فوائد روغن ماهی امگا 3

فوائد روغن ماهی امگا 3

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

اگر از ورم مفاصل، خستگی مزمن، آلرژی و غیره رنج می‌برید و دوست دارید بدانید که چه چیز به فرونشاندن این وضعیت کمک می‌کند، ناراحت نباشید. روغن ماهی امگا 3 جواب سئوال شما است. فوائد روغن ماهی امگا 3 فراوان بوده و علاه بر آن درمان عوارضی که در بالا اشاره شد، بوده و می‌تواند به بیماری‌های مختلف دیگر نیز کمک کند.
روغن ماهی امگا 3 به خانواده‌ی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 تعلق داشته که از خانواده‌ی اسیدهای چرب اشباع نشده می‌باشد. اسیدهای چرب امگا 3 علاوه بر ماهی، می‌توانند از برخی مغز یا دانه‌های روغنی بدست آیند. این روزها به چندین ماده که ادعا می‌شود سلامتی بخش می‌باشند برخورد می‌کنیم، با این حال روغن ماهی امگا 3 یکی از معدود مواردی است که به درستی مدعی سلامتی بوده و شایستگی آن را دارد که در صدر این ادعاها قرار گیرد. روغن ماهی حاوی هم دوکوزاهگزانوئیک اسید (docosahexaenoic) (DHA) و هم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است که به کاهش طبیعی تری گلیسیرید کمک می‌کنند. همچنین یک مجموعه تحقیق صورت گرفته است که فوائد روغن ماهی امگا 3 را مورد تأیید قرار می‌دهند.
فوائد روغن ماهی امگا 3 در چیست؟
اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی، چربی‌های خوب بوده که وجودشان برای سلامت فرد ضروری می‌باشند. گرچه این روغن‌ها برای سلامت انسان مفید می‌باشند، اما بدن قادر به تولید این روغن‌ها نیست. از اینرو، ضرورت دارد که این روغن‌ها برای بدن تأمین شوند. همانطور که گفته شد، اجازه دهید نگاهی به فوائد روغن ماهی حاوی امگا 3 بیاندازیم.
بالا بردن سلامت قلب و عروق
مصرف روغن ماهی در کاهش بروز بیماری‌های قلبی مؤثر است و همچنین به کاهش عوامل خطر مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا کمک می‌کند. مطالعاتی که بر روی نجات یافتگان حملات قلبی صورت گرفته این حقیقت را نشان می‌دهند که مصرف روزانه‌ی مکمل‌های روغن ماهی امگا 3 به طور چشمگیری خطر مرگ و حملات قلبی و سکته مغزی پس از آن را کاهش می‌دهد. همچنین به پایین آوردن سطوح تری گلیسیرید خون کمک کرده و اصلاح ضربان قلب غیر طبیعی را تسهیل ساخته، و همچنین از تصلب شرایین با مهار ایجاد پلاک و تشکیل لخته خون، که اغلب موجب انسداد شریان می‌شوند، جلوگیری کرده و نیز آنها را درمان می‌سازد.
بهبود سلامت مفاصل
یکی از مهم‌ترین فوائد روغن ماهی امگا 3 در خانمها این است که به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می‌کند، به این دلیل که دارای اثر ضد التهابی قدرتمندی است. این روغن همچنین ضعف مفاصل و درد عضلانی صبحگاهی ناشی از آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، پیروی از رژیم غذایی غنی از امگا 3 اغلب برای افراد مبتلا به سایر اختلالات التهابی مفید است. این روغن همچنین در درمان درد قاعدگی، گردن و پشت و درد قاعدگی موفق عمل کرده به طوری که بیماران را قادر می‌سازد مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) را کاهش دهند.
بهبود دراز مدت عملکرد شناختی
وجود روغن‌های امگا 3 برای عملکرد رفتاری و شناختی مطلوب و همچنین رشد و تکامل طبیعی اهمیت دارد. مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که این روغن‌ها در حفظ عملکرد شناختی کافی مفید بوده و همچنین به جلوگیری و به تأخیر انداختن شروع دمانس یا زوال عقل کمک می‌کنند. زنان باردار نیاز است که وارد نمودن این روغن‌ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه‌ی خود مد نظر قرار دهند تا بدین ترتیب مقادیر کافی از DHA (یکی از انواع اسیدهای چرب امگا 3) که وجود آن جهت تکامل جنین حیاتی است، را بدست آورند. مطالعاتی نیز به این حقیقت اشاره دارند که روغن‌های ماهی امگا 3 همچنین به بهبود یادگیری، تمرکز، خواندن، و همچنین مهارت‌های واژگان در کودکان کمک می‌کنند.
بالا بردن سلامت چشم
افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر بالایی امگا 3 است به نظر می‌رسد خطر ابتلا به سندرم خشکی چشم و دژنراسیون ماکولا در آنها کمتر می‌شود. پزشکان به استفاده از این روغن برای سلامت عمومی چشم توصیه می‌کنند.
موهای سالم
روغن ماهی امگا 3 شناخته شده است که برای مو شگفتی می‌کنند. گفته می‌شود که مصرف منظم این روغن موجب ضخامت و براقیت مو می‌شود. بنابراین اگر شما یکی از کسانی هستید که در تلاش برای مبارزه با مشکلات مو می‌باشید، اکنون درمان این مشکل را می‌دانید.
پوست سالم
این روغن‌ها به نرم و انعطاف پذیر ساختن پوست کمک کرده و همچنین به پوست درخشندگی می‌بخشند. این روغن به جلوگیری از چین و چروک کمک کرده و همچنین روند پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد. همچنین آسیب وارد شده به پوست ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید را محدود می‌سازد و همچنین اثرات منفی اشعه‌های یو وی (UV) بر روی پوست را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین معروف است که نقشی حیاتی در تنظیم عملکرد سلولی و حفظ خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست بازی می‌کند.
علی‌رغم فوائد بسیاری که در بالا اشاره شد، اما این موارد تنها موارد کمی از فهرست جامع مزایای این روغن شگفت انگیز بودند. به منظور کشف فوائد حتی بیشتر از این روغن ضروری تحقیقات هنوز هم در حال انجام بوده است. بنابراین در صورتی که روغن ماهی امگا 3 را وارد رژیم غذایی خود نکرده‌اید، انجام این کار بلافاصله می‌تواند فوائد آن را به سلامت شما وارد سازد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید