آیت الله اعرافی: ملت ایران با تبعیت از رهبری آرزوهای سران استکبار را به گور خواهد فرستاد

آیت الله اعرافی: ملت ایران با تبعیت از رهبری آرزوهای سران استکبار را به گور خواهد فرستاد

امام جمعه قم خطاب به سران استکبار، گفت: اشتباه نکنید، ملت ایران تحت دستور رهبری در برابر مواضع جاهلانه و هیأت حاکمه ظالم در دنیا خواهند ایستاد.

آیت الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به شاخصه های هیأت تراز اسلام و انقلاب گفت: مقوله عزاداری با تمام همت باید رشد و ارتقا پیدا کند.

وی افزود: هر نوع شبهه افکنی در احیا و شکوه عزاداری ناروا و غلط است، عزاداری یک اصل و شاخص مهم در محبت اهل بیت(ع) اسلام ناب است، عزاداری درست باید صداقت و نیت خالص و پاک برخوردار باشد، عزاداری باید از آسیب هایی همچون ریا، چشم و هم چشمی ها منزه باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بیان عزاداری ها باید راست و درست و مستند به منابع صحیح و اصیل باشد، اظهار داشت: دروغ ها، خرافات و قصه های غیر اصیل و ثبت نشده در تاریخ نباید به سخنرانی ها و مداحی ها پیدا کند، متأسفانه گاهی شاهد هستیم برای گرم کردن عزاداری افرادی به خیال پردازی های ناروا و قصه های غیر اصیل روی می آورند که فرهنگی غلط است.

وی ادامه داد: عزای امام حسین(ع) باید انقلابی و متکی بر ارزش های انقلابی و شهادت و ایثار باشد، انقلاب اسلامی ایران در پرتو عاشورا شکل گرفت، عزاداری که از اصول انقلاب اسلامی و ارزش های متعالی انقلاب فاصله بگیرد عزاداری کامل نیست، انقلاب ریشه در عاشورا دارد و احیای عاشورا باید به مسائل امروز اجتماعی و سیاسی ایران و جهان گره بخورد.

آیت الله اعرافی با بیان این که عاشورا باید الهام بخش حرکت های مقابله با ظلم در عصر جدید باشد، ابراز داشت: در عزاداری ها یاد امام و شهیدان و ارزش های متعالی انقلاب و دفاع مقدس باید به صورت هوشمندانه و دقیقه تجلی کند، عزاداری نباید از سایر مسال دینی و معارف دینی جدا کنیم.

وی عنوان کرد: هیأتی موفق است که احکام دین، عقاید اسلام، معارف الهی و پاسخ به شبهاتی که جوانان را هدف گرفته است وجود داشته باشد، که در متن عزاداری ها باید توجه درست و صحیح به ارتقای معنوی جامعه به ویژه جوانان شود، هیأت ها و عزاداری ها باید از اموری که سبب وهن مذهب است پرهیز کنند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: این که رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از قمه زنی تأکید می فرمایند به این دلیل است اقدامی که خاستگاه اصیلی هم ندارد و حداکثر هم اگر کسی نظری داشته در شرایط خاصی بوده امروز موجب وهن مذهب و خدشه و معارف اهل بیت(ع) و اسلام اصیل است، هرچه که سبب وهن دین و مذهب می شود پایگاهی در فقه ما ندارد باید از هیأت ها دور باشد؛ هیأت ها باید دارای شادابی و نشاط بوده و از خرافات و موهومات دور باشند و با جهت گیری به ارزش های الهی و انقلابی فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: توجه به وحدت اسلامی و ترغیب همه فرق اسلامی به حضور در مراسم عزای سالار شهیدان باید در دستور کار باشد، امروز شاهد این هستیم که فرقه های گوناگون به امام حسین(ع) عرض ادب می کنند و ما نباید راه را بر این عرض ادب ها ببندیم بلکه در نقاط گوناگون به ویژه در مناطقی که برادران اهل سنت حضور دارند شرایط فراهم شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که عاشورا پیام های خاص شیعی دارد اما شامل پیام های فرامذهبی نیز می شود، گفت: باز تجملات، تشریفات ناصحیح و ریخت و پاش نیز باید پرهیز کرد، برخی می گویند نباید در عزاداری هزینه کرد که نادرست است چرا که عزاداری سنت اکید اسلام است اما این هزینه باید با حساب و کتاب باشد، شعر و هنر عاشورایی باید گسترش پیدا کند، هنرهای مشروع و درست باید در خدمت عاشورا قرار گیرد و این امر باید استمرار و ارتقا پیدا کند.

وی افزود: عاشورا بیش از 100 درس اخلاقی، اعتقادی و معنوی را در بر دارد که می تواند جایگاه تجلی شعر و هنر باشد، مسأله دیگر اصالت منبر و حضور روحانی در هیأت ها است که باید مورد توجه باشد، عزاداری باید با مسجد، منبر و حضور روحانی گره بخورد و جدایی از این اصول اساسی درست نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اهتمام هیأت ها و عزاداران به مسائل اجتماعی در شهر و جامعه خود اظهار داشت: عزاداری ظرفیت عظیمی است که با آن می توان مشکلات اجتماعی را حل کرد و آسیب های اجتماعی را کاهش داد، همچنین اهتمام به رسیدگی به فقرا و هدفمند شدن اطعام ها و هزینه ها باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: هیأت ها باید به نماز جماعت و اول وقت اهتمام داشته باشند، در هیأت ها و عزاداری ها باید به امر به معروف و نهی از منکر توجه شود چرا که روح عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است و این اصل باید زنده شود، باید به هیأت ها وحدت و همبستگی وجود داشته باشد و از رقابت های نابجا پرهیز شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رعایت اعتدال در عزاداری در طول سال را ضروری دانست و ابراز داشت: دهه محرم و وفات ها وقت عزاداری است اما نباید به گونه ای عمل کرد که همه سال عزاداری باشد، این افراط سبب خدشه به اصالت عزاداری می شود، شعاع عزاداری باید در شهر طنین انداز باشد اما حقوق مردم را باید رعایت کرد و اخلاق اسلامی باید در هیأت تجلی کند.

وی با تسلیت ارتحال آیت الله راستی کاشانی عنوان کرد: این عالم برجسته از نزدیکان و همراهان حضرت امام در نجف و در مسیر انقلاب بود و خدمات بسیاری به جامعه به ویژه به حوزه های علمیه داشت.

امام جمعه قم را گرامیداشت هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دفاع مقدس امتداد عاشورا در عصر حاضر بود، دفاع مقدس مقاومت در برابر تجزیه کشور و توطئه ها برای محصور کردن انقلاب بود، دفاع مقدس الگوی جدیدی از مقاومت و دفاع را تولید کرد که همین الگو در عراق، سوریه، لبنان و کشورهای مقاومت انتشار یافت و مستکبران ضربه های سهمگینی از آن خوردند.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مدارس اضافه کرد: انتظار می رود که آموزش و پروش اهتمام به سند تحول داشته باشد و به ارتقای آموزش های مهارتی و فنی بپردازد، همچنین رشد علمی دانشگاه ها و توه به مسائل فرهنگی و اخلاقی باید در دستور کار باشد، در قم و کشور کمبود فضای آموزشی داریم که باید برای حل آن برنامه ریزی شود، در مقوله سواد آموزی با این که قدم های خوبی برداشته شده اما هنوز مشکلاتی وجود دارد و بی سوادی باید ریشه کن شود، در قم بیش از 100 هزار بی سواد وجود دارد که شایسته استان قم نیست.

آیت الله اعرافی با اشاره به فاجعه میانمار، گفت: مسلمانان اقلیتی هستند که قربانی جنگ های اقتصادی قدرت ها شده اند و امروز شاهد بی رحمی و قصاوت بسیار عجیب هستیم، این جریان یک جنگ دینی و مذهبی نیست چرا که ارتش و دولت در صحنه ظلم حاضر است و متأسفانه مجامع بین المللی نیز سکوت کرده اند، این قصاوت را محکوم کرده و امیدواریم پیگیری های حقوقی جدی انجام گیرد.

وی با اشاره به سخنان سخیف و بی پایه رییس جمهور آمریکا در سازمان ملل افزود: این سخنان یادآور عربده کشی ها و تعرض های پیشینیان او بوده است، آمریکایی امروز این سر و صدا را راه انداخته که در پرونده 70 ساله گذشته خود 100 جنگ و اشغال ثبت کرده است، آمریکایی که در نقاط گوناگون عالم بدون هیچ وجه قانونی مداخله نظامی کرده و پشتوانه رژیم های ظالم و ستمگر بوده و تولید سلاح های کشتار جمعی کرده است.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: رژیمی که این اندازه جنایت کرده امروز با کمال وقاحت مدعی است، رییس جمهور جمهور فعلی آمریکا در زمان انتخابات پرونده های سیاه و تاریک آمریکا را آشکارتر کرد، این رژیم از قتل عام ها و جنایت های گوناگون حمایت کرده که البته رؤسای این رژیم چهره های متفاوتی داشتند و در ادبیات آن ها فرق هایی وجود داشت اما هیأت حاکمه روح آن ها ظلم، ستم و استکبار است.

وی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا انسانی رذل است و ادبیات اراذل و اوباش را به کار می برد و تصور می کند که کسی خریدار این ادبیات است، امروز از قم همان جایی که حضرت امام 50 سال قبل فرمود ملت ایران از آمریکا و هیأت حاکمه آن متنفر است و همه ملت ایران این سخنان سخیف را محکوم می کنند و با همه وجود فریاد مرگ بر آمریکا سر می دهد.

آیت الله اعرافی خطاب به سران استکبار به ویژه آمریکا گفت: اشتباه نکنید همه گروه های ملت ایران تحت دستور رهبر معظم انقلاب در برابر سخنان سخیف، مواضع جاهلانه و هیأت حاکمه ظالم در دنیا خواهد ایستاد و آرزوهای شما به گور خواهد رفت و هیچگاه خواب های پریشان شما تعبیر نخواهد شد.

وی عنوان کرد: امروز جبهه مقاومت بینی استکبار را در سوریه، عراق و لبنان به خاک مالیده است و در آینده نیز مقاومت مقابل ستمگری و زیاده خواهی دشمنان و مستکبران خواهند ایستاد و آن ها را به فضل خدا ناامید خواهند کرد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: جوانان رشید و فداکار و مقاومت اسلامی، فرزندان انقلاب اسلامی و درس آموزان مکتب عاشورا هستند، مگر با این سخنان بی پایه کوتاه خواهند آمد، ما هیچگاه در صنایع موشکی و دفاعی عقب نشینی نخواهیم کرد، دولت و ملت باید اقتصاد مقاومتی، فرهنگ مقاومت و دیپلماسی مقاومت را در دستور کار قرار دهد و به فضل خدا در همه عرصه ها پیش خواهیم رفت و دشمنان ناامید می شوند.

خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید