اطلاعات تغذیه‌ای فندق

اطلاعات تغذیه‌ای فندق

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

آیا کسی پیدا می‌شود که ترافل‌ شکلات آجیلی را دوست نداشته باشد؟ و آیا ترجیح نمی‌دهید که بر روی آن فندق ریخته شود؟ اگر چنین است، این مقاله را خوانده تا بیشتر در خصوص حقایق و اطلاعات تغذیه‌ای و فوائد سلامتی بخش فندق اطلاعات کسب کنید.
فندق همچنین بسته به گونه‌ی خود تحت عناوین Filberts (فیلبرت) یا کوب نات Cob nuts (یکجور فندق درشت) شناخته می‌شود. یک فندق کوب بیضی شکل یا کروی است در حالی که یک فندق فیلبرت درازتر می‌باشد. پس از گرده افشانی، حدود 7 تا 8 ماه طول می‌کشد که این مغز یا آجیل رسیده و از پوسته بیرون افتد. ترکیه بزگترین تولید کننده فندق در جهان است. در اورگان و واشنگتن ایالات متحده، این آجیل در مقادیر بالای تجاری تولید می‌شود. شیلی، استرالیا، و نیوزیلند نیز برخی از تولید کنندگان پیشرو فندق می‌باشند.
مصارف معمول
✦ چوب فندق جهت ساختن کمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. درختان آن با شاخه‌های نسبتاً مستقیم رشد کرده و رگه‌های ریزی دارند که آنها را مناسب جهت ساخت تیر و کمان می‌سازد.
✦ این آجیل به طور عمده در صنعت قنادی جهت تهیه‌ی سوهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
✦ در صنعت شکلات سازی، از فندق به شکل ریز شده، پودری و خمیری به منظور تهیه‌ی محصولات مختلفی همچون نوتلا و ترافل شکلاتی استفاده می‌شود.
✦ می‌توانید این آجیل را صورت خام و همچنین بو داده نوش جان کنید و یا می‌توانید از خمیر آن بر روی میوه، شیرینی کراکر و غیره استفاده نمایید. شما می‌توانید مقداری از پودر آن را هم به دستور پخت شیرینی (کلوچه، مافین) و هم خوراکی‌های غیر شیرین اضافه کنید.
✦ روغن فندقی که طعم قوی دارد به منظور روغن پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
✦ کره فندق به عنوان ماده‌ای خوشمزه و مغذی در نظر گرفته می‌شود که بر روی نان و غیره مالیده می‌شود.
✦ این آجیل عطر و طعم خوبی به قهوه می‌بخشد. و به دلیل عطر و طعم منحصر به فرد آن، اسپرسو فندق در سرتاسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

اطلاعات تغذیه‌ای

میزان هر وعده: 100 گرم (5ر3 اونس) فندق

آب

31ر5 گرم

کالری

628 کیلوکالری (کالری)

پروتئین

95ر14 گرم

لیپید کل (چربی)

75ر60 گرم

کربوهیدرات

70ر16 گرم

مجموع فیبر غذایی

7ر9 گرم

قند کل

34ر4 گرم

مواد معدنی

کلسیم

114 میلی‌گرم

آهن

70ر4 میلی‌گرم

منیزیم

163 میلی‌گرم

فسفر

290 میلی‌گرم

پتاسیم

680 میلی‌گرم

سدیم

0 میلی‌گرم

روی

45ر2 میلی‌گرم

ویتامین

ویتامین C (اسید اسکوربیک کل)

3ر6 میلی‌گرم

تیامین

643ر0 میلی‌گرم

ریبوفلاوین

113ر0 میلی‌گرم

نیاسین

800ر1 میلی‌گرم

ویتامین B6

563ر0 میلی‌گرم

ویتامین A ، RAE (واحد اندازه گیری مخفف معادل فعالیت رتینول)

1 میکروگرم

ویتامین A ، IU (واحد اندازه گیری بین الملل)

 IU 20

ویتامین E  (آلفا ـ توکوفرول)

03ر15 میلی‌گرم

ویتامین K (فیلوکینون)

2ر14 میکروگرم

فولات

113 میکروگرم

لیپید

مجموع اسیدهای چرب اشباع شده

464ر4 گرم

مجموع اسیدهای چرب اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه)

652ر45 گرم

مجموع اسیدهای چرب اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه)

920ر7 گرم

منبع این اطلاعات تغذیه‌ای، پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا است.
فواید سلامتی بخش
✦ به خواص فندق اول بار 1800 سال پیش توسط پزشک یونانی دیوسکوریدس اشاره شد. به گفته وی، «این مغز در صورتی که به شکل آرد فندق با عسل خورده شود، سرفه‌ی مزمن را درمان می‌سازد. فندق پخته که با فلفل سیاه مخلوط شده باشد درمان سرماخوردگی است. چنانچه پماد تهیه شده از پوره یا خمیر پوسته‌ی فندق سوخته در پیه را بر روی سری بمالند که موی آن به دلیل طاسی طبیعی و یا به دلیل بیماری رشد نمی‌کند، مو در آن ناحیه مجدداً رشد خواهد کرد.»
✦ اطلاعات تغذیه‌ای فندق نشان می‌دهد که این آجیل سرشار از ویتامین E و K است که می‌توانند پوست شما را سالم و درخشان نگه دارند.
✦ فیبر موجود در فندق می‌تواند به جلوگیری از افزایش ناگهانی در میزان قند خون کمک کند. و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
✦ این آجیل حاوی عناصر مضری مانند سدیم، کلسترول، و کافئین نمی‌باشد. بنابراین، 100 درصد سالم است.
✦ کالری‌های به دست آمده از آن می‌تواند شما را سرحال و پرانرژی نگاه دارد. این مغز منبع خوبی از انرژی با محتوای چربی 75ر60% است.
✦ فندق سرشار از روغن‌های عصاره‌ای بوده و مخلوطی متعادل از ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین می‌سازد. این آجیل حاوی چربی اشباع نشده‌ی مونو بیشتر و چربی اشباع شده کمتر است.
✦ مطالعه انجام شده توسط محققان ایتالیایی وجود تاکسان در پوسته و برگ گیاه فندق را مورد تأیید قرار داده است. یافتن عناصر ضروری در پوسته و برگ آن که معمولاً به عنوان مواد زائد در نظر گرفته می‌شوند، نشانه‌ی خوبی از دسترسی آینده به پاکلیتاکسل «تاکسول» بوده که یک داروی سرطان به شمار می‌رود.
✦ این مغز منبعی غنی از ویتامین E است که به جلوگیری از اکسیداسیون چربی های اشباع نشده پلی کمک می‌کند.
✦ فندق از اسید اولئیک بالایی برخوردار بوده که یک اسید چرب اشباع نشده مونو می‌باشد که به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می‌کند.
✦ آرژنین، یعنی اسید آمینه موجود در این آجیل به شل شدن عروق خونی کمک کرده و سلامت قلب شما را حفظ می‌کند.
✦ تنها چند آجیل وجود دارد که حاوی ویتامین Aاست و فندق در میان آنها است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و دارای خواص ضد سرطانی است.
✦ فندق همچنین پروتئین‌هایی را برای شما تأمین می‌کند، اما برای این منظور ترکیبی از چند آجیل، حبوبات و غله‌ی دیگر لازم است تا بدین ترتیب حداکثر فایده را از آن ببرید. وجود پروتئین برای رشد و ترمیم سلولی ضروری است.
✦ این آجیل از میان آجیل‌های درختی از نظر محتوای فولات در رتبه‌ی یک قرار دارد. فولات مسئول کاهش خطر نقص مادرزادی لوله‌ی عصبی است و همچنین افسردگی را کاهش می‌دهد.
✦ فندق سرشار از شماری مواد معدنی، به ویژه منگنز، سلنیوم و روی است. مواد معدنی کلسیم، منیزیم، و پتاسیم به پایین آمدن کلسترول در بدن کمک می‌کنند. این مواد معدنی به بالا بردن عملکرد اندامهای مختلف کمک می‌نمایند. کلسیم، دندان و استخوان‌ها را تقویت می‌سازد.
✦ این آجیل حاوی چربی اشباع نشده مونو بیشتر و چربی اشباع شده‌ی کمتری است. این میزان بالای چربی اشباع نشده مونو به منظور کاهش هم مجموع کلسترول خون و هم کلسترول LDL (کلسترول بد) دارای اعتبار است البته به شرط آنکه این آجیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چرب (چربی اشباع شده) مصرف شود.
✦ ترکیبات گیاهی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، و پروآنتوسیانیدین‌ها، فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهی بوده که نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن بازی می‌کنند. این آجیل نسبت به هر آجیل درختی دیگری دارای بالاترین محتوای پروآنتوسیانیدین است. این عناصر طعم تند و تیزی به غذا بخشیده و احتمالاً به کاهش خطر لخته شدن خون و عفونتهای دستگاه ادراری کمک می‌نمایند.
با در نظر گرفتن ارزش غذایی و فوائد سلامتی بخش فندق، می‌توان آن را در زمره‌ی گروه غذایی «سلامت قلب» قرار داد. شما می‌توانید آن را به صورت طبیعی مصرف کرده و یا از انواع بو داده و یا سفید شده‌ی آن استفاده کنید که همگی برای سلامت قلب مفید می‌باشند.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید