مزایای درمانی انبه

مزایای درمانی انبه

مترجم: سهیلا حاجی زاده

 

انبه میوه ای است که دارای حداکثر محبوبیت در سراسر جهان می باشد. در این مقاله با برخی از خواص فوق العاده ی این میوه ی محبوب آشنا خواهیم شد.
انبه دارای رنگ زیبا، گوشت آبدار و مزه ی لذیذ می باشد. این میوه دارای طعمی لذیذ بوده و به سختی می توان تحریک جوانه های چشایی را در برابر آن کنترل کرد. این میوه علاوه بر طعم خوب، دارای مزایای بهداشتی فراونی نیز هستند. انبه حاوی حدود 1 گرم پروتئین، 1 درصد آهن، 1 درصد کلسیم، 65 درصد کالری، 15 درصد ویتامین A و 46 درصد ویتامین C می باشد. جای شگفتی نیست که انبه یکی از سالم ترین میوه ها به حساب می آید. در زیر با برخی از خواص درمانی این میوه آشنا خواهیم شد.
کاهش خطر سرطان
انبه حاوی فیبر غذایی محلول به نام پکتین می باشد. اخیرا کشف شد که پکتین باعث کاهش عمل پروتئین گالکتین 9 که در سلول های سرطانی وجود دارد، می گردد و نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان بر عهده دارد. همچنین، بررسی های انجام شده در اروپا در رابطه با سرطان بیان کرد که احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش با مصرف مقدار زیادی فیبر کاهش می یابد. لوپئول ترکیب موجود در انبه بوده و باعث سرکوب سلول های تومور سرطان پروستات می گردد.
کم خونی
انبه حاوی آهن بوده و به همین دلیل برای افرادی که از کم خونی رنج می برند، مفید می باشد. این میوه برای زنان باردار نیز مفید است، چون آن ها نیاز به مقدار بالایی آهن داشته و اغلب به صورت قرص های آهن تجویز می گردد. بنابراین، به جای مصرف مکمل های آهن، زنان باردار می توانند غذاهای غنی از آهن مانند انبه را که باعث تامین آهن بدن آن ها می گردد در رژیم غذایی خود قرار دهند.
افزایش وزن
یکی از مزایای درمانی انبه افزایش وزن می باشد. 100 گرم انبه حاوی حدود 85 کالری می باشد. به جز این، انبه حاوی نشاسته نیز می باشد، که در بدن تبدیل به قند شده و باعث افزایش وزن می گردد. بنابراین، انبه گزینه ی خوبی برای افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، می باشد. کوکتل های شیری انبه که حاوی شیر می باشد نیز رای افزایش وزن بسیار مفید است.
میزان بالای ویتامین ها
مصرف انبه یکی از روش های پیگیری از حملات قلبی می باشد. این میوه حاوی ویتامین های A و E و سیلنیوم می باشد که باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و پایین آوردن کلسترول خون می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در انبه باعث مهار بیماری های قلبی می گردد. ویتامین E در این میوه نه تنها به قلب کمک می کند، بلکه باعث تقویت میل جنسی نیز می گردد. نظریه ای وجود دارد که بیان می کند ویتامین E به عملکرد درست سیستم هورمونی کمک کرده و از این رو باعث تقویت میل جنسی می گردد. ویتامین C همراه با کلسیم جهت درمان و جلوگیری از خونریزی داخلی مفید می باشد.
کمک به هضم غذا
یکی دیگر از فواید درمانی انبه کمک به هضم غذا می باشد. گفته می شود که این میوه حاوی آنزیمی بوده که به هضم غذا حذف کمک می کند. استرها، ترپن ها و آلدئیدها برخی از اجزای فعال زیستی موجود در انبه بوده که باعث افزایش اشتها و بهبود هضم می گردند.
درمان آکنه (جوش)
یکی دیگر از فواید انبه، کمک به افزایش زیبایی می باشد. این میوه باعث درمان آکنه و باز کردن منافذ مسدود شده ی پوست می گردد. باز شدن منافذ یک روش موثر برای رهایی از آکنه می باشد. به همین دلیل، می توانید پوست انبه را به مدت حدود 10 دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و سپس آن را با آب شستشو دهید.
خوردن انبه در بیماری هایی مانند تب، گرمای سوزان، بواسیر، بیماری صبحگاهی (ویار) و ریزش مو مفید می باشد. بعد از دانستن برخی از مزایای درمانی این میوه، مطمئن هستیم که حتما این میوه را در رژیم غذایی خود قرار خواهید داد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید