندگان به سوى سایه عرش. عرض شد: اى رسول خدا! آنان چه کسانى هستند؟ فرمود: کسانى که چون حقّ را بشنوند، بپذیرند و هرگاه حقّ از آنان خواسته شود، دریغ نورزند و براى مردم همان گونه داورى کنند که براى خود مى‌کنند.

اینکه انسان معتقد به عقیده‌ای باشد یا نظریه‌ای را قبول داشته باشد، ولی وقتی تشخیص داد که حق با دیگری است، آن را بپذیرد، کار مشکلی است؛ اما پیشتازان چنین ویژگی‌ای دارند، آنها هم حق پذیرند و هم در ارائه حق دریغ نمی‌کنند. ویژگی سوم آنها که در این روایت آمده این است که آنچه خود می‌پسندند برای دیگران هم می‌پسندند و آنچه برای خود نمی‌پسندند برای دیگران هم نمی‌پسندند. این ویژگی همان است که امروزه از آن به «کلید طلایی اخلاق» تعبیر می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های سابقان اصلاح میان مردم است که در روایت نقل شده از امام کاظم (علیه السّلام) بدان اشاره شده است، می‌فرماید:

مَکتوبٌ‌ فی‌ الإنجیلِ‌:… طُوبى‌ لِلمُصلِحینَ بینَ الناسِ، اولئکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القِیامَهِ.[۳]

در انجیل نوشته شده است: … خوشا به حال اصلاح دهندگان میان مردم. اینان در روز قیامت مقرّبان [درگاه حق‌] هستند.

که ظاهراً اشاره به این آیات شریفه دارد:

﴿وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ﴾.


[۱]الصحیفه السجّادیّه: الدعاء ۲۰.
[۲] النوادر للراوندی، ص۲۳، ح۱۳۷.
[۳]تحف العقول، حرّانی، ص۳۹۳.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید