فواید میوه ی کیوی

فواید میوه ی کیوی

مترجم: سهیلا حاجی زاده

میوه ی کیوی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد، به همین دلیل این میوه دارای خواص درمانی متعددی می باشد. در این مقاله با فواید خوردن این میوه آشنا خواهیم شد.
ویتامین ها
کیوی منبع غنی از ویتامین C و E می باشد. ویتامین C، ویتامین محلول در آب بوده که به طور موثری اثرات مضر رادیکال های آزاد را از بین می برد، بنابراین باعث حفاظت بدن بر علیه بیماری هایی مانند سرطان، چاقی و آسم می گردد. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی بوده که تکمیل کننده ی اثرات مفید ویتامین C می باشد.
فیبر
یکی دیگر از فواید کیوی این است که این میوه با بیماری هایی مثل دیابت و سرطان مبارزه می کند. کیوی دارای فیبر بالایی می باشد. فیبر سطح قند خون را کنترل می کند. فیبر به مواد سمی موجود در روده متصل شده و به خروج آن ها از بدن کمک می کند. فیبر به کاهش مقدار کلسترول بد در خون نیز کمک می کند، بنابراین باعث بهبود سلامت افرادی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند، شده و خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.
مواد معدنی
میوه ی کیوی غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مس می باشد. پتاسیم عمل سدیم کلرید را در ایجاد فشار خون بالا کنترل می کند. از این رو، در کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی مرتبط با آن مفید می باشد. منیزیم و مس نقش مهمی را در تقویت استخوان ها ایفا می کنند. علاوه بر فواید این عناصر درتقویت استخوان، مس رشد مغز و بهبود سیستم ایمنی را نیز تسهیل می بخشد. از این رو، خوردن این میوه انتخاب خوبی برای کودکان می باشد.
آنتی اکسیدان های فلاونوئید
مطالعات نشان داد که کیوی جهت کاهش وقوع دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن (AMD) که علت اصلی اختلال بینایی در بزرگسالان می باشد، مفید است. این اثر میوه ی کیوی به آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند بتاکاروتن، لوتئین و گزانتین نسبت داده می شود. این آنتی اکسیدان ها باعث پیشگیری از آب مروارید، بیماری های قلبی و سرطان نیز می گردند.
اسیدهای چرب ضروری امگا – 3
نه تنها گوشت کیوی، حتی بذور این میوه نیز ارزش تغذیه ای فراوانی دارند. هنگامی که این بذور خرد می شوند، تولید روغنی می کنند که غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا – 3 می باشد.
فواید دیگر کیوی
کیوی اثرات مثبتی بر سیستم تنفسی دارد. مطالعه ی انجام شده در ایتالیا نشان داد که کودکانی که به صورت روزانه کیوی مصرف می کنند، خطر توسعه ی مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه، سرفه و آبریزش بینی نسبت به کودکانی که این میوه را مصرف نمی کنند، پایین تر است . کیوی برای درمان آسم در کودکان نیز مفید می باشد.
کیوی رقیق کننده ی طبیعی خون می باشد. مطالعات نشان داد که مصرف روزانه دو تا سه میوه ی کیوی برای مدت 28 روز باعث رقیق شدن قابل توجه خون می گردد. این امر خطر لخته شدن خون و چربی های موجود در خون که ممکن است منجر به انسداد عروق گردد را کاهش می دهد.
میزان فیبر بالای موجود در کیوی نیز دارای اثر ملین می باشد که در درمان یبوست مفید می باشد.
فلاونوئیدهای موجود در کیوی ارزش غذایی این میوه را افزایش می دهد. فلاونوئید ها باعث حفاظت سلول های بدن از اثرات مضر اکسیداسیون می گردند. همچنین احتمال وقوع جهش DNA در سلول ها را کاهش می دهد.
یکی دیگر از مزایای کیوی تسهیل جذب آهن بوده و از این رو مانع از کم خونی می گردد.
فولات موجود در کیوی نقش مهمی در توسعه ی سلول در زنان باردار ایفا می کند. از این رو، مصرف این میوه در طول بارداری اهمیت دارد.
میوه ی کیوی غنی از آنتی اکسیدان هایی بوده که به کاهش علائم پیری کمک می کند.
اسکوربیک اسید موجود در این میوه یک قابض بسیار عالی است و در سفت کردن پوست و منافذ موجود بر روی آن بسیار مفید می باشند.
مصرف میوه ی کیوی باعث تقویت سوخت و ساز بدن و بهبود عملکرد عصبی می گردد.
این میوه به حفظ تعادل مایعات در بدن نیز کمک می کند.
کیوی مزایای بسیار زیادی دارد و از این رو نباید از قرار دادن این میوه در رژیم غذایی روزانه غافل شد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید