روغن آووکادو در مقابل روغن زیتون

روغن آووکادو در مقابل روغن زیتون

مترجم: سهیلا حاجی زاده

روغن آووکادو و زیتون دو نمونه از سالم ترین روغن ها بوده و فواید فراوانی برای پوست و مو دارند. این دو روغن حاوی چربی های اشباع نشده، امگا 3 و امگا 6، همراه با مقدار زیادی ویتامین E می باشد. این دو روغن مانع از بروز بیماری های بسیار شده، باعث کاهش فشار خون بالا و حفظ کیفیت مو می گردند.
در این مقاله شرح مختصری در رابطه با روغن زیتون و آووکادو داده و به مقایسه ی این دو روغن خواهیم پرداخت.
روغن آووکادو
روغن آووکادو از طریق فرایند استخراج سرد از آووکادو به وجود آمده و غنی از ویتامین E بوده و به حفظ یک رژیم غذایی بسیار سالم کمک می کند. این روغن حاوی ترکیب کاملی از چربی های ضروری و آنتی اکسیدان ها بوده و دارای رنگ سبز زمردی بوده که یک انتخاب ایده آل برای افزودن به سس می باشد. اگرچه روغن زیتون دارای فواید متعددی می باشد، اما روغن آووکادو به دلیل وجود مقدار مواد غذایی بیشتر نسبت به روغن زیتون سالم تر می باشد.
روغن آووکادو منبع غنی از اولئیک اسید بوده و به همین دلیل قادر به حفاظت از سیستم قلبی عروقی می باشد، این روغن باعث مهار جذب کلسترول و همچنین تری گلیسرید شده و در نتیجه مانع از ورود آن ها به جریان خون می گردد. روغن آووکادو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بوده و به همین دلیل مانع از رشد تومور شده و جلوی پیشرفت سرطان را می گیرد. این روغن برای سلامتی پوست و مو نیز بسیار مفید می باشد، به دلیل دارا بودن لسیتین قادر به ایجاد لایه ی محافظ بر روی پوست و مو بوده و مانع از اتلاف رطوبت می گردد.
روغن زیتون
روغن زیتون مصارف متعددی دارد. این روغن در آشپزی، محصولات آرایشی، صابون ها، مواد دارویی و لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن زیتون مانند روغن آووکادو دارای استرهای تری گلیسرید اسید اولئیک همراه با پالمیتیک و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. این روغن دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی بوده که در روغن های دیگر یافت نمی شود. روغن زیتون به دلیل مواد غذایی با ارزش آن دارای اثر محافظتی بر تومورهای بدخیم پروستان، دستگاه گوارش و پستان می باشد. مصرف منظم این روغن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می گردد.
روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده که توسط جلوگیری از اکسیداسیون سطح کلسترول بد، خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. این روغن فشار خون را کاهش داده و از حملات قلبی جلوگیری می کند. جایگزینی مقدار اسیدهای چرب بد روزانه با روغن زیتون باعث کنترل سطوح قند خون می گردد و از این رو برای بسیاری از افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، مفید می باشد. افرادی که از ریزش مو رنج می برند، می توانند پوست سر خود را با روغن زیتون مالش دهند، و افرادی که علائم کشش عضلات را در بدن خود احساس می کنند، نیز می توانند از این روغن استفاده کنند. روغن زیتون برای تقویت ناخن انگشتان نیز مفید می باشد. ماساژ هر شب انگشتان دست با روغن زیتون باعث نرم شدن پوست دست و ساخت ناخن قوی می گردد.
اگرچه روغن زیتون و روغن اووکادو دارای مزیت های فراوانی می باشند، اما مشخص شده که روغن آووکادو در همه ی حوزه ها موثرتر از روغن زیتون می باشد. روغن آووکادو در مقایسه با روغن زیتون دارای مقادیر بیشتری مواد تغذیه ای و اسیدهای اشباع نشده می باشد و از این رو به میزان عمیق تری جذب پوست می گردد. علاوه بر این، مشخص شده که هنگامی که خواص درمانی این دو روغن با هم مقایسه می گردد، روغن آووکادو نسبت به روغن زیتون موثرتر می باشد.
آووکادو در مقابل تابش اشعه ی مضر آفتاب به پوست به عنوان یک سپر عمل می کند و در این مورد نسبت به روغن زیتون موثرتر می باشد. در صورتی که به دنبال خرید کرم های ضدآفتاب مناسب برای پوست هستید، می توانید یک شیشه روغن آووکادو را خریداری کنید، چون این روغن نه تنها رطوبت پوست را برای چندین ساعت حفظ می کند، بلکه اجازه داده تا بدن شما بدون هیچ گونه نگرانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد. هنگام آشپزی، روغن آووکادو در دمای بالاتری نسبت به روغن زیتون می سوزد، این امر بدین معنا است که روغن زیتون نقطه ی جوش کمتری نسبت به روغن آووکادو دارد. توجه داشته باشید که رادیکال های آزاد ایجاد شده در طول سوختن روغن برای سلامتی انسان مضر بوده و یکی از دلایل اصلی بیماری های مختلف می باشد.
مزایای روغن زیتون را نمی توان نادیده گرفت. با این حال، در هنگام مقایسه ی روغن آووکادو و روغن زیتون، روغن آووکادو به راحتی برنده خواهد شد. با این وجود، هر کدام از این دو روغن مزایای خاص مربوط به خود را دارند و مصرف مداوم آن ها باعث درخشان و براق شدن پوست و مو می گردد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید