فواید آب آناناس

فواید آب آناناس

مترجم: سهیلا حاجی زاده

آب آناناس طعم بسیار خوبی داشته و همیشه به عنوان یک نوشیدنی محبوب در میان مردم در نظر گرفته می شود. این میوه دارای فواید متنوعی برای سلامتی انسان می باشد. این میوه ی تند و شیرین و زرد رنگ متعلق به نواحی گرمسیر می باشد. در این مقاله با برخی از مزایای آب آناناس آشنا خواهید شد.
غنی از آنتی اکسیدان
میوه ی آناناس متعلق به خانواده ی بروملین بوده که آنزیم هضم کننده ی مواد غذایی می باشد. این میوه یک منبع غنی از ویتامین C نیز می باشد. بروملین و ویتامین C هر دو غنی از آنتی اکسیدان هایی بوده که به دفاع بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند.
مواد تغذیه ای
این میوه حاوی عناصری پتاسیم، کلسیم، فیبر، ویتامین C و منیزیم و غیره می باشد که به سلامت بدن کمک می کنند. این میوه برای تمام گروه های سنی مفید می باشد.
بهبود سلامت استخوان
منیزیم موجود در آب آناناس به ساخت استخوان ها و بافت های همبند کمک می کند. همچنین، آب آناناس منبع عالی از کلسیم بوده که به تقویت استخوان ها نیز کمک می کنند. از این رو این میوه باعث بهبود و حفظ سلامت استخوان می گردد.
کمک به عملکرد سیستم گوارش
آب آناناس حاوی بروملین بوده که مسئول تجزیه ی پروتئین در بدن می باشد. این آنزیم به هضم موثر غذا کمک کرده و از این رو برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد. علاوه بر این، آب آناناس حاوی فیبر بوده که برای ایجاد حرکات منظم روده بسیاری مهم می باشد. گفته شده که آب آناناس در از بین بردن کرم های روده نیز کمک می کند. آب آناناس یک ادرارآور طبیعی می باشد، این امر بدین معناست که به خلاص شدن از تجمع بیش از حد سموم و ضایعات موجود در کلیه و کبد کمک می کند.
بهبود سیستم ایمنی
آب آناناس تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این میوه غنی از ویتامین C می باشد و از این رو به پیشگیری از شروع سرفه های معمول و سرماخوردگی، گلو درد و حتی بیماری های سخت مانند برونشیت جلوگیری می کند، بنابراین باعث بهبود سیستم تنفسی می گردد.
خواص ضد التهابی
آب آناناس دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد، بنابراین به درمان عفونتها و بهتر شدن زخم کمک می کند.
فواید دیگر
این میوه دارای حداقل چربی و سدیم و بدون کلسترول می باشد. یک روش سالم برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی برای کاهش وزن و یا حفظ وزن ایده آل هستند، استفاده از آب آناناس می باشد.
آب آناناس باعث کاهش وقوع لخته شدن خون در جریان خون شده و از این رو به بهبود عملکرد قلب کمک می کند.
این میوه حاوی ویتامین B1 بوده که برای تبدیل قند خون به انرژی اهمیت دارد.
آب آناناس برای افرادی که از روماتیسم مفصلی رنج می برند، مفید می باشد. این میوه باعث کاهش تورم و درد ناشی از ورم مفاصل می گردد.
آب آناناس (خام، تازه و بدون افزودن قند) در مقایسه با آب آناناس کنسروی فواید بسیار بیشتری دارد. به همین دلیل باید همیشه میوه های تازه انتخاب کنید، چون دارای فواید بسیاری می باشند.

آناناس میوه ی گرمسیری بسیار خوشمزه و آبدار بوده که دارای مواد تغذیه ای فراوانی می باشد. اگرچه زمانی در آمریکا این میوه را به عنوان یک میوه ی عجیب در نظر می گرفتند، اما در حال حاضر به راحتی در سراسر این کشور موجود می باشد. تعدادی از مواد غذایی مانند تکه های خنک آناناس تازه و آبدار می توانند مزاج شما را تازه و خنک کنند. این میوه تا حدودی خستگی را نیز رفع می کند.
در این مقاله با فواید سلامتی آناناس مانند مواد تغذیه ای، خوص ضد التهابی و غیره آشنا خواهیم شود.
ارزش تغذیه ای سلامتی آناناس
در جدول زیر ارزش تغذیه ای 100 گرم آناناس تازه را بیان می کند.

مواد تغذیه ای

مقدار

کالری

50

کلسیم

13 میلی گرم

پتاسیم

110 میلی گرم

آهن

29/0 گرم

فسفر

10 گرم

روی

11/0 گرم

کربوهیدرات ها

2/13 گرم

پروتئین

  54/0 گرم

چربی

12/0 گرم

ویتامین C

2/37 میلی گرم

ویتامین B1

079/0 میلی گرم

ویتامین B2

031/0 میلی گرم

ویتامین B3

495/0 میلی گرم

ویتامین B5

205/0 میلی گرم

ویتامین B6

111/0 میلی گرم

ویتامین B6

62/0 میلی گرم

ویتامین E

62/0 میلی گرم

قند

5/9 گرم

فیبر غذایی

4/1 گرم

مزایای بهداشتی آناناس تازه
همانطور که از جدول بالا به خوبی قابل مشاهده است، آناناس غنی از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی می باشد. این میوه چربی بسیار کمی دارد. به همین دلیل آناناس یک میوه ی کم کالری می باشد. آناناس انتخاب خوب برای افرادی که به دنبال تنظیم کالری بدن خود هستند، می باشد.
این میوه به فرایند هضم مواد غذایی در بدن کمک می کند. دارای خواص ضد التهابی بوده که برای افرادی که علائم آرتروز، نقرس و همچنین کسانی که در معرض درد یا ناراحتی ناشی از آسیب های ورزشی هستند، مفید می باشد.
آناناس برای سلامت دندان بسیار مفید است. چون این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده که احتمال التهاب لثه و دیگر بیماری های لثه را کاهش می دهد.
این میوه دارای ماده ی بسیار مهمی به نام بروملین می باشد. بروملین آنزیمی پروتئولیتیک بوده که نقش حیاتی را در فرایندهای زیر ایفا می کند:
مبارزه با عفونت ها، کاهش درد عضلانی یا تورم بعد از رگ به رگ شدن، درمان سینوزیت و برونشیت، بهبود گردش خون، کاهش یا جلوگیری از لخته شدن خون، درمان اختلالات قاعدگی
آناناس برای چشم ها و حفظ بینایی خوب نیز مفید می باشد. اعتقاد بر این است که مصرف منظم این میوه و یا عصاره ی آن می تواند احتمال تخریب ماکولار (یک مشکل چشمی تجربه شده توسط افراد میانسال و مسن) را کاهش دهد.
آناناس برای تقویت حافظه و مغز نیز مفید می باشد. مزایای این میوه را می توانید با استفاده از کنسرو آناناس نیز به دست آورید. فقط مطمئن شوید که تاریخ انقضای محصول کنسروی به اتمام نرسیده باشد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید