مواد غذایی ادرارآوری که شما درمورد آن‌ها اطلاعی ندارید!

مواد غذایی ادرارآوری که شما درمورد آن‌ها اطلاعی ندارید!

مترجم: آناهیتا خاقانی

مواد غذایی که به دفع مایعات از بدن کمک می‌کنند به عنوان ادرار‌آورهای طبیعی شناخته می‌شوند. یک رژیم غذایی ادرار‌آور برای افرادی که از ادم، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و اختلالات کبدی یا کلیوی رنج می‌برند، توصیه می‌شود . برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد موادغذایی ادرارآور طبیعی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.
ضرر احتباس آب در بدن اگر به اندازه از دست دادن آب مضر نباشد، کمتر هم نیست. احتباس آب در بدن معمولا در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مربوط به کبد و کلیه، سندروم‌های پیش از قاعدگی، فشار خون بالا، سیاتیک و غیره رخ می‌دهد. این اختلال همچنین ممکن است به دلیل کمبود ویتامین ب، اسیدهای آمینه و پروتئین‌ها در رژیم غذایی یا به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای غنی از نمک و شکر رخ دهد. شرایط ناشی از احتباس آب در بافت‌های بدن، به عنوان ادم شناخته شده است.
ادرارآورها یا به عبارتی مواد مدر و دیورتیک‌، موادی هستند که به دفع آب اضافی از بدن از طریق دفع ادرار کمک می‌کنند. مواد مدر به شکل دیورتیک‌های مصنوعی و دیورتیک‌های طبیعی در دسترس هستند. دیورتیک‌های مصنوعی، داروها یا دواهایی هستند که با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف هستند. از آن‌جا که مصرف مواد ادرارآور با عوارض جانبی همراه است، بایستی به بسیاری از اقدامات پیشگیرانه به هنگام مصرف آن‌ها توجه کرد. از سویی دیگر، دریافت یک ماده ادرارآور از موادغذایی و گیاهان طبیعی به دلیل عاری بودن آن‌ها از عوارض جانبی، گزینه بهتری می‌باشد. در ادامه برخی از موادغذایی و گیاهان طبیعی که دارای خاصیت ادرارآوری هستند و فرآیند ادرار را افزایش می‌دهند، ارائه شده اند.
فهرستی از مواد غذایی مدر طبیعی
مارچوبه
مارچوبه حاوی یک ماده آلکالوئیدی به نام آسپارژین است که از طریق بهبود عملکرد کلیه به افزایش حذف موثر مواد زائد از بدن کمک می‌کند.
سرکه سیب
سرکه سیب علاوه بر داشتن خواص مدر طبیعی، سطح پتاسیم بدن را در سطوح بهینه حفظ می‌کند.
گوجه فرنگی
گوجه فرنگی‌ها منابع بسیار غنی ویتامین ث هستند که به دفع آب اضافی و همچنین بهبود متابولیسم بدن کمک شایانی می‌کنند.
سیر
سیر حاوی روغن خردل است که دارای خواص پاکسازی می‌باشد. سیر، چربی‌های بدن را از بین می‌برد و آن‌ها را از بدن دفع می‌کند.
آب آلبالو
آب آلبالو به حفظ سطح PH ادرار کمک می‌کند و باعث رقیق کردن ادرار می‌شود و همچنین به افزایش تناوب دفع ادرار کمک می‌کند. آب آلبالو همچنین جهت حفظ عملکرد صحیح کلیه مفید است.
کلم بروکلی
کلم بروکلی همچنین با تحریک کلیه‌ها و پانکراس به پاکسازی بافت‌ها و سلول‌های بدن کمک می‌کند.
جو دو سر
جو دو سر حاوی سیلیکا است که خود ماده بسیار مدری می‌باشد.
برگ‌های قاصدک
برگ‌های قاصدک غنی از پتاسیم و مواد معدنی هستند که به فرآیند دفع ادرار بسیار کمک می‌کنند. این خوراکی همچنین به حفظ پتاسیم بدن کمک می‌کند.
چای سبز
قرن‌ها است که در کشور چین، چای سبز به عنوان یک ماده ادرارآور مصرف می‌شود.
سرو کوهی
سرو کوهی حاوی روغن‌های فراری است که افزایش فیلتراسیون گلومرولی کلیه‌ها کمک می‌کند که این امر خود باعث دفع آب اضافی از بدن می‌شود.
گیاه جعفری
گیاه جعفری با دفع مواد سمی از کلیه‌ها، واکنش ادرار را تحریک می‌کند.
گیاه کرفس
هم دانه کرفس و هم خود گیاه کرفس حاوی مقادیر زیادی از سدیم و پتاسیم هستند که با همدیگر به تولید ادرار منجر می‌شوند.
گیاه کاهو
گیاه کاهو به دفع مواد سمی و افزایش سرعت متابولیسم بدن کمک شایانی می‌کند.
خربزه
خربزه حاوی مقادیر زیادی آب، پتاسیم و سدیم است که به حذف مواد سمی و تحریک تولید ادرار کمک بسزایی می‌کند.
جینکو بیلوبا
دانه‌های درخت جینکو بیلوبا که به درخت چهل سکه نیز معروف است، جهت درمان بسیاری از مشکلات ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، از آن‌ها همچنین برای درمان بسیاری از اختلالات دیگر مثل سرفه، مشکلات گوارشی، خارش و زخم‌های پوستی استفاده می‌شود.
هویج
دم کردن دانه‌های هویج با آب جوش به عنوان یک دیورتیک به کار می‌رود. آن‌ها همچنین مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارند، مثل بهبود عملکرد بینایی، داشتن پوستی شفاف و افزایش سیستم دفاعی بدن.
قهوه
قهوه به عنوان یک ماده ملین و ادرار‌آور شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد که هر دو نوع قهوه‌ی دارای کافئین و فاقد کافئین، در این خصوص موثر باشند.
گیاه شاهی
گیاه شاهی به دلیل خاصیتش در کاهش وزن بسیار محبوب است و به دلیل عملکرد ادرارآوری‌اش، به خلاصی از شر آب اضافی بدن بسیار کمک می‌کند.
چغندر
نوشیدن یک لیوان آب چغندر در روز به دفع آب اضافی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. این نوشیدنی کمک می‌کند تا از شر آب و نمک بدن خلاص شوید.
رژیم غذایی مواد مدر طبیعی
یک رژیم غذایی حاوی مواد مدر طبیعی را همچنین می‌توان به عنوان یک رژیم غذایی کاهش وزن و رژیم غذایی سم‌زدایی از بدن به خاطر داشت. آن‌ها همچنین به کاهش سندروم پیش از قاعدگی مثل نفخ و سردرد کمک شایانی می‌کنند. این رژیم برای این اهداف مورد استفاده قرار می‌گیرد: کربوهیدرات‌ها، غذاهای غنی از شکر و نمک، تنقلات، نوشابه‌ها و … ؛که این چنین مواد خوراکی را بایستی به طور کامل از رژیم غذایی فرد حذف کرد و بجای آن‌ها از مواد غذایی و گیاهان طبیعی اشاره شده در بالا استفاده کرد. نوشیدن حجم زیادی از آب نیز بسیار ضروری می‌باشد.
گرچه که این مواد غذایی به سم‌زدایی بدن و به رهایی از ادم کمک می‌کنند، از آن‌ها باید تنها به مدت چند روز استفاده کرد چرا که استفاده مفرط از برخی مواد ادرارآور طبیعی می‌تواند به دفع مواد معدنی ضروری و مواد مغذی منجر شود. توصیه می‌شود که آن‌ها را تحت تجویز و توصیه پزشک متخصص مصرف نمایید.


منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید