مواد مغذی موجود در هویج

مواد مغذی موجود در هویج

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

هویج از انواع سبزیجات ریشه‌ای بوده که معمولاً به رنگ نارنجی است. با این حال، برخی از گونه‌های آن به رنگ بنفش، قرمز، سفید و زرد می‌باشند. این سبزی فوائد زیادی در سلامت دارد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد سلامتی بخش و ارزش غذایی این سبزی فراهم ساخته است.
هویج سبزی مهمی است که در میان یونانیان و رومیان باستان از محبوب خاصی برخوردار بود. اروپا و سایر نقاط جهان، در طول قرون وسطی طعم این سبزی را چشیده‌اند. هویج به عنوان معدنی از مواد مغذی در نظر گرفته می‌شود. به گفته برخی از محققان، مقدار کاروتن موجود در یک عدد هویج، بیشتر از هر میوه یا سبزی دیگری است. مصرف یک عدد هویج در روز، نه تنها به بهبود بینایی شما کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز می‌شود. در این بخش برخی از فوائد مهم این سبزی آورده شده است.
فوائد سلامتی بخش هویج
• هویج حاوی سطح بالایی از بتاکاروتن (که عامل رنگ نارنجی آن است) بوده که توسط بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود. این بتاکاروتن آنتی اکسیدان بسیار عالی است که به مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان، به خصوص سرطان ریه کمک می‌کند. همچنین از فرد در برابر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی محافظت می‌نماید.
• علاوه بر این، هویج همچنین منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، تیامین، منیزیم، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین E و اسید فولیک می‌باشد.
• این سبزی همچنین به دلیل دارا بودن سطح بالایی از پکتات کلسیم، به کاهش کلسترول کمک می‌کند. از اینرو، در صورتی که دارای کلسترول بالایی می‌باشید، آنگاه هر روز صبح به عنوان صبحانه هویج را به طور کامل و یا آب آن را مصرف نمایید. این کار حتماً به کاهش این سطح کمک خواهد کرد.
• هویج همچنین کبد را سم زدایی کرده، در نتیجه از زهرآگینی خون جلوگیری کرده، که به نوبه خود ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کند.
• این سبزی مانع کم خونی شده به این دلیل که مولکولهای این سبزی تقریباً شبیه به مولکولهای هموگلوبین انسان می‌باشند. بنابراین، به منظور تولید خون در بدن انسان مفید می‌باشند.
• هویج همچنین منبعی از برخی مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن ما همچون منیزیم، منگنز، گوگرد، آهن، مس و فسفر می‌باشد.
• آب آن دارای خواص ادرار آوری است. و به جلوگیری از بروز کرمک یا انگل‌های نخی (threadworms) در کودکان کمک می‌کند. همچنین به دفع آب مازاد از بدن خصوصاً از بدن زن در طول چرخه‌ی قاعدگی و یا به هنگام بارداری کمک می‌کند. این کار احتباس آب در بدن را کاهش می‌دهد. همچنین گرفتگی یا دردهای قاعدگی در زنان را کاهش می‌دهد.
• زنان در سه ماهه سوم بارداری، و مادران شیرده با نوشیدن آب هویج به صورت روزانه از خواص آن بهره خواهند برد، به این دلیل که خطر ابتلا نوزاد به یرقان را کاهش می‌دهد. همچنین کیفیت شیر مادر را بهبود می‌بخشد.
• مصرف منظم این سبزی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازد. همچنین به افزایش تولید، و همچنین عملکرد سلول‌های سفید خون در بدن ما کمک خواهد کرد.
• همچنین ممکن است برای کسانی که دچار چاقی، بی‌خوابی، بیماری آلزایمر، درد در هنگام ادرار، و همچنین عفونت لثه می‌باشند، می‌تواند مفید باشد.
• محتوای کلسیم، فسفر و منیزیم برای استخوان‌ها، و همچنین اعصاب مفید است. گوگرد نیز در این سبزی وجود دارد. هویج منبع اصلی انسولین بوده که کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می‌کند. ویتامین E عضلات بدن ما را پرورش می‌دهد.
• مصرف آب بدست آمده از هویج و اسفناج به صورت روزانه، به رفع یبوست کمک خواهد کرد.
• همچنین می‌توان با کمک هویج یا آب آن از مخاط موجود در بینی، گلو و گوش که باعث احتقان و گرفتگی این اندام می‌شود، جلوگیری کرد.
این سبزی کوچک دارای فوائد بسیاری در سلامت بوده، با این حال، سرشار از قند می‌باشد. از اینرو، اگر مبتلا به بیماری دیابت می‌باشید، بهتر است که تنها نیمی از یک هویج و نه کل آن را در روز میل کنید.

 

مواد مغذی

محتوا (در 100 گرم هویج)

کلسیم

33 میلی‌گرم

آهن

30ر0 میلی‌گرم

منیزیم

12 میلی‌گرم

پتاسیم

320 میلی‌گرم

سدیم

69 میلی‌گرم

فسفر

35 میلی‌گرم

آب

29ر88 گرم

فیبر

8ر2 گرم

کربوهیدرات

58ر9 گرم

قند

74ر4 گرم

کالری

51

پروتئین

93ر0 گرم

تیامین

07ر0 میلی‌گرم

ویتامین B6

2ر0 میلی‌گرم

بتاکاروتن

8286 میکروگرم

ویتامین C

6 میلی‌گرم

روی

25ر0 میلی‌گرم

فولات

20 میکروگرم

ویتامین K

3ر13 میکروگرم

ویتامین a

20510 واحد بین‌الملل

جدول بالا اطلاعاتی در خصوص میزان کالری، پروتئین، ویتامین و سایر مواد مغذی مفید این سبزی را نشان می‌دهد. بنابراین، وارد نمودن هویج به رژیم غذایی خود می‌تواند مفید فایده باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ وجه قصد جایگزینی توصیه‌های کارشناس و متخصص در این امر را ندارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید