آیت الله حسینی بوشهری: ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با ظلم، مسأله میانمار را در مجامع بین المللی پیگیری کند

آیت الله حسینی بوشهری: ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با ظلم، مسأله میانمار را در مجامع بین المللی پیگیری کند

امام جمعه قم گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با ظلم باید به مجامع جهانی شکایت کرده و کشورهای اسلامی را برای یاری رساندن به مظلومان همراه کند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تأکید بر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مشخص کردن معیار و ضوابط آن، هرکاری که انسان را از مسیر الهی دور کند را منکر دانست.

وی افزود: منکر و معروف در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی تعریفاتی دارد که باید ضوابط و مصادیق آن برای جامعه تبیین شود، به عنوان مثال کارخانه ای که جنس نامرغوب تولید می کند و جامعه را به سمت کالاهای خارجی سوق می دهد در واقع منکر انجام داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرامیداشت روز نزول آیه تطهیر و روز مباهله، اظهار داشت: خداوند در آیه تطهیر می فرماید که اهل بیت طاهرین(ع) از هر پلیدی مصون و پاک هستند، همچنین آیه ولایت در این روزها نازل شده و مناسبتی مهمی همانند روز مباهله را داریم، از این رو باید قدردان اهل بیت(ع) باشیم و اهمیت این روزهای مهم و این که چه اتفاقاتی در آن ها رخ داده است را باید برای مردم تبیین کنیم.

وی با اشاره به روز خانواده، خانواده را در شکل گیری شخصیت انسان بسیار مهم دانست و ادامه داد: امروزه یکی از مشکلات در زمینه خانواده است، در حالی که باید بر خانواده ها آرامش و عاطفه حاکم باشد امروزه می بینیم که این مسأله کمرنگ شده و برخی خانواده دچار گسست شده اند و رابطه های داخل خانواده و رابطه خانوادگی آن ها دچار مشکل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که افزایش آمار طلاق ها در کشور زیبنده جامعه اسلامی نیست، ابراز داشت: این آمارها زنگ خطری برای جامعه است که باید برای آن تدبیری جدی شود، مسؤولان باید فکری کنند تا این آسیب های کاهش پیدا کرده و خانواده های در تراز دینی و اسلامی در جامعه داشته باشیم.

وی با محکوم کردن جنایات وحشیانه علیه مسلمانان مظلوم میانمار، عنوان کرد: متأسفانه در کشور میانمار قتل عام راه انداخته و بیش از 400 هزار نفر آواره شده اند، برخی القا می کنند که این کشتارها درگیری قومی بین مسلمانان و بودایی ها است اما اینگونه نیست چون دولت و ارتش این کشور در این کشتارها شرکت دارند و این یک مسأله سیاسی است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید فاتحه صلح نوبل را خواند چرا که خانم گیرنده این جایزه آبروی آن را برده است، متأسفانه جایزه صلح نوبل به افرادی داده می شود که در کارنامه خود جنایت دارند، البته حقوق بشر آمریکایی بهتر از این هم نتیجه نمی دهد.

وی با انتقاد از سکوت مرگبار سازمان ملل و نهادهای مدعی حقوق بشر اضافه کرد: سازمان ملل تنها این حرکت را محکوم کرده اما به صورت عملی اقدامی را انجام نمی دهد و متأسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی هم سکوت کرده اند و کاری انجام نمی دهند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که متأسفانه سازمان کنفرانس اسلامی کاری انجام نداده است، گفت: بسیاری از افراد این گروه خود حامی و تجهیز کننده تروریست ها و داعشی ها هستند و در توطئه های کشتار مسلمانان شرکت دارند، از این رو نمی خواهند در این ماجرا ورود داشته باشند اما نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نظامی ضد ظلم، ضد تروریست و ضد استبداد است.

وی افزود: اگر چه مسؤولان در رابطه با مسأله میانمار اقداماتی انجام داده اند و این حرکت را محکوم کرده اند اما کارها باید جدی تر باشد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با ظلم باید به مجامع جهانی شکایت کرده و کشورهای اسلامی را برای یاری رساندن به مظلومان همراه کند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدار رییس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: این مجمع از ابتکارات امام راحل است و مشاوره دادن به رهبری، تشخیص مصلحت و ارائه راهکار برای معضلات نظام از جمله وظایف آن به شمار می رود که رهبر انقلاب تعیین کردند، سیاست های مجمع تشخیص باید در قوای سه گانه متبلور باشد نه این که هر قوه ای برنامه خود را به صورت متفاوت دنبال کند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند که اگر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلافی پیش آمد و مجمع نظر مجلس را تأیید کرد باید به صورتی باشد که شبهه ای در آن وارد نشود یعنی با نظر اکثریت قاطع اعضا و به صورت مدت دار باشد.

حوزه ها به مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید جامه عمل بپوشانند

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، ابراز داشت: حوزه ها باید به مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید جامه عمل بپوشانند و ضمن توجه به نیازهای جامعه بر اساس نیازهای روز فعالیت کرده و به تحولات زمان توجه داشته باشند؛ خروجی حوزه باید افرادی عالم، مسؤولیت پذیر و متخلق به اخلاق باشند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه آمار بی سوادی در کشور رو به کاهش است و امروز بیش از 90 درصد مردم با وجود این که جمعیت نسبت به اول انقلاب دو برابر شده دارای سواد هستند، البته مسؤولان باید برنامه ریزی کنند که بی سوادی به صورت کامل ریشه کن شود.

امام جمعه قم با اشاره به در پیش رو بودن سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: معلمان باید از سوی دولت و خانواده ها تکریم شوند چون این افراد عمر خود را برای تربیت دانش آموزان صرف می کنند که خروجی آن باید افراد متعهد، مسؤولیت پذیر و دغدغه مند باشد؛ خوشبختانه دانشگاه ها نیز رشد خوبی داشته اند که باید بیشتر به سمت تولید دانش بنیان بودن و تولید علم حرکت کنند تا شاهد تولید ثروت نیز باشیم.

وی در پایان با اشاره به آغاز ماه محرم، اضافه کرد: سخنرانان و مداحان باید با گونه ای عمل کنند که جامعه کربلایی و عاشورایی شوند، درس ها و پیام عاشورا برای جامعه بسیار سازنده است؛ حریت، آزادگی، تکلیف باوری و تکلیف محوری از درس های عاشورا است، عاشورا به ما سازش ناپذیری و عزتمندی در برابر دشمنان را می آموزد.

منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید