فواید شگفت انگیز آوکادو

فواید شگفت انگیز آوکادو

مترجم: سهیلا حاجی زاده

این یک تصور غلط است که آوکادو به واسطه ی محتوای چربی و کالری آن ناسالم است.
آوکادو میوه ای شبیه گلابی بوده که گلابی تمساح نیز نامیده می شود. اصطلاح گلابی تمساح به دلیل ظاهر پوسته فلس دار برخی از ارقام این میوه، به خصوص آوکادوHass بوده که دارای پوست چرمی و سیاه رنگ می باشد. برخی از ارقام آوکادو (مانند آوکادو Hass ) در طول برداشت به رنگ سبز تیره هستند، اما زمانی که می رسند، سایه هایی مایل به سیاه بر روی آن دیده می شود. درختان آوکادو بومی مرکز و جنوب آمریکا می باشند و اعتقاد بر این است که از 8 هزار سال پیش قبل از میلاد توسط بشر کشت می شود. این میوه به تدریج به دیگر مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان وارد شد. در حال حاضر، مکزیک بزرگترین تولید کننده ی این میوه بوده و پس از آن کشورهای آمریکا، برزیل و کلمبیا قرار دارند. محبوب ترین رقم آوکادو رقم هاس با پوستی قهوه ای مایل به مشکی می باشد. یکی دیگر از ارقام محبوب این میوه Fuerte بوده که دارای پوستی صاف با رنگ سبز تیره بوده که اندازه ی آن معمولا بزرگتر از رقم هاس می باشد. بخش خوراکی آوکادو گوشت آن بوده که سبز مایل به زرد با طعم اندکی معطر می باشد.
فواید بهداشتی آوکادو
آوکادو غنی از مواد معدنی مانند ویتامین های A، C، B6، E، K، مس، پتاسیم، کلسیم و منیزیم می باشد. این میوه منبع خوبی از فیبر غذایی نیز می باشد. برخلاف میوه های دیگر، محتوای چربی موجود در آوکادو بالا بوده که حدود 70 تا 80 درصد از کل کالری این میوه را تشکیل می دهد. سطح چربی در این میوه تقریبا بیست برابر بالاتر از متوسط چربی در بسیاری از میوه های دیگر می باشد.
یک میوه ی متوسط آوکادو حاوی حدود 30 گرم چربی می باشد، اما خبر خوب این بوده که 20 گرم (از 30 گرم موجود) چربی های اشباع نشده (به خصوص اولئیک اسید) می باشند که برای سلامتی مفید هستند.
اگرچه بسیاری از مردم در رابطه با چربی های موجود در آوکادو خوش بین نیستند، اما محققان نشان دادند که چربی های اشباع نشده ی این میوه، به خصوص اولئیک اسید ممکن است به کاهش سطوح کلسترول کمک کند. به غیر از کاهش سطوح کلسترول بد، گفته شده که آوکادو به کاهش سطوح تری گلیسرید در خون نیز کمک می کند.
این میوه غنی از پتاسیم بوده که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و باعث مهار بیماری های مرتبط با گردش خون، بیماری های قلبی، سکته ی مغزی و فشار خون بالا گردد.
آوکادو حاوی مقادیر قابل توجهی فولات بوده که به کاهش خطر بیماری های قلبی و همچنین سکته ی قلبی کمک می کند. با توجه به سطوح بالای فولات در این میوه، گفته شده که آوکادو برای زنان باردار نیز مفید بوده، چون این ماده ی غذایی باعث جلوگیری از نقص های هنگام تولد می گردد.
مطابق با نظر برخی از محققان اخیر، اسید اولئیک موجود در این میوه ممکن است باعث مهار برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان پروستات گردد. پیشنهاد شده که مواد مغذی موجود در این میوه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده که مسئول این فعالیت می باشند. به غیر از جلوگیری از تبدیل سلول های سالم به سلول های بدخیم، این مواد مغذی ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی گردند.
این میوه حاوی چربی های اشباع نشده بوده که به جذب آسان کارتنوئیدها کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که کارتنوئیدها در افرادی که آوکادو مصرف می کنند، بهتر جذب می گردد. این میوه در سالادهای سبزیجات استفاده شده کارتنوئیدهای موجود در این سالادها به میزان بهتری جذب بدن می گردد.
آوکادو حاوی مقادیر قابل توجهی کارتنوئید لوتئین بوده که به منظور پیشگیری از مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مفید می باشد. لوتئین نقش حیاتی در پیشگیری از بیماری های قلبی نیز ایفا می کند.
آوکادو آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون بوده که جهت جلوگیری از پیری و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. اعتقاد بر این است که گلوتاتیون همراه با ویتامین E دارای خواص چربی سوزی می باشند.
آوکادو دارای خواص ضد التهابی بوده و ممکن است از بروز بیماری های التهابی مانند استئوآرتریت و روماتیسم مفصلی جلوگیری کند. مصرف این میوه برای کنترل بوی بد دهان نیز مفید می باشد. این میوه ممکن است به حفظ سطوح قند خون نیز کمک کند.
به غیر از مزایای سلامتی بالا، این میوه دارای مصارف فراوان دیگری نیز می باشد. روغن آوکادو در انواع محصولات مراقبت از پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن برای درمان بیماری های پوستی خاص مانند پسوریازیس نیز استفاده می شود.
آوکادو باعث تقویت سیستم ایمنی شده و به عنوان یک ماده ی غذایی خوب برای نوزادانی که شروع به خوردن غذاهای جامد کرده اند، استفاده می شود. این میوه یک جزء مهم در برنامه های رژیمی کاهش وزن می باشد، چون چربی های اشباع نشده ی موجود در این میوه می تواند سوخت و ساز را سرعت بخشیده و باعث کاهش مصرف غذا گردد.
گفته می شود که آوکادو اثر تسکین دهنده بر غشاهای مخاطی ملتهب معده و روده ی کوچک دارد.
اکنون شما با برخی از فواید میوه ی اوکادو آشنا شدید و می توانید این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. آوکادو در تهیه ی بسیاری از غذاها مانند سوپ و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید مطابق با دستورالعمل های متخصص تغذیه ی خود این میوه را در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید