با چه کسانی ازدواج نکنیم

با چه کسانی ازدواج نکنیم

 

افرادی که برای ازدواج با همدیگر مناسب نیستند

1- افرادی که با هم اختلاف سنی زیادی دارند
انسان در هر سنی رفتار،خصوصیات و ویژگیهای خاصی دارد که مخصوص آن سن بخصوص می باشد و در سنین دیگر این رفتارها را از خود بروز نمی دهد وقتی که دو نفر با اختلاف سنی بسیار زیاد با هم ازدواج می کنند قطعاً، ویژگیها و خصوصیات رفتاری آنها با هم تفاوت زیادی دارند.که این تفاوت در رفتار، میزان تفاهم آنها را نیز کاهش خواهد داد.اما نکته مهم در خصوص اختلاف سنی این است که چند سال اختلاف سنی از یک سن به سن دیگر
معانی متفاوتی خواهد داشت.برای مثال بین یک دختر 20 ساله و یک مرد 35 ساله 15 سال اختلاف سنی وجود دارد و بین یک مرد 55 ساله و یک زن 40 ساله نیز 15 سال اختلاف سنی وجود دارد.اما تأثیر این 15 سال اختلاف برای آنها کاملاً متفاوت می باشد.یعنی اینکه افکار دختر 20 ساله با مرد 35 ساله کاملاً متفاوت است در حالی که یک زن 40 ساله با مرد 55 ساله ممکن است تفاوت های فکری زیادی نداشته باشند.به هر حال آنچه مهم است این است که در سنین معمولی ازدواج اختلاف سنی بیشتر از 7 یا 8 سال ممکن است مشکلاتی بوجود بیاورد اگر چه موارد استثنایی بسیار زیادی نیز وجود دارد.
اختلاف سنی بیش از حد از جنبه های متفاوتی ممکن است باعث بروز مشکلات شود. برای مثال نوع تفریحات و سرگرمیهای دو نفر کاملاً با هم متفاوت است و رفتار هر دو برای دیگری خسته کننده و کسل کننده می باشد.طرز تفکر و نگرش هر دو نسبت به مسایل زندگی با هم فرق می کند که این موضوع نیز میزان تفاهم را کاهش می دهد.و نکته دیگر اینکه ارتباط جنسی لذت بخش یکی از ضروریات زندگی زناشویی است که هر گونه اختلال در آن میزان تفاهم را به شدت کاهش می دهد و نیازهای جنسی انسان در شرایط مختلف متفاوت می شوند.افرادی که دارای اختلاف سنی زیادی هستند ممکن است یکی در اوج نیازهای جنسی باشد اما نیازهای دیگری فروکش کرده باشد که این امر باعث بوجود آمدن مشکلاتی در روابط آنها می گردد.

2- افرادی که از نظر دینی و مذهبی با هم تفاوت دارند
موضوع تفاوت های دینی و مذهبی بسیار مهمتر از تفاوت های سنی می باشد. چون رفتار انسان با افزایش سن تغییر می کند و هر دو طرف به تدریج به هم شبیه می شوند اما تفاوت های دینی و مذهبی به این سادگی تغییر نمی کنند. اگر شما در یک خانواده ی مذهبی متولد شده باشید قطعاً از دوران کودکی آموزش های مذهبی زیادی را فرا گرفته اید که این آموزش ها اثرات خود را برای همیشه بر شخصیت شما باقی می گذارند.حال اگر با فردی که اعتقادات دینی ضعیفی دارد ازدواج کنید، اثرات آین آموزش ها بر روابط شما خلل ایجاد می کنند.
تردیدی نیست که انسان ذاتاً به دین و مذهب گرایش زیادی دارد.در ایام خاصی مانند عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی همه ی افراد در جامعه ی ما به مذهب گرایش پیدا می کنند.حال اگر همسر شما تمایلی به شرکت در این مراسم نداشته باشد و از حضور شما نیز جلوگیری نماید روابط شما به تدریج تیره می شوند.
البته لازم به ذکر است در ابتدای آشنایی معمولاً هر دو طرف در مورد اعتقادات مذهبی همدیگر نیز سؤالاتی می پرسند اما موضوعی که وجود دارد این است که هر دو سعی می کنند به نحوی خود را شبیه همدیگر نشان دهند و موضوع را خیلی جدی نمی گیرند.اما به تدریج که جلوتر می روند و بویژه وقتی موضوع تربیت فرزندان مطرح می شود این اختلافات خود را بیشتر نشان می دهند.
لذا اگر در اعتقادات مذهبی خود سخت گیر هستید در انتخاب همسر خود به این موضوع توجه کنید در غیر اینصورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

3- افرادی که از نظر سطح تحصیلات و موقعیت اقتصادی، اجتماعی با هم متفاوت هستند
یکی از معیارهای تفاهم در زندگی زناشویی داشتن علایق مشترک، عقاید و باورهای مشترک، سلیقه های مشترک و سوابق مشترک می باشد. هر قدر شما با همسرتان تجارب مشترک بیشتری داشته باشید از زندگی زناشویی خود بیشتر لذت می برید. اما وجود علایق مشترک بستگی به میزان شباهت در تحصیلات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی دارد. اگر شما دارای تحصیلات دانشگاهی باشید اما همسرتان تحصیلات متوسطه داشته باشد، علایق و تجارب مشترک کمی خواهید داشت. همچنین اگر از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده با هم متفاوت باشید، میزان علایق و سلیقه های مشترک شما کم خواهند بود.
از طرف دیگر میزان تحصیلات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر روی نحوه ی نگرش انسان نیز تأثیرات زیادی بر جای می گذارند نگرش یک فرد تحصیلکرده به زندگی با نگرش یک فرد بیسواد یکسان نمی باشد.نگرش فردی که در یک خانواده ی ثروتمند و دارای موقعیت اجتماعی بالا متولد شده است با نگرش فردی که در
یک خانواده ی معمولی رشد کرده است کاملاً متفاوت هستند و این تفاوتها به زودی تأثیر خود را بر جای می گذارند.
لذا باید توجه داشته باشید هر قدر با همسرتان علائق، سلیقه ها و تجارب مشترک بیشتری داشته باشید احتمال داشتن زندگی زناشویی رضایتبخش بیشتر می باشد.

4- افرادی که هنوز از نامزد یا همسر قبلی خود به طور کامل جدا نشده اند
اگر نامزد شما قبلاً با فرد دیگری ازدواج کرده باشد و یا اینکه با کسی نامزد شده باشد، باید قبل از نامزدی با شما تکلیف خود را با روابط قبلی اش مشخص کند. وجود فردی دیگر در بین شما همیشه یک رابطه ی مثلثی بوجود می آورد که شما در یک رأس این مثلث هستید و دائماً توجه و علاقه نامزدتان بین شما و آن شخص در نوسان می باشد.
وجود همسر قبلی و عشق و علاقه های سرکوب شده نسبت به او همواره مانند یک عقده مانع از ایجاد صمیمیت واقعی بین شما و همسرتان می شود.زمانی رابطه شما با همسرتان کاملاً صمیمی خواهد شد و شما نسبت به یکدیگر عشق بدون شرط پیدا می کنید که بین شما و همسرتان هیچ موضوع مخفی و پنهانی وجود نداشته باشد.اما علاقه نامزدتان به همسر قبلی اش و یا ترس از دخالت ها و کارشکنی های او موضوعی نیست که بتواند آن را آشکارا برای شما بیان نماید. پس آگاه باشید که اگر رابطه ی نامزدتان با همسر
قبلی اش هنوز قطع نشده است و یا اگر رابطه ی شما با نامزد یا همسر قبلی تان به طور کامل قطع نشده است قبل از اینکه خود را به رابطه ی جدید وارد کنید باید تکلیف خود را مشخص کنید.

5- افرادی که از یکدیگر دور هستند.
آیا تا بحال سعی کرده اید رفتار خود را به مدت کوتاهی کاملاً تغییر دهید.و رفتاری بسیار مهربان، صمیمی و دوست داشتنی از خود نشان دهید، برای مدت کوتاه می توانیم این رفتار را از خود نشان دهیم. اما برای همیشه نمی توانیم این طور رفتار کنیم. اگر محل زندگی شما با نامزدتان فرسنگ ها فاصله داشته باشد فقط برای مدت کوتاهی می توانید در کنار همدیگر باشید. خوب طبیعی است که برای مدت کوتاه همه می توانند رفتار خود را کاملاً تغییر دهند و رفتاری جدید از خود نشان دهند اما آیا این رفتار را برای همیشه می توانید ادامه دهید. اگر شما به بالای یک کوه بزرگ بروید از آنجا مراتع و کشتزارها و جنگل ها بسیار زیبا و مرتب به نظر می رسند و هیچ چیز نامطبوعی دیده نمی شود. اما وقتی به داخل آنها بروید و از نزدیک مشاهده کنید از آن زیبائیها خبری نیست. بلکه متوجه وجود نابسامانیهای زیادی می شوید.روابط شما با همسرتان نیز بدین گونه است اگر فاصله ی شما با نامزدتان دور باشد و اوقات بسیار کمی در کنار همدیگر باشید هرگز به یک شناخت واقعی دست پیدا نمی کنید.
با عشق از راه دور ساده تر می توان یک رابطه را از آنچه واقعاً هست، بهتر دید، زیرا وقت مفیدی که عملاً به طور ثابت و همیشگی بتوانید صرف آشنایی و شناخت یکدیگر کنید، بسیار ناچیز است. اما همان عواملی که رمانتیک بودن یک رابطه ی راه دور را سبب می شوند، موجب پرمخاطره شدن آن نیز می گردند. هدف عاشق و معشوق در یک رابطه ی طبیعی باید این باشد که با یکدیگر مهربانتر و صمیمی تر شوند. در حالی که هدف عاشق و معشوق در یک رابطه ی راه دور این می شود که دوباره یکدیگر را ببینید. افرادی که از یکدیگر دورند هرگز مسایل و مشکلات خود را با هم مطرح نمی کنند زیرا در آن مدت محدود قصد دارند که از زمان خود حداکثر استفاده را ببرند. در نتیجه مسایل و مشکلات حل نشده ی بسیار زیادی بین آنها وجود دارد که این مسایل به تدریج تبدیل به یک عقده می شوند و صمیمیت و یکرنگی را از بین می برند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید