واقعیات تغذیه ای مربوط به هندوانه

واقعیات تغذیه ای مربوط به هندوانه

مترجم: سهیلا حاجی زاده

هندوانه بهترین راه حل برای رفع تشنگی می باشد. به غیر ازا ین، این میوه دارای مواد تغذیه ی زیادی نیز می باشد. در این مقاله با مواد غذایی موجود در میوه ی هندوانه آشنا خواهیم شد.
هندوانه یکی از بهترین میوه های تابستانه به حساب می آید. اگرچه حدود 90 درصد این میوه آب است، اما دارای مقادیر قابل توجهی از مواد تغذیه ای نیز می باشد. تقریبا همه ی بخش های هندوانه خوراکی است. به غیر از بخش گوشتی این میوه، از دانه های بو داده ی آن نیز به عنوان تنقلات استفاده شده و از پوست این میوه برای تهیه ی ترشی به کار برده می شود. حتی پوست سبز ضخیم این میوه نیز هنگام ساخت آب میوه می تواند همراه با گوشت میوه مورد استفاده قرار گیرد. هندوانه یکی از میوه های شیرین و آبدار بوده و سرشار از مواد غذایی می باشد.
ارزش تغذیه ای هندوانه
همانطور که از نام هندوانه پیداست، این میوه سرشار از آب می باشد. این میوه مقادر بسیار کمی کالری دارد. به غیر از این، هندوانه مقادیر قابل توجهی ویتامین A و C دارد. این میوه غنی از کارتنوئیدها بوده و عاری از چربی و کلسترول می باشد. اعتقاد بر این است که هندوانه ی نگهداری شده در دمای اتاق دارای مواد تغذیه ای بیشتری نسبت به هندوانه ی نگهداری شده در یخچال می باشد. جدول زیر مرور کلی بر مواد غذایی موجود در هندوانه (در 100 گرم از میوه ی خام) دارد.

ویتامین ها (میلی گرم)

مواد معدنی (میلی گرم)

ویتامین C: 1/8

کلسیم: 7

ویتامین A :  IU 569

پتاسیم: 112

ویتامین   B6(پیریدوکسین): 045/0

منیزیم: 10

ویتامین B1 (تیامین): 033/0

فسفر: 11

ویتامینB2  (ریبوفلاوین): 021/0

آهن: 24/0

ویتامینB5  (پانتوتنیک اسید): 221/0

سدیم: 1

100 گرم از این میوه حاوی 30 کالری و 5/91 گرم آب، 15/0 گرم چربی، 55/7 گرم کربوهیدرات، 4/0 گرم فیبر غذایی، 2/6 گرم قند و 61/0 گرم پروتئین می باشد. بذور هندوانه نیز حاوی مقادیر کمی مواد غذایی هستند. 50 درصد از بذور هندوانه حاوی روغن بوده و نیمی دیگر حاوی 35 درصد پروتئین و 5 درصد فیبر غذایی می باشد.
جنبه های سلامتی هندوانه
به غیر از ویتامین ها و مواد معدنی، مهم ترین مزیت سلامتی هندوانه این است که این میوه حاوی کارتنوئیدها بوده که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. لیکوپن که باعث ایجاد رنگ قرمز گوشت هندوانه می گردد، بخش بزرگی از کارتنوئیدها را در این میوه تشکیل می دهند. 100 گرم از این میوه حاوی 5/4 میلی گرم لیکوپن بوده که به کاهش خطر انواع زیادی از سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. هندوانه حاوی آمینو اسیدی به نام سیترولین بوده که توسط بدن انسان به منظور تولید آمینو اسید دیگری به نام آرژنین مورد استفاده قرار می گیرد. آرژینین به حذف آمونیاک از بدن و تولید نیتریک اکسید کمک کرده که در کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از اختلال نعوظ مفید می باشد. مواد مغذی موجود در هندوانه به مبارزه و جلوگیری از بسیاری بیماری ها کمک می کنند. هندوانه دارای فواید سلامتی مختلفی بوده که برخی از آن ها در زیر ذکر شده است:
هندوانه حاوی ویتامین B بوده که به تولید انرژی فوری در بدن کمک می کند.
بتاکاروتن موجود در هندوانه به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین مبارزه با نابینایی مرتبط با پیری کمک می کند.
هندوانه غنی از آب بوده و بنابراین به جلوگیری از کم آبی در بدن کمک می کند.
محتوانی کالری پایین هندوانه میوه باعث شده تا این میوه یک گزینه ی خوب برای رژیم غذایی افراد باشد.
پتاسیم به کاهش فشار خون و مبارزه با تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. این ماده ی معدنی برای جلوگیری از بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و سکته مفید می باشد.
هندوانه به کاهش علائم آسم و ورم مفاصل کمک می کند.
این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده، گفته شده که هندوانه برای مبارزه با عمل رادیکال های آزاد در بدن مفید می باشد. این آنتی اکسیدان ها به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها و بیماری های قلبی کمک می کند.
این میوه برای مراقبت از پوست نیز استفاده شده و استفاده ی موضعی از آب هندوانه به کاهش لکه های پوستی کمک می کند. هندوانه در لوازم آرایشی مختلف مانند مداد لب و ژل های حمام استفاده می شود.
این میوه به عنوان یک درمان برای یبوست نیز استفاده شده و اعتقاد بر این است که به تمیز کردن ضایعات سمی در بدن کمک می کند.
به طور کلی، اکثر میوه ها به خصوص هندوانه برای بدن انسان مفید است، چون محتوای کالری این میوه پایین بوده و منبع غنی از مواد تغذیه ای می باشد. برخلاف دیگر میوه ها، نسبت مواد مغذی در هر کالری در هندوانه بالاتر از میوه های دیگر است. با این حال، مصرف بیش از حد هندوانه ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی خاصی در برخی از افراد گردد. مصرف مرتب این میوه در مقادیر زیاد ممکن است در برخی موارد باعث هیپرکالمی (سطوح بالای پتاسیم در خون) گردد. این مشکل عمدتا در افرادی با بیماری های کلیوی دیده می شود.
هندوانه و دیابت
افراد دیابتی باید در رابطه با مصرف مواد غذایی بسیار احتیاط کنند، چون سطوح قند خون آن ها ممکن است با مصرف غذاهای خاصی افزایش یابد. بنابراین، به افراد دیابتی توصیه می شود که از مصرف غذاهایی که حاوی شاخص قند خون (یا گلیسمی) بالایی است، خودداری کنید. مصرف غذاهایی یا شاخص قند خون بالا می تواند سطوح قند خون را به سرعت بالا ببرد. با این حال، مطابق با آخرین تحقیقات، این میوه درصورتی که در حد متعادل مصرف شود، برای افراد دیابتی مفید است. دلیل این امر بار گلیسمی پایین این میوه می باشد. بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر بوده که با سطح کربوهیدرات غذا و همچنین اندازه ی آن، همراه با شاخص گلیسمی (برای محاسبه ی اثری که غذای خاصی بر سطوح گلوکز خون دارد) میوه در نظر گرفته می شود. در این مفهوم جدید، هندوانه دارای بار گلیسمی پایینی می باشد. این امر به دلیل محتوای بالای آب و سطح کربوهیدرات پایین این میوه می باشد. بنابراین، در حال حاضر گفته می شود که هندوانه در مقادیر کم می تواند توسط افراد دیابتی مصرف گردد. مقادیر بالای این میوه بر سطوح قند خون اثر می گذارد. با این حال، توصیه می شود که بعد از مصرف هندوانه سطح قند خون مورد نظارت قرار گیرد. با وجود همه ی موارد بالا، بهتر است قبل از قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.
در هنگام خرید هندوانه، آن هایی که دارای پوست صاف و سبز تیره هستند، را انتخاب کنید. علائم رسیدن هندوانه سنگین بودن آن و سفید یا زرد بودن بخش پایینی هندوانه می باشد. بذور این میوه باید مشکی بوده و گوشت آن صورتی یا قرمز تیره باشد. شما باید هنگام ضربه زدن به یک هندوانه ی رسیده صدای توخالی از آن بشنوید. در حال حاضر با راهنمایی های مفید ذکر شده در رابطه با هندوانه، می توانید هندوانه های سالم را انتخاب کرده و از مصرف آن در تابستان لذت ببرید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید